• Anonym (mam)

Värsta med att ha bonusbarn

Anonym (skärp dig) skrev 2015-10-25 19:46:23 följande:

Du lider så hemskt av dina bonusbarn, men ÄNDÅ skaffar du barn gemensamt...?? Hur tänker du då?

DU borde skärpa dig. Du borde tänka dig för innan du öppnar munnen.
  • Anonym (mam)

Det finns många "värsta". Ett, att jag och pappan kommer överens om en sak så dyker hans barn upp så ser man att han redan glömt även om det bara gått två min. Jag hatar att vara den som säger "men vi kom ju överens om" och så får jag ta rollen av att sätta gränser.

• Anonym (mam)
    Anonym (O) skrev 2015-10-26 08:08:03 följande:

Varför skaffar man bonusbarn om det nu är så himla jobbigt??

Varför skaffa barn överhuvudtaget? Särskilt de som ändå skiljer sig sen? Ungefär samma logik i frågeställningen.

Jag såg hans barn som en intressant ingrediens i vår relation. Sen dök små problem upp som i och för sig kunde varit en varningssignal i hur han hanterade det men min osäkerhet var för stor. Ja, han är ju inget proffs han heller. Sen blev problemen större. Tack vare att man har kunnat läsa andras erfarenheter här har jag kunnat inse att man inte är ensam och ibland hittar man nya vägar att lösa problemen.

Varför läser man trådar där man inte har något att tillföra och inte får något utbyte av?
  • Anonym (mam)
    Anonym (Thea....) skrev 2015-10-26 10:25:28 följande:

Jag det där har jag också varit med om.. Mer innan vi blev sambos.... Vi kunde ha planerat nåt i flera veckor men så fort det blev att det skulle skjutsas på träningar eller matcher eller dyl så blev det kantälltinställt.. Fast att vi aldrig planerade pappaveckan.

Tillslut slutade jag fråga om saker och gjorde det själv då reagerade han och frågade varför och när jag lungt sa att det är ju ändå ingen mening det blir ju ändå alltid inställt fick han sig en tankeställare....

Ja, det är bra om man kan bevara lugnet. Jag känner mig ofta ställd för han sätter mig i situationer där hans barn och jag ställs mot varandra.
  • Anonym (mam)
    Anonym (O) skrev 2015-10-26 16:00:04 följande:

Inte alls. Bara om man skriver liknande trådar som alltför många bonusföräldrar här gör, men jag har inte sett några sådana i den stilen. De bioföräldrar som skriver något negativt tenderar att inse att de måste ändra på sitt eget synsätt eller hur de agerar medan bonusföräldrarna istället skyller på barnen och snackar skit om dem.

Det är lite svårt att undvika att se rubriker som denna när man scrollar igenom trådarna på detta forum. Jag vill bara att du ska veta att det finns personer som tar oerhört illa vid sig av att folk klankar ner på en grupp de tillhör på det här viset - ju mer desto fler som gör det. Sen är det upp till dig om du tar till dig av denna info och vad du gör med det.

Det står dig fritt att skriva en tråd med vad som är värst med bonusföräldrar, jag skulle läsa en sån tråd med stort intresse. Du och de dina skulle kunna ha stort utbyte av varandras erfarenheter.

Klart man har stort ansvar för vad man själv ger som styvförälder men mycket ligger också utom min makt och hänger på vad föräldrarna gör,vilket leder till en annan värsta grej, där styvbarnet pratar med sin mamma om hur vi har det i vårt hushåll och tar sen med sig hennes åsikter om hur saker och ting bör gå till. Hen ska ju självklart kunna prata med sin mamma men hen förstår inte lika självklart hur mammas åsikter inte passar in i vårt hushåll. Svårt läge där.
  • Anonym (mam)

Jag tycker det där tyder på ett stort behov av att konkurrera med dig och dina barn och allt vad ni står för. Jag håller helt och hållet med om att din sambo borde reagera. Min sambo har också haft lite flata tendenser. Jag påpekar något, han säger "men är du säker på att hen menade så" och sen händer ingenting. Ibland har hans barn stått bredvid min sambo och sagt nåt och tar jag upp det senare så har min sambo inte ens hört. Nu senast tjatade jag i över ett år och när han äntligen tog tag och pratade med sitt barn så kommer det fram saker som är precis det jag har haft på känn, och det har blivit skillnad sen han pratade med henom, stämningen är mycket bättre. Min sambo har hävdat att jag måste ta konflikten själv men jag har menat att han kan prata mer förtroligt med sitt barn. Jag kan bara säga ifrån om hur jag vill ha det men jag kan inte nå in på djupet, där måste han gå in och prata. Och som jag anat så har barnet och barnets mamma pratat och mamman har talat om vad jag får och inte får göra och haft sin syn på hur barnet ska vara hemma hos oss och barnet har lyssnat och tolkat och betett sig därefter. Nu när min sambo själv har haft ett snack med barnet så har han förstått mer av hur snett det har varit.

Svar på tråden Värsta med att ha bonusbarn