• Granfalk

ge ersättning till en 2 veckor gammal bebis?

Jag har ersättning hemma och flaskor för nyfödda och allting är väl egentligen redan klappat och klart, jag har nog innerst inne redan bestämt mig hur jag vill göra men jag vill gärna rådfråga ändå utifall att.

Lite fakta om amningen för mig;
    Ungefär en kvart efter min son kom ut och lades på mitt bröst så sa barnmorskan, börja försöka att amma redan nu. Så jag la honom mot mitt bröst, han hittade bröstet på en gång, tog ett perfekt tag om bröstet och sög och allting bara gled på en räkmacka, det funkade rent automatiskt (är såklart överlycklig för det)
    Så i två veckors tid exakt idag har jag suttit 24/7 och ammat min son, såfort han vill till bröstet så låter jag honom och han får ligga där tills han själv släpper och får oftast sova på mig också då han blir lugn av min närhet.
    Men jag känner lite sådär att jag börjar klättra på väggarna snart, jag kommer inte ifrån soffan knappt ens för att göra mat till mig själv eller hämta vatten utan att han skriker och då måste jag "amma om" honom när jag kommer tillbaka, och  det tar ju sin goda tid.. jag sitter dygnet runt i soffan med lillgrabben och ammar och ammar.

Så till det jag behöver rådfrågning om;
    Idag ska jag och lillgrabben åka till min pappa, och det är minst en och en halvtimmes bilfärd dit och jag är orolig att han ska bli tvärhungrig i bilen på vägen dit eftersom han inte blir mätt länge på modersmjölken, så jag funderar att ge honom ersättning precis innan jag åker så han verkligen blir mätt och så jag orkar lite mer psykiskt också (glad mamma=glad bebis).. Jag tänker absolut inte sluta amma, utan jag vill mer veta om det är okej att ge ersättning bara nång gång vid nödfall, och om det är nåt speciellt som kan hända som jag behöver tänka på?

Vill gärna ha svar asap

• Svar på tråden ge ersättning till en 2 veckor gammal bebis?
  • Iowhannah

Min son är elva dagar och vi har kombinerat amning och ersättning på flaska hela tiden. Vi är alla nöjda med det beslutet. Matningen går snabbare, pappan kan mata och bebis håller sig mätt längre.

En sköterska sa till mig att det där med tuttförvirring mest drabbar prematura barn. Din son har uppenbarligen inga problem med tutten, så jag tror att det går jättebra med ersättning. Om du har möjlighet till det, pumpa ut mjölk innan så kan du blanda ersättningen med mjölken. Då slipper du ev matvägran pga att det smakar olika.

Lycka till!

• Anonym (C)

Så gjorde jag oxå det funkade bra för oss. Amma först och ge ersättning efteråt. Jag gav flaska nån gång i veckan bara. Vet några bebisar som fått varje dag och det har slutat med att bebisen inte längre vill amma utan bara vill äta från flaska.

Smidigt att ha i bilen om det funkar så slipper man stanna för att amma.

• Alexi

Det är helt ditt val om du vill amma eller ge ersättning.

Ersättning kan göra att barnet står sig längre för att det är mer hårdsmält och därför gör bebisen mer proppmätt än med amning. Men det är inte så alltid för alla. Och jag som har delammat ett barn och helammat ett skulle verkligen undvika ersättning om jag kunde så i början, det kräver mycket mer jobb med diska flaskor, blanda flaskor till tokhungrig bebis osv.

Sen får väldigt många bebisar med ersättning problem med magen.

Om du redan efter två veckor blandar in ersättning så kommer antaligigen bröstmjölksproduktionen gå ner. Så det kan bli svårt att mätta bebisen med bröstmjölken helt framöver.

Jag har lite svårt att förstå att man vill riskera en så extremt välfungerande amning som din verkar vara för att bli mindre låst redan efter två veckor. Bebisen älskar ju amning det är tydligt.

• Iowhannah
    Anonym (C) skrev 2015-10-25 14:31:13 följande:

Så gjorde jag oxå det funkade bra för oss. Amma först och ge ersättning efteråt. Jag gav flaska nån gång i veckan bara. Vet några bebisar som fått varje dag och det har slutat med att bebisen inte längre vill amma utan bara vill äta från flaska.

Smidigt att ha i bilen om det funkar så slipper man stanna för att amma.

Här ger vi flaska varje dag, gossen somnar vid bröstet långt innan han är mätt och jag orkar verkligen inte amma 24/7. Borde jag oroa mig? Inte för att jag tycker att det är hela världen om han till slut vägrar amma, men det är ju en viss mysighetsfaktor i amningen. Men som sagt, det är inte hela världen. Hellre en glad mamma och mätt bebis, än en stressad mamma och ständigt amningssugen bebis. Han får bröstmjölk även på flaska och jag kommer fortsätta pumpa så länge jag kan och så länge han inte ska ha fast föda.
  • Sommar15

Jag ger ersättning till min åtta-veckors bebis och har så gjort sen ungefär 2-veckorsåldern. Först får hon amma från båda brösten och sen får hon ersättning direkt efter. Matningen går snabbare och brösten tar inte slut eftersom hon får amma först, och hon håller sig mätt längre. Nu går det nästan 3 timmar mellan matningarna jämfört med typ varje timme i början. Detta rådgjorde jag med BVC och de rekommenderade just detta sätt om man fortfarande vill amma så att inte brösten "tar slut".

För enkelhetens skull kör vi bara färdigblandad ersättning, det går ju inte åt mycket så det blir inte så farligt dyrt, och MAMs anti-colic flaskor som man enkelt steriliserar i micron så man slipper koka etc. Hon äter idag allt från 30-80 ml som "top up" efter amning.

Nu senaste veckorna har jag också kört endast flaska och då större portion (kanske 120 ml ungefär) när jag behövt nån enstaka gång, tex igår kväll då vi var på middag och jag inte ville gå ifrån bordet och langa upp brösten :)

Visst finns det risk att man får mindre mjölk på sikt och att de dricker mer o mer ersättning, men den känns ganska liten men tanke på hur mycket hon ändå ammar, och skulle det bli så är det ingen katastrof för min del. Lycka till!

• Dasha

ts har antagligen redan åkt, men ändå.

tvåveckors skulle nog med allra största sannolikhet sova igenom hela bilresan, de gungas till sömns i bilen alldelles utmärkt. det är väldigt få barn som inte sover i bilen när de är 2 veckor gamla!

kan du inte ta med färdig ersättning och ge om han inte somnar i bilen? jag är så säker att han kommer somna  när du reser iväg och inte vakna förrän du är framme.

• Granfalk
    Dasha skrev 2015-10-25 19:18:27 följande:

ts har antagligen redan åkt, men ändå.

tvåveckors skulle nog med allra största sannolikhet sova igenom hela bilresan, de gungas till sömns i bilen alldelles utmärkt. det är väldigt få barn som inte sover i bilen när de är 2 veckor gamla!

kan du inte ta med färdig ersättning och ge om han inte somnar i bilen? jag är så säker att han kommer somna  när du reser iväg och inte vakna förrän du är framme.

Haha kul att du säger det, jag tänkte lite i dom banorna innan jag skulle åka men jag gav ersättning ändå för att jag ville se hur det gick, han sov så sött hela vägen men va hungrig såfort jag kom fram. men hur som, han sov iallafall i bilen.

Strax innan jag skulle åka hem så ammade jag honom som vanligt, ingen ersättning, han somnade så sött, vi satte oss i bilen och jag började åka, sen sådär 20 minuter senare vaknade han och tyckte att NU är det dax för käk och därmed basta! så det va ju bara att stanna bilen mitt ute i skogen och amma honom.. i mörkret... mörkrädd som man är... och sambon som har barnlås på bakdörrarna så inte kom jag ut heller utan fick klättra tillbaka fram.. då va man lagom glad! ^^
    så alla bebisar somnar inte alltid i bilen har jag märkt..
  • Iowhannah
    Sommar15 skrev 2015-10-25 19:15:00 följande:

Jag ger ersättning till min åtta-veckors bebis och har så gjort sen ungefär 2-veckorsåldern. Först får hon amma från båda brösten och sen får hon ersättning direkt efter. Matningen går snabbare och brösten tar inte slut eftersom hon får amma först, och hon håller sig mätt längre. Nu går det nästan 3 timmar mellan matningarna jämfört med typ varje timme i början. Detta rådgjorde jag med BVC och de rekommenderade just detta sätt om man fortfarande vill amma så att inte brösten "tar slut".

För enkelhetens skull kör vi bara färdigblandad ersättning, det går ju inte åt mycket så det blir inte så farligt dyrt, och MAMs anti-colic flaskor som man enkelt steriliserar i micron så man slipper koka etc. Hon äter idag allt från 30-80 ml som "top up" efter amning.

Nu senaste veckorna har jag också kört endast flaska och då större portion (kanske 120 ml ungefär) när jag behövt nån enstaka gång, tex igår kväll då vi var på middag och jag inte ville gå ifrån bordet och langa upp brösten :)

Visst finns det risk att man får mindre mjölk på sikt och att de dricker mer o mer ersättning, men den känns ganska liten men tanke på hur mycket hon ändå ammar, och skulle det bli så är det ingen katastrof för min del. Lycka till!

Precis så gör jag med. Ammar på båda brösten och sen fyller (oftast) pappan upp med ersättning. Jag fick det rådet på neo, så det verkar vara ett ganska vanligt sätt ändå.
  • Dasha
    Granfalk skrev 2015-10-25 22:18:33 följande:
    så alla bebisar somnar inte alltid i bilen har jag märkt..
    nej det är sant, mitt andra barn somnar inte heller i bilen, men jag tror ändå att det är ganska ovanligt. Tur att du läste mitt inlägg för sent så det inte är på mitt samvete iaf! Oskyldig
Svar på tråden ge ersättning till en 2 veckor gammal bebis?