• BioBonus

Värsta med att ha bonusbarn

annananonym skrev 2015-10-27 14:36:35 följande:

Jobbigt om hon tar dina saker, men märkligt att ha sina saker på olika hyllor. Har ni alla 5 (6?) olika shampo, balsam, duschkräm, tandkräm m.m. alltså? Låter väldigt rörigt och onödigt.

Fast det har faktiskt vi också - olika schampo beroende på tycke och smak, olika tandkräm av samma anledning. Jag använder inte samma hudlotion som min dotter och min man tycker min duschkräm luktar för kvinnligt. Så den biten tycker jag kanske inte är så underlig i en familj...
  • BioBonus
    Anonym (youTrash) skrev 2015-10-27 15:03:14 följande:
    Tills de fick tänder och kunde äta puree och annat. Men då hade pappan redan missat chansen till anknytning och barnen var mer mina än hans. 

Tror snarare du tillhörde den egoistiska typ av mamma som anser sig ha patent på att ta hand om barnen och inte anser att pappan är en viktig person.
    Stackars dina barn. Som jag förstår dina inlägg så straffar du dem nu dessutom genom att inte låta dem ha en relation till sin pappa för att du är hatisk och bitter. Den här typen av beteende från en förälder brukar ofta leda till samma scenario: Dina barm blir vuxna, inser vad du har gjort, tar tag i det och blir förhoppningsvis lyckligare när de har kapat banden med dig (du blir olycklig javisst, men du får skylla dig själv) och de skapar en relation med sin pappa i vuxen ålder och förbannar dig för att ha saboterat deras barndom....
    Men var och en väljer sin egen väg i livet, och du verkar onekligen bara valt den du tror är bra för dig själv.

• BioBonus
    Anonym (youTrash) skrev 2015-10-27 15:09:24 följande:
    Jag tycker synd om dina existerande eller framtida barn om du på allvar tycker att det ligger i deras intresse att bli skyfflade fram och tillbaka mellan två hem eller icke-hem varannan vecka, aldrig få ha ett riktigt rum, sin hela garderob, osv. Man hade inte ens behandlat en hund så illa. Fy farao för er!
    Vi hade hunden växelvis också :) Så gräsliga människor var vi.
  • BioBonus
    Anonym (youTrash) skrev 2015-10-27 15:33:13 följande:
    Amning har ENORM betydelse för uppfostran och framtida hälsa och intelligens. Finns massor av forskning som tyder på det. Inte vara bitter nu för att dina torra spenar inte kunde tjocka upp dina arma barn.
    Det som är så synd när du hemfaller till såna här låga påhopp och uttalanden är att man slutar ta dig på allvar. Å andra sidan så vill du kanske inte det utan bara vill underhålla. Och då lyckas du verkligen :) Tack för ett par goda skratt.
  • BioBonus
    Anonym (Vera) skrev 2015-10-27 15:40:37 följande:
    Hos mig fastnar skrattet i halsen. Resonemanget påminner om min pojkväns barns mamma. Hon lider dock av allvarlig psykisk sjukdom och orkar aldrig ta hand om sina barn en hel vecka i sträck. Vilket innebär att pappan har barnen majoriteten av tiden. I hennes värld är hon dock den bästa mamman i världen och pratar illa om pappan inför barnen varje tillfälle hon får.

Visst är det sorgligt, men jag har svårt att ta henne på allvar när det hostas upp så mycket idiotiska påståenden. 

Däremot visar youTrash på en av de saker som kan vara det absolut värsta med att ha bonusbarn, vilket ju tråden handlar om. Och det är ju att de barn man väljer att leva med som bonusförälder har en mamma som är bat-shit-crazy och man kan inte göra något åt det. Allt man kan göra är att finnas där för de stackars barnen och visa att et finns normala vuxna omkring dem också, som inte bara ser till sitt eget bästa utan försöker se till deras bästa. 

• BioBonus
    tantamantan skrev 2015-10-27 15:55:03 följande:

För mig är det nog det att jag inte har samma kärlek till dem som min fru har. Om de gör något som jag inte är ok med så tycker jag det är jobbigare än om mina barn gör det.
    Turligt nog för mig så är det sällan de gör sånt, men de är ju tonåringar så lite tjafs blir det ju men förvånansvärt lite. Diskussioner ja, men inte tjafs och trams.

Fast jag kan tycka att det är precis tvärtom. Att det är mycket jobbigare när det är mina egna barn än när det är hans. Jag känner inte samma ansvar, samma oro, samma "är det jag som har misslyckats med nåt här" när det gäller hans barn. Jag ser det lite mer utifrån och tar det inte lika personligt som när mina egna ungar gör en massa dumheter... Men visst förlåter man lite lättare också, för man har starkare kärlek.
  • BioBonus
    Anonym (Thea....) skrev 2015-12-02 18:48:45 följande:

Jag har en tomte på ung 2 dm som min farmor och pappa haft den betyder jättemycket för mig... Jag och sambon hängde upp den i helgen... Idag såg jag att hon inte bara tagit ner den utan antagligen slitit ner den så att huvudet nästan lossnat helt från kroppen

Herrejävlar vad jag hade gått i taket. Oavsett om det var min makes dotter, min egen eller vem f*n som helst som tagit sig rätten att medvetet förstört mina ägodelar. Jag hade skällt ut han/hon efter noter. Och det hade jag haft full rättighet att göra. Det bör hon kanske lära sig inför det verkliga livet? Att man inte få ha sönder andras tillhörigheter.
  • BioBonus
    Anonym (Thea....) skrev 2016-01-27 13:55:29 följande:
    Tycker dock fortfarande det är störande att man ska måsta påpeka samma saker huuur många gånger som helst... Ställ ner disken i diskmaskinen, spela inte musik högt efter ett visst klockslag... Släng inte kläder på golvet i tvättstugan etc... Att måsta göra det med de yngre stör mig mindre men det vuxna barnet fattar fortfarande inte...

Jag behövde tjata mer på min nästan 20-åriga son än på min 10-åriga bonusdotter... Så det har tyvärr inte med ålder eller blodsband att göra tyvärr ;)

Nu har han flyttat hemifrån och nog saknar jag tjatet ibland. Dessutom så har han mer städat och prydligt hemma hos sig själv än han nånsin hade på sitt rum när han bodde hemma :) Så lite av tjatet fastnade nog, fast jag hade önskat att et gjort det redan när han bodde hemma...

Svar på tråden Värsta med att ha bonusbarn