Vad finns det för avlastning som förälder?
Hur får ni avslatning i vardagen som försälder? Nanny, städhjälp? Vad finns det för alternativ.
Vill vara förberedd=)
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-25 22:46
*Avlastning ska det stå
Hur får ni avslatning i vardagen som försälder? Nanny, städhjälp? Vad finns det för alternativ.
Vill vara förberedd=)
*Avlastning ska det stå
Städhjälo är bästa hjälpen du kan få.
Den andra föräldern. Med lite äldre barn får vi även avlastning av egna föräldrar och syskon, men det är först i 2-3-årsåldern som vi börjat kännas oss bekväma att lämna bort barnet någon längre stund.
Rent praktiskt så hade vi färdig matkasse eller beställde hemleverans av mat ett tag, det kanske får ses som en form av avlastning? Annars har jag inte känt några direkta behov av nåt...
Skaffa en babysitter. Den är bra att ha som avlastning. Du får händerna fria till att göra annat. Min lille tyckte mycket om den i alla fall.
Har ingen avlastning. Har 4 barna varav en har autism och en annan autism/adhd. Jo det skulle väl vara vår nya tvättmaskin och diskmaskin då? Det underlättar massor att ha egna såna. Innan tvättade vi allt i tvättstugan och diskade allt för hand.
Avlastning? Är ensam med 2 barn, och gör allt själv. Kan ibland få lite hjälp av grannen att se till barnen i 10 min medan jag springer ut till tvättstugan snabbt så jag slipper dra med barnen varje gång. Får dock tvättmaskin och diskmaskin i nya lägenheten när vi flyttar om 1 vecka, det blir till stor hjälp.
Det bästa vi gjort var de perioder vi haft städhjälp !
Menar du avlastning som i andra personer är det ju olika vilket nätverk man har runt sig.
Klart det är individuellt hur mycket man har behov av eller möjlighet till så finns ingen anledning att säga "avlastning? Fnys!"
Vi har städning varannan vecka - guld värt! Samt handlar maten online och får den hemlevererad.
Jag är nu mammaledig med min två månadersbebis vilket jag ärligt talat tycker är tråkigt... Att jobba typ två dagar/vecka hade varit perfekt men det går tyvärr inte. Så jag försöker få komma ut på en egen grej varje vecka, behöver bara vara nån timme eller två utan bebis. Då är bebisen med sin pappa eller om det inte är möjligt med mormor/morfar som lyckligtvis bor i samma stad. Var på en jobbutbildning när bebisen var en månad då mormor och morfar passade. Bebisen tar då flaska med ersättning, annars ammar jag.
Sen är ett bra tips att när pappan kommit hem från jobbet, att inte han köper med den där mjölken/hämtar ut det där paketet på posten på vägen hem, utan kommer direkt hem och tar bebisen så du kan få gå ut ensam en sväng, om än bara till affären. Kan vara skönt med bara en kvarts lugn och ro!
Vi har också ett par fester inplanerade då vi kommer ha barnvakt. Då är det farmor resp mormor o morfar till bebisen som kommer passa. Farmor bor inte här men reser hit över helgen.
Hade jag inte haft mina föräldrar såpass nära som hemskt gärna vill vara barnvakt så hade jag absolut kunnat tänka mig att anlita en nanny istället. Det kommer vi nog också att göra sen när vi bägge jobbar igen efter mamma- resp pappaledighet, då vi inte har nån möjlighet att gå ner i tid på jobbet. Då kan en nanny hämta barnet tidigare nån dag i veckan.
Bespara mig gärna kommentarer om att barn behöver sina föräldrar och att man inte ska "vilja" lämna bort dem - jag älskar min dotter mest av allt och vi hade en lång kamp innan vi lyckades få henne så det handlar inte alls om det!
Vill vara förberedd=)
*Avlastning ska det stå
Avlastning? Vad är det? Har ingen avlastning. Har en 9-åring med diagnoser på heltid. Barnvakt ca 3 gånger per år och då max ett dygn per gång. Hade dock gärna velat haft städhjälp :)
Avlastning? Vad är det? Har ingen avlastning. Har en 9-åring med diagnoser på heltid. Barnvakt ca 3 gånger per år och då max ett dygn per gång. Hade dock gärna velat haft städhjälp :)