Kan jag äta en smörgås som legat på skinksmörgås?
Vågar jag äta en ostsmörgås som legat på en skinksmörgås? Tänkte på bakterien toxoplasma!
Vågar jag äta en ostsmörgås som legat på en skinksmörgås? Tänkte på bakterien toxoplasma!
Ja. Frågan är bara hur länge den legat på den andra smörgåsen. Dvs hur gammal smörgåsen är.
Ja, det tycker jag att du ska våga.
Är det verkligen en seriös fråga? Varför skulle du inte kunna äta skinka och varför skulle du inte kunna äta en smörgås som har legat på den andra skinksmörgåsen?
Har folk blivit helt galna vid graviditeter eller vad handlar det om?
Alltså....kommer inte yoxoplasma bakterien i huvudsak från jord, rått kött, och kattbajs?? Och skinka är ju kokt.
*toxoplasma
Är det verkligen en seriös fråga? Varför skulle du inte kunna äta skinka och varför skulle du inte kunna äta en smörgås som har legat på den andra skinksmörgåsen?
Har folk blivit helt galna vid graviditeter eller vad handlar det om?
Alltså....kommer inte yoxoplasma bakterien i huvudsak från jord, rått kött, och kattbajs?? Och skinka är ju kokt.
Nu är jag inte helt hundra på kostråden för gravida men kokt skinka innehåller varken (levande) toxoplasma eller listeria, generellt. Däremot kan listeria kontaminera förpackningar och växa till i vakuumförpackningar (den kräver inte syre för att föröka sig).
Toxoplasma är inte heller en bakterie utan en parasit vilket kan vara bra att ha i åtanke.
Dagens problem.
Köp eller bred en ny smörgås?
Om du inte brukar göra dina mackor själv så köp:
*Bröd
*Smör
*Pålägg efter behag.
Tillagningen får du fundera på själv, eller googla.
Lycka till
Jag spydde av allt som innehöll E621 och Kyckling och nöt och svin i marinad när jag var gravid. Seaband hjälpte. Håll dig långt bort från koffein. Koffein kan orsaka missfall. Lukta ordentligt på maten innan du tillagar den. Luktar den mysko så låt bli att äta den. För övrigt har jag alltid tyckt att skinka luktar skunk så jag låter helst bli den.
Håll dig långt bort från koffein. Koffein kan orsaka missfall.
Om du är osäker, strunta i att äta den så slipper du gå runt orolig. Jag har svårt att tänka mig att det blir särskilt gott.
Kort och gott ja...
Beror på vilken religion du har.
Du kan äta skinksmörgåsen också om du vill ts. Skinkan är inte rå utgår jag ifrån.