• woop

Progresteron /Lutinus

Mycket att oroa sig för under IVF-processen..

Börjat med progresteron idag, och nu nojar jag över att jag tagit dem för oregelbundet! Står man ska ta den morgon middag kväll. Jag tog en vid nio-halv tio. Och nästa kl 13.30. Läser nu på fl att det ska gå 8 timmar mellan gångerna! Har jag ställt till det nu? Nån som vet hur viktigt det är med tidpunkter?!?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Progresteron /Lutinus
  • Jag är bara jag

Nja,så viktigt är det inte. Enligt studier räcker det med 2 lutinus per dag så de klämmer i med 3 bara för att det verkligen ska räcka och bli över. Något viktigare vid ÄD/ED, men du har ju gjort vanlig IVF så då är det okey. Glad 

• woop

Å vad jag hoppas det är så!

Så svårt att hitta info om det.

Tack!

• Jag är bara jag
    woop skrev 2015-10-23 14:29:44 följande:
    Å vad jag hoppas det är så!
    Så svårt att hitta info om det.
    Tack!
    Det är ofta överkurs med de höga doser progesteron som ges vid vanlig IVF-de tas till "uti fall att", men få om ens nån behöver det. Sprid ut dem så mycket du kan/hinner så blir det bra. Gjorde jag på den tiden. Tyvärr har de den tråkiga bieffekten att det rinner hemskt mycket av dem-trosskydd rekommenderas om du inte redan upptäckt det. Ruva lugnt!
  • Cyanea

Tror inte att det är någon fara alls :) Däremot tror jag att det kan påverka hur du mår om du, liksom jag, är känslig för hormoner. Tar man dem oregelbundet kan man eventuellt få lite större skillnader i mängden progesteron i kroppen, och då upplever i alla fall jag att biverkningarna kan bli lite värre. Men tror inte att det är värre än så :) Börja sprida ut dem från och med nu, och oroa dig inte! 

• woop

Jasså? Oj vad du vet :)

Jag hoppas SÅ att det inte påverkar pga.att det blivit oregelbundet såhär första dagarna.

Ska ta dem regelbundet från och med imorgon!

• woop
    Cyanea skrev 2015-10-23 14:58:06 följande:

Tror inte att det är någon fara alls :) Däremot tror jag att det kan påverka hur du mår om du, liksom jag, är känslig för hormoner. Tar man dem oregelbundet kan man eventuellt få lite större skillnader i mängden progesteron i kroppen, och då upplever i alla fall jag att biverkningarna kan bli lite värre. Men tror inte att det är värre än så :) Börja sprida ut dem från och med nu, och oroa dig inte! 

Å tror du det! Hoppas! Handlar det "bara" om hur jag mår är allt lugnt. Huvudsaken det inte påverkar processen!

Tack!
  • Cyanea

Det står inget om att det skulle vara farligt i vanliga FASS i alla fall. Det borde det ju gjort om det var det, tycker jag. I FASS för vårdpersonal står att man doserade var 8:e timme under försöken med Lutinus, så det är väl i alla fall rekommenderat. Men oroa dig inte som sagt, tror att även vårdpersonalen du träffat på hade sagt till dig ordentligt om det var så strängt ;) 

• woop

Ja jag hoppas verkligen det! Grämer mig att jag inte kollade upp mer innan. Jag som varit SÅ noga med sprutorna. Ska fråga dem imorgon. Har förhoppningsvis (!!!) ET då och vill ju förbereda allt så bra det bara går!

• Cyanea

Jaha, men då så!! Då är det säkert inga som helst problem :) Då ska man bara få upp koncentrationen i blodet i princip. Spännande med ET - håller tummarna för att det ska gå bra :D Lycka till!! 

• Fiorenza

Njäe, jag har väldigt svårt att tro att det har ställt till något. Jag jobbade treskift under ruvandet, vilket betydde att det blev lite knepigt att ta dem på exakt samma tider eller precisa mellanrum ibland (har ett jobb som gör att jag inte kan komma ifrån exakt när det behövs alltid). Kliniken sade att så länge de var utspridda hyfsat jämnt så var det bra nog. Resultatet blir snart tre månader. Flört

I allra högsta välmening vill jag bara tipsa om att inte försöka analysera alla konstiga symptom under ruvandet sen, det mesta man kan känna kan precis lika gärna bero på progesteronet som på en tidig graviditet. Tips två är att ladda upp med bindor, trosskydd räckte inte långt för mig, så att säga... Tyst

Lycka till!

• Fiorenza
    Jag är bara jag skrev 2015-10-23 23:27:01 följande:
    Jag hade lust skriva bindor, men ville inte "skrämma" ts. Flört 
    Ja, alltså... det finns ju fräschare perioder i ens liv än just de veckorna med Lutinus. Tungan ute
  • woop

Ja verkligen! Har nu insett vad ni menar. Huvva ;)

Tack för era lugnande svar! Läkaren sa idag att det inte var nån fara. Så. Får lita på det och göra bra framöver! :)

• Fiorenza
    woop skrev 2015-10-24 12:53:01 följande:
    Ja verkligen! Har nu insett vad ni menar. Huvva ;)
    Tack för era lugnande svar! Läkaren sa idag att det inte var nån fara. Så. Får lita på det och göra bra framöver! :)
    Skönt! Hoppas ditt lilla embryo stannar kvar (du skulle få tillbaka idag va?) och blir en sommarbebis. Det är nästan precis ett år sedan vi var där, så blir lite nostalgisk här! Glad
  • woop
    Fiorenza skrev 2015-10-24 13:59:57 följande:

Skönt! Hoppas ditt lilla embryo stannar kvar (du skulle få tillbaka idag va?) och blir en sommarbebis. Det är nästan precis ett år sedan vi var där, så blir lite nostalgisk här! 

Å tack! Ja, fått tillbaka det idag. Overkligt! :)

Hoppas hoppas det stannar kvar!
Svar på tråden Progresteron /Lutinus