• SandyC15

RÖKNING! Okej eller inte okej när man har barn?

Vad tycker ni om rökning och barn? Barn i alla åldrar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden RÖKNING! Okej eller inte okej när man har barn?
  • VemEJag

Mina föräldrar har rökt hela min uppväxt. det är inte bra att röka när man har barn men jag dömmer ingen som gör det.

• Tamla

Jag har barn och jag röker, men inte i omedelbar närhet av dem. Finns ju inget bra med att vara rökare, förutom att åtminstone jag gillar att röka, men att gå så långt som att säga att det inte är okej bara för att man har barn köper jag inte.

Vill tillägga att jag inte rökt under mina graviditeter.

• BCH52

Att röka är ju ett eget val, men om man har barn bör man tänka till när det gäller två aspekter. Passiv rökning och att man är en förebild.

Om man röker bör nan naturligtvis gå ut, det räcker inte att röka vid öppet fönster eller under köksfläkten. De giftiga kemikalierna fastnar också på textilier så man bör ha en rökarjacka och en rökarmössa som får ligga kvar utomhus, man bör dessutom stanna kvar en stund utom hus efter man rökt klart då röken finns kvar i din utandningsluft.

Som vanligt gör inte barn som man säger utan dom man gör, man är alltså en förebild.

• Christi38

Upp till var och en att välja kan jag tycka. Tycker det kan vara sån häxjakt på rökare ibland, så länge de visar hänsyn och inte dumpar fimpar på marken tycker jag valet får stå för dem. Skulle tro majoriteten VET att det är osunt etc med rökning...

Det som dock irriterat mig personligen vid tillfällen har varit när jag t ex med barnvagn och som höggravid stått i busskur och så ställer sig en rökare bredvid mig under taket o tänder en cigg. Fy! Det är inte jag som ska behöva flytta på mig, det är inte OK.

• lövet2

Ett beroende som drabbar andra är aldrig OK, och jag skulle gärna se ett totalförbud för både alkohol och cigaretter. Men - eftersom det är tillåtna laster, så tycker jag väl att föräldrar har lika stor rätt som andra att ägna sig åt dem.

• Gizmo

Det är okey så länge som man inte röker i närheten av barnet & att man går ut och röker. 

• SandyC15

Okej, intressant att läsa!

Jag röker också, men aldrig i närheten av mitt barn. Alltid på balkongen och då sätter jag faktiskt alltid på mig en "rökarmorgonrock", har använt den sen hon föddes. Gör alltid det om jag är hemma hos någon eller hemma, för jag vill inte hålla i henne om mina kläder stinker rök. Sen tvättar jah ALLTID händerna efteråt. Är jag ute tar jag handsprit. Men jag hat typ slutat röka när jag är ute. Oftast då för att jag är ute själv och vill inte dra på barnvagnen samtidigt som jag röker eller parkera henne så jag kan få röka, nej...

Men har jag sällskap så kan jag ha bett perspnen köra barnvagnen så går jag bakom och röker. Och efter handsprit.

Vad tycker ni som röker om det? Någon som gör likadant?

• sairda

jag har lite detta problemet nu, jag rökte 8 år innan jag blev gravid och slutade dagen efter plusset tvärt, pappan till barnet stack så nu kommer jag ha ensam vårdnad men han vill ändå va i barnets liv, kommer inte föda än på några månader. men till saken, pappan har lovat att sluta röka i tid så han är helt fri från det när babyn kommer för jag vill bara inte ha rökare nära mitt barn, åtmistone inte barnets egna pappa som kommer hälsa på så mycket han kan i början så han lär sig saker med barnet, han röker vanliga cigaretter annars men nu har han tydligen börjat röka cigarrer också enligt bilder han lägger ut på instagram och facebook osv, det ser inte ut enligt mig som att han försöker sluta och han säger inget när jag tar upp det. 

innan någon börjar säga att jag inte kan säga vad han ska göra osvosv och att det inte är så noga så länge han inte röker framför barnet så är det såhär enligt överallt jag läst och hört från bm mm. att även om du inte röker framför barnet, så för en så liten som en nyfödd eller baby så räknas det ändå som passiv rökning upp till 3 timmar efter du rökt, det sitter i kläder, munnen från lungorna om du pussar barnet eller pratar med det nära, och i händerna även om du tvättar dem, risken för sids fördubblas också om en av föräldrarna röker och dubblas igen om båda röker. jag är redan livrädd för att mitt barn ska dö av plötslig spädbarnsdöd och vill helt enkelt inte riskera något !

är det fult av mig att inte låta honom va nära den nyfödda om han inte håller det han lova att sluta röka när jag berättat hur det påverkar och att han riskerar babyns hälsa pga det ??  kommer ju som sagt ha ensam vårdnad och han är inte precis nån att stå emot det beslutet, han har inte rätt att jobba just nu, ingen inkomst, bor hos en vän i ett litet rum ( = inget fast boende ) inga pengar, bor 200 km bort men ska försöka få bo hos en annan i samma stad sen, osvosv. så ja, är det fel av mig eller har jag all rätt om han bryter det han lovade när han vet hur jag känner om det ? 

• Tow2Mater
    sairda skrev 2015-10-26 15:20:04 följande:

är det fult av mig att inte låta honom va nära den nyfödda om han inte håller det han lova att sluta röka när jag berättat hur det påverkar och att han riskerar babyns hälsa pga det ??  kommer ju som sagt ha ensam vårdnad

Du kan inte neka umgänge. Han kan stämma dig på det.
  • BCH52

Jag är övertygad om att de allra flesta föräldrar gör ungefär som TS, de ser till att barnet skonas från rök. De föräldrar som inte gör det har säkert även många andra brister i sitt föräldraskap så då kanske rökningen inte är det största.

Jag tror att det viktigaste är att man funderar på vilken sorts förebild man är för sitt barn om man röker.

• sairda
    Tow2Mater skrev 2015-10-26 15:48:46 följande:
    Du kan inte neka umgänge. Han kan stämma dig på det.

ja jag vet, jag är inte född igår. Men som sagt bor han 200 km bort, om han inte kan skaffa boende utan pengar och arbete närmare så har jag ingen jävla skyldighet att erbjuda husrum åt honom så att han kan träffa sitt barn. min lägenhet är min lägenhet och om han röker så tänker jag verkligen inte göra det för honom om han inte ens kan sluta röka för sitt barn och för sig själv. han har rökt 4 år mindre än mig och senaste halvåret har han inte haft råd att röka hela tiden så man tycker ju inte det borde va det svåraste i hans läge om han verkligen brydde sig när jag sluta röka på en dag efter 8 års konstant rökande för att jag tycker man gör sånt för en oskyldig bebis som inte bett om negativa problem pga EN vuxens beteende och handlingar. 

• SandyC15
    sairda skrev 2015-10-26 15:20:04 följande:

jag har lite detta problemet nu, jag rökte 8 år innan jag blev gravid och slutade dagen efter plusset tvärt, pappan till barnet stack så nu kommer jag ha ensam vårdnad men han vill ändå va i barnets liv, kommer inte föda än på några månader. men till saken, pappan har lovat att sluta röka i tid så han är helt fri från det när babyn kommer för jag vill bara inte ha rökare nära mitt barn, åtmistone inte barnets egna pappa som kommer hälsa på så mycket han kan i början så han lär sig saker med barnet, han röker vanliga cigaretter annars men nu har han tydligen börjat röka cigarrer också enligt bilder han lägger ut på instagram och facebook osv, det ser inte ut enligt mig som att han försöker sluta och han säger inget när jag tar upp det. 

innan någon börjar säga att jag inte kan säga vad han ska göra osvosv och att det inte är så noga så länge han inte röker framför barnet så är det såhär enligt överallt jag läst och hört från bm mm. att även om du inte röker framför barnet, så för en så liten som en nyfödd eller baby så räknas det ändå som passiv rökning upp till 3 timmar efter du rökt, det sitter i kläder, munnen från lungorna om du pussar barnet eller pratar med det nära, och i händerna även om du tvättar dem, risken för sids fördubblas också om en av föräldrarna röker och dubblas igen om båda röker. jag är redan livrädd för att mitt barn ska dö av plötslig spädbarnsdöd och vill helt enkelt inte riskera något !

är det fult av mig att inte låta honom va nära den nyfödda om han inte håller det han lova att sluta röka när jag berättat hur det påverkar och att han riskerar babyns hälsa pga det ??  kommer ju som sagt ha ensam vårdnad och han är inte precis nån att stå emot det beslutet, han har inte rätt att jobba just nu, ingen inkomst, bor hos en vän i ett litet rum ( = inget fast boende ) inga pengar, bor 200 km bort men ska försöka få bo hos en annan i samma stad sen, osvosv. så ja, är det fel av mig eller har jag all rätt om han bryter det han lovade när han vet hur jag känner om det ? 

Jag hoppas att ni kan lösa allting! För erat barns skull. När är det dags? :)
  • SandyC15
    BCH52 skrev 2015-10-26 16:06:07 följande:

Jag är övertygad om att de allra flesta föräldrar gör ungefär som TS, de ser till att barnet skonas från rök. De föräldrar som inte gör det har säkert även många andra brister i sitt föräldraskap så då kanske rökningen inte är det största.

Jag tror att det viktigaste är att man funderar på vilken sorts förebild man är för sitt barn om man röker.

Så, pga att man röker har man alltså flera andra brister som föräldrer? Vad grundar du det på?
  • Mooomin

Rökande föräldrar borde omyndigförklaras enligt mig!

• BCH52
    SandyC15 skrev 2015-10-26 22:30:27 följande:

Så, pga att man röker har man alltså flera andra brister som föräldrer? Vad grundar du det på?

Nej, det var inte det jag sa. Jag sa att de allra flesta föräldrar som röker gör som TS, d.v.s. skonar sina barn från att drabbas av röken och tar till ett flertal, för dem själva krångliga åtgärder för detta.

Men, att rökande föräldrar som INTE skonar sina barn har oftast andra problem i sitt föräldraskap. Det är alltså inte rökandet som är problemet utan bristande omtanke. Så nej, jag anser inte att du är en dålig förälder.
  • SandyC15
    BCH52 skrev 2015-10-27 03:58:25 följande:

Nej, det var inte det jag sa. Jag sa att de allra flesta föräldrar som röker gör som TS, d.v.s. skonar sina barn från att drabbas av röken och tar till ett flertal, för dem själva krångliga åtgärder för detta.

Men, att rökande föräldrar som INTE skonar sina barn har oftast andra problem i sitt föräldraskap. Det är alltså inte rökandet som är problemet utan bristande omtanke. Så nej, jag anser inte att du är en dålig förälder.

Jag som missuppfattade dig då!

Och jag förstår vad du menar och jag håller med vad du säger.
  • Kattflickan

Jag växte upp med en mamma som var storrökare. Två paket om dagen rökte hon, det mesta inomhus. Dagtid arbetade hon men så fort hon kom hem rökte hon. Allt luktade rök, tillomed bullar hon bakade smakade rök men det märkte jag inte förrän jag flyttade hemifrån.

Jag föddes med KS gravt tillväxthämmad. Under uppväxten var jag jämt förkyld och mitt luktsinne var dåligt. Jag och min syster är de enda allergikerna i släkten.

När jag flyttade hemifrån upphörde jag ha 5-8 förkylningar per år och jag återfick mitt luktsinne.

Min mamma var en fantastisk mamma på alla andra sätt. Hon dog i cancer vid 69 års ålder och fick aldrig träffa sina barnbarn.

Själv har jag aldrig rökt och kommer aldrig göra det. Jag är självisk, vill uppleva mina barns uppväxt och gärna även mina barnbarns!

Svar på tråden RÖKNING! Okej eller inte okej när man har barn?