Tips på ta sprutan?
Hej påbörjat ivf nu, och började med gonal-f i tisdags och imorgon ska jag börja med en till spruta, är spruträdd så skulle gärna ha tips på hur man kan göra så det gör mindre ont? Kall eller varm hud? Osv =)
Hej påbörjat ivf nu, och började med gonal-f i tisdags och imorgon ska jag börja med en till spruta, är spruträdd så skulle gärna ha tips på hur man kan göra så det gör mindre ont? Kall eller varm hud? Osv =)
Japp den jag börjar med imorgon, har läst att den nålen är tjockare
Japp den jag börjar med imorgon, har läst att den nålen är tjockare
Du ska absolut inte värma eller kyla huden innan du tar olika injektioner, oavsett vilka det är, om det inte uttryckligen står i instruktionerna i bipacksedeln! Det kan påverka hur det aktiva ämnet och hjälpämnena verkar och kan ge reaktioner som är mer eller mindre farliga.
Spruta in långsamt och håll kvar ca tio sekunder innan du drar ut sprutan igen. Sitt ner och slappna av lite före och lite efter. Och låt helst någon annan sticka - det är lätt att en tvekar om en är spruträdd och då tar sticket längre tid och kan bli tveksammare vilket kan göra att det känns mer.
/Sjuksköterskan
Låt din man ta alla! Jag fegade ur efter de 4-5 första gångerna och de andra gångerna har maken tatt alla sprutor på mig. Orgalutran svider, men smörj med Xylokain efteråt så lindras det.
Eftersom nålen på Orgalutran är en "riktig" nål, till skillnad från Gonal-f så går det lättast att få in den om man tar sats lite. Jag försökte smyga in den första gången och då gick den ju inte alls genom huden... När du har kommit så långt, så spruta in långsamt så svider det inte alls så farligt (och det går över på några minuter igen). Det kommer gå jättebra, tänk på att det bara är ett par dagar och för ett gott syfte. Lycka till!
Jag körde också med Gonal-f. Min BM tipsade om att sätta nålen mot huden utan att sticka in den i några sekunder. Då domnar nerverna av, så när man väl trycker in sprutan så känns det ingenting. Alltså: rengör där du ska spruta, håll nålen mot huden tills du inte längre känner spetsen, tryck in nålen och spruta långsamt in vätskan. Jag missade bara någon enstaka gång så det sved, det funkade jättebra för mig (är spruträdd). Lycka till!!!