Anonym (...) skrev 2015-10-27 08:35:03 följande:
Jag tror att om man vuxit upp med att män och kvinnor inte kan vara vänner. Att man alltid bara är "vänner". Då har man nog aldrig tillåtit sig att bli vän någon av motsatt kön på samma sätt som en vän av samma kön - man har aldrig sett på personen som "bara en person", utan alltid en potentiell partner. Då förstår jag att man har svårt att förstå att andra kan ha en vänskapsrelation som faktiskt bara är vänskap. Där allt annat faktiskt är lika otänkbart som med en vän av samma kön, eller ett syskon.
En sådan person kan nog faktiskt inte förstå det och det är nog onödigt att ens få en sådan person att försöka förstå.
En annan fundering. Om man är bi, får man ha några vänner alls då?
sextiotalist skrev 2015-10-27 09:03:05 följande:
Är inne på ditt spår också. Själv har jag haft mer killkompisar och manliga vänner än tjejkompisar och kvinnliga vänner. Min allra första bästis var en kille. Att tillägga att jag dessutom läst på en teknisk högskola, i princip endast haft manliga arbetskamrater, jag hade nog inte fungerat i den miljön om jag såg varje man som en potentiell partner.
Måste spinna vidare lite på svaret sexiotalist gav till Anonym(...).
Då hon fick mig att tänka på en sak.
Jag tror inte att det har med vilket kön man föddes till, utan hur man är i sin egna personlighet. Vissa av oss kvinnor har i naturen mer maskulina drag i sin personlighet, medan det finns män med mer feminina drag i sin personlighet.
Vilket i sin tur (tror jag) gör att man får mer vänner av det motsatta könet än det egna könet då man får mer gemensamt med det motsatta könet än det "egna".
Jag (spekulerar) tror att vi kvinnor som bejakar våra manliga sidor mer får mer manliga vänner vilket gör att vi dras till motsvarande män som bejakar sina feminina sidor i personligheten och där med har mer kvinnliga vänner, för att det skall balansera upp i förhållandet.
Jag misstänker också att vi som har denna personlighetstyp har svårare att känna svartsjuka med i större utsträckning.