• angeliika

Bebis bara släpper bröst

Har en som på 5 veckor som den senaste tiden har varit lite jobbig när han ska ammas. Han suger, sen släpper han och suger tag igen och kan hålla på så, och ligger och sparkar med både armar och ben. Ibland skriker han också, precis som han blir förbannad på det. Vad ska man göra, kan det vara att han är inne i en tillväxtperioden eller vad det kallas? Det är även olika hur många timmar det går emellan mattiderna, just nu är det ibland 1-2 timmar.

Har prövat och byta bröst, tagit upp honom för att se om han vill rapa. För vissa dagar känns det som det ända man gör är att amma. & det gör ju ont i bröstvårtan när han "drar". Tips eller erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Bebis bara släpper bröst
  • Fjäril kär

hur är mjölktillgången? Han kanske inte får lika mycket som han vill ha? 

om han ammas ofta kanske det inte bara beror på tillväxtperiod utan han kanske ammar oftare för att han är hungrig och inte får så mycket som han behöver?  Har mjölken anpassat sig efter efterfrågan helt enkelt? 

• angeliika

Nej, han är inte täppt i näsan. Det är inte heller vid varje amningstillfälle han håller på såhär. För jag trodde först att han kanske inte blev mätt, men var på BVC och han har fått upp mellan 250-400 g varje vecka. & BVC trodde det var en period han var inne i.

• Trippelmamma76

Nu skrev du ju att han inte var täppt, men det var annars det första jag tänkte på, för så har ett av mina barn hållit på när hon var liten. Behövde fixa i näsan med koksalt och lite papper inför nästan varje amning för den lilla näsan var så trång och det blev inte riktigt fri andning annars (hon var aldrig förkyld). Du skulle ju kunna testa med renässans och se om det är det, trots allt.

• Snuttispluttis

Lite förslag:

- Möjligt att han inte alls är hungrig utan bara snuttig/gossugen/sugsugen/sovsugen och då blir irriterad på att det kommer mjölk? Prova napp eller suga på ett finger eller nån snutte?

- Säkert att han inte behöver rapa eller prutta? Min lilla gjorde precis som du beskriver och när jag reste upp henne och antingen strök på ryggen sittandes eller gick med henne upprätt så lugnade hon sig och antingen kom det en rap eller prutt. Och ibland blev hon bara lugn och glad typ som för att säga "åh, äntligen slipper jag ligga vid bröstet" :p

- Kiss i blöjan som irriterar? Också något som min lilla hatar.

• SSL

Problemet för oss var stark utdrivningsreflex och det blev mycket bättre när vi la oss ner.

• linnéa001

Min dotter gjorde så när hon behövde bajsa. Jag höll henne då ovanför handfatet så kom det ut ordentligt. De böjda benen ger en naturlig ställning för just detta.

Svar på tråden Bebis bara släpper bröst