• Anonym (Tjejen)

12 år och kanske gravid

Var snälla och ta detta seriöst.

Jag är en 12årig tjej går alltså i 7:an, för ett tag sedan hade jag och min jämnåriga kille oskyddat sex.. Nu har jag min mens beräknad till närmsta dagarna och den har inte kommit än och det gör mig riktigt nervös.

Kommer inte mensen snart så pratar jag med mamma, de är den enda utvägen.. Om ni skulle haft en dotter som berättar att hon tror att hon är gravid, blir ni arga eller hur skulle ni reagera?

• Svar på tråden 12 år och kanske gravid
  • Anonym (mamma)

Ska jag vara ärlig hade jag tyckt det var tragiskt om min 12åring blev gravid....... och skämts för att jag hade missat att berätta för min dotter att man alltid måste skydda sig när man har sex! 

• Anonym (Usch)

Varför har man ens sex när man är 12 år?! Creepy att två små barn har sex ;(

• Anonym (Fia)

Jag hade nog först blivit väldigt chockad, rädd och orolig. När jag blir väldigt rädd så reagerar jag ofta genom att visa ilska, så jag tror att min dotter skulle uppfatta mig som riktigt arg, men egentligen skulle jag inte vara det utan som sagt jätterädd (man kan faktiskt dö om man genomgår en graviditet när man är så ung!). Sen hade jag nog lugnat ned mig och så hade vi tagit ett graviditetstest och agerat utifrån vad det visade. Det hade antagligen blivit ett antal diskussioner om kärlek, sex och preventivmedel.

I slutändan, när några veckor eller månader gått, skulle jag nog känna mig glad och stolt över att min dotter kände att hon kunde komma till mig med sitt problem.

• Anonym (Mamma oxå)

Jag skulle nog ickereagera till ett test är gjort och utgå från resultatet. Varför måla fan på väggen innan man vet? Att barn blivit sexuellt aktiva i yngre ålder är något jag iaf är väldigt medveten om. Nu är min dotter såpass liten att hon inte förstår den biten än eller ens är medveten men kommer upplysa henne om konsekvenser och ansvar som faktiskt följer med sex. Likaså med mina söner där jag faktiskt redan börjat prata med en av dom.

Att reagera med ilska och bestörtning skadar mer än hjälper. Min inställning.

• Stårschan

Jag har en 12-årig dotter, och hur förvånad och bestört jag än skulle bli så skulle jag bli jätteglad över att hon berättade för mig så att vi kunde prata om det tillsammans. Som mamma vill jag ju kunna finnas där för min dotter och hjälpa henne, och det är ju svårt om hon inte törs berätta något för mig.

Sen är det klart att jag inte hade gillat att hon hade haft oskyddat sex! Tycker man att man är tillräckligt gammal för att ha sex så är det ens plikt att också skydda sig själv och sin partner. Du är alldeles på tok för ung för att få barn eftersom du själv är ett, och ju fortare du kommer in och får göra abort desto bättre.

Jag hoppas verkligen att din mens kommer idag, men annars bör du gå till ett apotek (en del stormarknader typ ICA Maxi har också) och köpa ett graviditetstest. Det är en plaststicka som man kissar på, och så kan man se om man är gravid eller inte.  Om du eller din pojkvän inte har pengar till det så är det ännu viktigare att du pratar med en förälder så att de kan hjälpa dig. Och om DET inte heller känns som ett alternativ så vänd dig till skolsyster och be om hjälp den vägen.

Låt det inte dra ut på tiden!

• Anonym (blev mållös)

Du är ett barn, skall inte ha sex förrän din kropp slutat växa, typ vid 16-17 år. Sen tycker jag att det e så fel av detta samhälle att det tycks normalt att ha sex med 14-15 åringar! De flesta vuxna har svårt att hantära känslomässiga problem hur kan man förvänta sig att ett barn under 16 år ska hantera sådant ?  Finns ingen anledning för dig att skynda dig till sex och relation. Du kommer att förstöra din kropp och ditt välmående om du fortsätter ha sex... Var snäll mot dig och sluta ha sex nu när du fortfarande e ett barn. Du kan vänta med lätt 6 år till utan att förlora något eller gå miste om något. När du väljer att ha sex vid sena ålder (19-20) så kommer du sannolikt ha en större sexaptit och ett bättre välmående. Relationer vid tidiga åldrar kan påverka din utveckling mycket negativt. 
    Mitt råd igen;  prata med din mamma nu direkt, gå till läkaren, kolla upp dig, vänta med sex tills du blir mogen, satsa på din utbildning, satsa på en aktivitet som du tycker om, tro inte på allt killar säger.. Är sj kille och du ska absolut inte hamna i relationsproblemen redan nu. välj ut den väg som gynnar dig... Du är ett barn barn bara... lyssna inte på alla råd här, det e en del sjuka männikor som skriver, detta är mitt första inlägg, det gjorde jag för att jag hoppas att det ska ge dig hopp och möjlighet att ändra ditt till det bätttre.. snälla se dig som barn, du är ett barn! 

• JennyThe

Självklart skulle jag bli upprörd, ledsen och orolig men samtidigt glad att min dotter anförtrodde sig åt mig när saker tydligen gått illa.

Allt går att lösa, prata med sin mamma så snart som möjligt så kan hon hjälpa dig.

Reagerar hon med ilska är det nog mest för att hon blir chockad!

• trogen smen

Tid är viktigt. Skulle hon vänta med att berätta. Så skulle jag bli arg. Skulle hon berätta direkt. Så skulle jag bli glad. Då visste jag att jag hade gjort rätt med min uppfostran. Skit händer i världen. Det är Hur man agerar efteråt som är viktigt.

• Mammatilljesperochkevin06

Alltså gumman lilla jag är själv mamma till en 13årig pojke jag vet alltså inte vad jag hade gjort om han hade kommit hem å gjort någon gravid så hade jag givetvis fun Its där för honom och tjejen och stöttat så mycket jag kan för jag var själv en ung mamma så vet hur jag kände när jag var ung så berätta för din mamma å ta det lugnt kram på dig

• Anonym (Yes)

Berätta för mamma. Fick du mens så tidigt alltså? Varför hade ni sex? Berätta för mamma på en gång.

• Anonym (Ung)

Strunta i de som vill få dig att skämmas. När jag gick i högstadiet var det en tjej i åttan som var gravid. Hon behöll barnet. Kom ihåg hur knasigt det kändes när hon hade så stor mage, och hur vuxen hon kändes i jämförelse med oss andra. Men de flesta behåller nog inte barnet. Speciellt om man inte har en jättebra mamma/pappa själv som är beredda att hjälpa till. Då blir det omöjligt i den åldern. Om man däremot har det så är inget omöjligt, och vad som än händer så är det alltid de som försöker tvinga skam på andra de som själva borde skämmas!

• Anonym (Ddd)

Är 4-barnsmamma med 2 flickor och 2 pojkar som är äldre än vad du är. Jag skulle inte gjort något annat än stöttat och hjälpt mitt barn. Värre saker kan hända i livet!

Hade varit glad om mitt barn kom till mig i första hand.

Det ÄR tidigt att ha sex vid 12, men gjort är gjort.

Anonym (blev mållös) skrev 2015-10-23 11:20:08 följande:

Du är ett barn, skall inte ha sex förrän din kropp slutat växa, typ vid 16-17 år. Sen tycker jag att det e så fel av detta samhälle att det tycks normalt att ha sex med 14-15 åringar! De flesta vuxna har svårt att hantära känslomässiga problem hur kan man förvänta sig att ett barn under 16 år ska hantera sådant ?  Finns ingen anledning för dig att skynda dig till sex och relation. Du kommer att förstöra din kropp och ditt välmående om du fortsätter ha sex... Var snäll mot dig och sluta ha sex nu när du fortfarande e ett barn. Du kan vänta med lätt 6 år till utan att förlora något eller gå miste om något. När du väljer att ha sex vid sena ålder (19-20) så kommer du sannolikt ha en större sexaptit och ett bättre välmående. Relationer vid tidiga åldrar kan påverka din utveckling mycket negativt. 

Mitt råd igen;  prata med din mamma nu direkt, gå till läkaren, kolla upp dig, vänta med sex tills du blir mogen, satsa på din utbildning, satsa på en aktivitet som du tycker om, tro inte på allt killar säger.. Är sj kille och du ska absolut inte hamna i relationsproblemen redan nu. välj ut den väg som gynnar dig... Du är ett barn barn bara... lyssna inte på alla råd här, det e en del sjuka männikor som skriver, detta är mitt första inlägg, det gjorde jag för att jag hoppas att det ska ge dig hopp och möjlighet att ändra ditt till det bätttre.. snälla se dig som barn, du är ett barn! 

Vilken religiös sekt tillhör du?
  • Anonym (Mamma till två)

Jag blev gravid när jag var 15 år, killen var 14. Vi hade skyddat oss men kondomen hade gått sönder. Jag vände mig först till ungdomsmottagningen men fick ingen hjälp där så jag berättade för mamma. Hon hjälpte mig med graviditetstest och alla kontakter med sjukvården. Jag valde att göra abort.
    Så mitt råd till dig är att prata med din mamma om du känner att du kan göra det. Annars ta kontakt med ungdomsmottagningen där du bor och be om hjälp.

Om min dotter kom hem och berättade att hon var gravid så hade jag troligtvis inte blivit jättenöjd. Men jag hade blivit tacksam över att hon vände sig till mig för att få hjälp. Och jag hade självklart gjort allt jag kunde för att hjälpa och stötta henne.

• Anonymzzzz

Jag måste bara fråga det här. Har du REGELBUNDEN MENS? Prata med din mamma på engång. Dra inte ut det. Varför hade ni ens sex så tidigt? Du är för ung. Det ska kännas känslomäsigt okej. Och psykiskt för en själv.

• OlleSQ
    Anonym (Tjejen) skrev 2015-10-23 10:06:36 följande:

Var snälla och ta detta seriöst.

Jag är en 12årig tjej går alltså i 7:an, för ett tag sedan hade jag och min jämnåriga kille oskyddat sex.. Nu har jag min mens beräknad till närmsta dagarna och den har inte kommit än och det gör mig riktigt nervös.

Kommer inte mensen snart så pratar jag med mamma, de är den enda utvägen.. Om ni skulle haft en dotter som berättar att hon tror att hon är gravid, blir ni arga eller hur skulle ni reagera?

Naturligtvis stöttat henne och sen bokat en tid till sjukan. Att vara 12 och gravid så behöver man lösa det då man är för ung för att bli mamma. Sen får man ta det mer allvarliga med att skydda sig och kanske lära henne att man inte måste ha penetrerande sex efteråt. Så kallad petting är underskattat och nått som passar yngre (såväl som äldre) utan att det måste bli fullbordat sex. Sen höra mig för lite hurvida killen har pressat dig till sex. Det är rätt vanligt att killar framförallt yngre säger att tjejen måste bevisa att hon älskar honom genom att ha sex. Nej det måste hon inte och då är killen fö ett riktigt praktärsle.

Svar på tråden 12 år och kanske gravid