• helylle

Behöver er hjälp om hur vi ställer oss i kö till landstinget?

Jag och sambon vill ställa oss i landstingetskö i stockholm (bor där) Vi är färdigutredda på Sofiahemmet och är Oförklarligt Barnlösa. Har försökt ringa till dem på SH för att fråga men telefontiderna är hopplösa när man jobbar. Tacksam om någon vill hjälpa mig med info ang detta! Hur lång väntetid är det?? Vi har tänkt oss att pröva lättstimulerad inseminering.

• Svar på tråden Behöver er hjälp om hur vi ställer oss i kö till landstinget?
  • Matillin

Hej
    Jag går oxå på sophiahemmet nu
    Men gör inseminationer än så länge.
    Men har inte gjort min utredning där.
    Min gynekolog på mama mia skickade remiss till landstinget.
    Du får ringa dom på sophia eller skriva ett mail och fråga om dom skickat remiss till landstinget.
    Dom borde ju gjort men bäst att fråga.

Kön i landstinget är ca 1 år

• Matillin

Vi har förresten oxå tänkt pröva lättstimulerad ivf först om vi inte lyckas med inseminationerna.
    Hur kommer det sig att du vill pröva det först?
    Undrar bara för det är rätt ovanligt har jag förstått, dom flesta gör vanlig ivf

• helylle

Jo jag har haft en blodpropp tidigare av oförklarliga skäl. Läkarna har inte hittat något som kan ge en förklaring på varför jag fått den. Jag får tex inte äta vanliga p-piller då jag inte bör utsätta mig för stora mängder hormoner då det kan innebära en risk. Jag har förstått (kan ha fattat fel, rätta mig gärna om du har info)det som att vanlig IVF innebär mer hormoner än vad en lättstimulerad insemination gör och därför känns det skön att börja med det som är minst riskfyllt för min del. Om det inte skulle fungera får vi givetvis försöka med vanlig IVF även om det känns jätteläskigt men vad är det inte värt :) Det är värt allt om det fungerar! Hur kommer det sig att du ska pröva lättstimulerad :) ?

• helylle

Ska genast ringa Sophiahemmet imorgon och höra mig för, tack förresten för tipset =) Jag trodde kötiden var längre, minst 1½år har jag hört tidigare. Men ett år låter ju toppen!

• Matillin

Fick du tag i sophiahemmet?
    Jag vill inte ha en massa ägg i frysen.
    Sen är det billigare med lättstimulerad ivf och behandlingen går mycket fortare.
    Och eftersom vi är unga och jag verkar ha många bra ägg så är det stor chans att vi kan lyckas med det.
    Men vi får se hur det blir, kanske slipper ivf ?
    Ska ju göra 1 insem till och den kan ju lyckas med lite tur

Svar på tråden Behöver er hjälp om hur vi ställer oss i kö till landstinget?