• Hedern

Hjärtmuskel inflammation 17 år

Hej jag tränade när jag var förkyld tyvärr (gymmade) efter det så fick ja väldigt ont i bröstet och fick svårt och andas när jag låg ner. Jag blev in skickad till sjukhuset och när jag låg på akuten och skulle ta blodprov svimmade jag och krampade i 12 sekunder ungefär. Jag tog EKG , lung röntgen och blodprov men dem fick inget svar men jag tror jag har hjärtmuskel inflammation eftersom all symptom stämmer in på mig men vad ska jag göra? Jag älskar och träna har en väldigt bra kropp och vill helst inte förlora mina muskler bara för jag inte kan träna och är 17år är det inte lite ungt för hjärtmuskel inflammation? Och min viktigaste fråga är detta farligt för en 17 årig vältränad kille , Väldigt tacksam för svar.

• Svar på tråden Hjärtmuskel inflammation 17 år
  • sextiotalist

Enkelt svar, ja, det kan vara farligt, även dödligt. Just dolda hjärtmuskelinflammation har varit en dödsorsak när till synes friska vältränade ungdomar plötsligt dött.
    Det är inte för ungt. Jag vet två stycken som fått den diagnosen som tonåringar, båda hade tränat med infektion i kroppen.

Ta kontakt med din kardiolog och fråga hur länge du måste vila från träning. Fråga dig själv vad som är viktigt, dina muskler, kroniskt hjärtfel eller död

• Hedern

Men det konstiga va att dem såg inget på EKG? brukar man inte göra det?

• Hedern

Om jag bara vilar och inte anstränger mig så är det inget farligt eller?

• sextiotalist
    Hedern skrev 2015-10-23 12:03:08 följande:

Men det konstiga va att dem såg inget på EKG? brukar man inte göra det?

När mitt syskonbarn hade det så hade han ett förhöjt värde på någon enzym som indikerade att det var en inflammation i hjärtmuskeln.
    Så ta kontakt med din läkare för att få bekräftelse om att det var det eller inte. Dvs det viktiga för dig är att veta om det var något med hjärtat och om så är fallet, hur lång tid du ska vänta.
  • KillBill

Man kan drabbas av bestående hjärtmuskelsjukdom i sviterna av hjärtmuskelinflammation så se till att detta undersöks ordentligt.

• Hedern

Men asså dem tog ju EKG , blodprov , lungröntgen och hittade inget va kan dem göra mer då?

• sextiotalist
    Hedern skrev 2015-10-23 12:18:52 följande:

Men asså dem tog ju EKG , blodprov , lungröntgen och hittade inget va kan dem göra mer då?

Du ska ta kontakt med läkaren och ta reda på vad som gäller.
  • Jag är bara jag

Jag vet en som dog av hjärtinfarkt vid 25 års ålder-och han var fullt frisk och tränade. Ta det lugnt!

Svar på tråden Hjärtmuskel inflammation 17 år