• Anonym (soverbra)

    Seroquel, quetiapin som sömnmedicin

    Hej, jag har några funderingar ang. Seroquel/quetiapin för insomning och som sömnmedicin. Jag fick tabletterna utskrivna för länge sedan p.g.a. psykos, utlöst av ett bantningspreparat. Tabletterna är på 25 mg, icke depot. Jag har provat de flesta sömnmediciner men den enda som verkligen fungerar natt efter natt utan att jag behöver höja dosen eller börjar känna begär är för mig psykosmedicinen Seroquel. Substansen heter quetiapin ( www.fass.se/LIF/product&nplId=20071105000015 ).

    Jag delar en 25 mg:s tablett i ungefär fyra lika stora delar och tar ca 6,25 mg ungefär en timme innan läggdags. Fungerar mycket väl. Som sömnmedicin ger jag quetiapin 10 poäng av 10 möjliga, i synnerhet i kombination med t.ex. en halv Imovane. Observera att vanlig dos för psykoser, schizofreni och vid mani är 300 - 450 mg.
    Jag kan märka en viss viktuppgång över tid men det handlar nog inte om mer än ett kilo så det kan i princip kvitta (har fått lite fett på magen när jag sitter böjd). I övrigt får jag absolut INGA biverkningar av medicinen i den mycket låga men likväl effektiva dos jag tar.

    Däremot är jag rädd för tardiv dyskinesi och än värre ev. tardiv akatisi. Med tardiv menas att den neurologiska skadan som medicinen kan ge visar sig först senare, oftast flera månader efter att man slutat medicineringen och är då som regel permanent även om man inte hade s.k. extrapyramidala biverkningar under tiden som man tog medicinen. Har jag förstått saken rätt?







    Pretty severe !!

    Till frågan: Hur stor risk löper man egentligen att utveckla denna nervskada på så låg dos som jag tar, d.v.s. 6,25 mg? Någon som har erfarenheter av Seroquel/quetiapin?
     
    Vilka alternativ finns? Propavan, Lergigan och Theralen kan jag inte ta för då får jag restless legs och akatisi direkt ( sv.wikipedia.org/wiki/Akatisi ). Benzodiazepiner med lång halveringstid funkar inte i det långa loppet eftersom man då hela tiden måste höja dosen. Benzodiazepiner med kort halveringstid fungerar men skapar istället ett fruktansvärt beroende dagtid och ofta ett för tidigt uppvaknande. Hade du vågat fortsätta med Seroquel/quetiapin för sömnens skull eller borde jag sluta? Någon som vet eller som själv har erfarenheter av Seroquel som sömnmedicin?

    Mvh Malin

Svar på tråden Seroquel, quetiapin som sömnmedicin