• Anonym (Ts)

Kan man ta dessa tabletter samtidigt?

Äter levaxin för sköldkörteln. Har nu även blivit rekommenderad B12-tabletter. Kan jag ta dem samtidigt som levaxinet eller bör jag vänta några timmar? Tex järn och levaxin ska ju inte tas tillsammans. Glömde fråga läkaren om detta, någon som vet hur det är?

• Svar på tråden Kan man ta dessa tabletter samtidigt?
  • Anonym (ssk)

Ja det går bra att ta dessa två samtidigt.

• RosaSmurf
    Anonym (Ts) skrev 2015-10-24 17:55:51 följande:

Äter levaxin för sköldkörteln. Har nu även blivit rekommenderad B12-tabletter. Kan jag ta dem samtidigt som levaxinet eller bör jag vänta några timmar? Tex järn och levaxin ska ju inte tas tillsammans. Glömde fråga läkaren om detta, någon som vet hur det är?

Du ska helst inte ta dessa samtidigt. Du kan ju ta B12 på kvällen istället.
  • Anonym (Ts)

Här var det spridda bud :)

Jag tar dem på kvällen nu för säkerhets skull, men har så svårt att komma ihåg det. Vore lättare att ta allt samtidigt men är det dåligt så är det som det är.

• Drottningen70

Helt ok att ta dem samtidigt.

• Anonym (Ts)

2 för och 1 mot... Hm. Blir nog till att fortsätta ta b12 på kvällen tills jag träffar läkaren igen.

• Apotekare2

Du kan ta dem samtidigt. Det är bara mineraler såsom järn, kalcium, magnesium, zink och liknande som ej ska tas tillsammans med levaxin då de binder till varann (vilket leder till sämre upptag och därmed sämre effekt) Mvh Leg. Apotekare

• Apotekare2

Sen kan jag tycka att de som inte vet säkert ska låta bli att ge "råd" om läkemedel både här och annanstans. Det kan bli hur illa som helst om man följer ett felaktigt råd

• j a d e
    Apotekare2 skrev 2015-10-24 19:27:34 följande:

Sen kan jag tycka att de som inte vet säkert ska låta bli att ge "råd" om läkemedel både här och annanstans. Det kan bli hur illa som helst om man följer ett felaktigt råd

Att vara källkritisk ligger på TS ansvar här. Folk säger vad som helst. Vi vet inte om du är den du utger dig, anonymt, för att vara heller.
  • Anonym (Nana)
    Apotekare2 skrev 2015-10-24 19:27:34 följande:

Som apotekare borde du veta att b12 inte påverkar levaxin, däremot påverkar vitamin b12 effekten på levaxin. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Nana) skrev 2015-10-24 19:34:46 följande:

Som apotekare borde du veta att b12 inte påverkar levaxin, däremot påverkar vitamin b12 effekten på levaxin. 

Menade du tvärtom? Står samma 2 gånger.

Jag läser fass, både för allmänhet och för vårdpersonal. Står en lång lista på mediciner som påverkar, men inget om B12.
  • Drottningen70

Jag tar båda på morgonen vilket enlig min läkare inte påverkar effekten på levaxinet alls.

Järn och kalcium ska jag däremo ta vid annan tidpunkt .

• Gizmo

Jag äter Levaxin & B12 med folsyra & jag tar dessa samtidigt på morgonen.

• Anonym (Nana)
    Anonym (Ts) skrev 2015-10-24 20:32:30 följande:
    Menade du tvärtom? Står samma 2 gånger.

Jag läser fass, både för allmänhet och för vårdpersonal. Står en lång lista på mediciner som påverkar, men inget om B12.
    Sorry, du har alldeles rätt, mitt fel. Går själv på levaxin efter sköldskörtel op. Några år senare drabbades jag av trigeminusneuralgi och rekommenderats vitamin b12 med hänvisning att det skulle gå minst 2 timmar mellan medicinintag.

Alltså, hoppas jag får ihop det nu. Levaxin påverkar inte vitamin b12, däremot kan b12 påverka levaxin effekten. Självklart kan man ta både och, men med några timmars mellanrum.
  • Anonym (Cilla)

För att komma ihåg mina mediciner/vitaminer så tar jag Levaxinet på morgonen och alla vitaminer och mineraler till middagen. Då slipper jag dessutom riskera att kaffet minskar järnets effekt.

Svar på tråden Kan man ta dessa tabletter samtidigt?