Inlägg från: Anonym (visst) |Visa alla inlägg
  • Anonym (visst)

Skicka hem dess flyktingar

Är det rimligt att straffa en otacksam person med att skicka tillbaka denna in i ett krig? 

• Anonym (visst)
    Anonym (tröttnat) skrev 2015-11-04 15:13:42 följande:

Är det rimmligt när man flytt från ett krig att va så otacksam mot ett land som tar emot en och bistår med tak över huvudet och mat mm
    Alltså, för det första tycker jag inte att de behöver visa mer tacksamhet än du och jag för att vi får bo i ett bra land. Alla borde den rätten, enligt mig. Och jag tycker således inte att deras otacksamhet borde förvåna oss mer än den otacksamhet och bortskämdhet som finns hos så många svenskar. 

Sedan vet man ju inte hela storyn om varför dessa flyktingar kände som de kände när de anlände. Det kan handla om chock som utlöstes när de kom fram (om man tänker sig att adrenalinet rusat under själva resan), eller grupptryck (att en person inte ville stiga av bussen och resterande var osäkra och inte riktigt visste vad de skulle göra). Man borde inte döma så snabbt, det är svårt att föreställa sig vad de varit med om och är man traumatiserad kanske man börjar bete sig lite underligt innan man fått bearbeta allt.
  • Anonym (visst)
    Anonym (Galen regering, allt är deras fel) skrev 2015-11-05 21:24:24 följande:
    Man brukar utgå från sig själv.

Ja jag hade varit otroligt tacksam om jag fått allt Sverige ger.
    Du får allt Sverige ger. Du bor i Sverige, right? Är du ständigt tacksam, gnäller du aldrig över småsaker, kräver du aldrig mer trots att du redan har det rätt bra jämfört med många andra runt om i världen? 
  • Anonym (visst)
    Anonym (Fram för att äga sig och sitt) skrev 2015-11-06 12:55:54 följande:
    Du tycker inte det är skillnad, på att gnälla över det man själv är med och finansierar och vad ens föräldrar och far- och morföräldrar också gjort i alla år, samt på att gnälla över något som man bara utnyttjar och aldrig deltagit i finansieringen av? Speciellt när det landet inte har några skyldigheter alls mot gnällspiken för den har ingen anknytning till landet ifråga? Så allt från landets sida är ren välvilja och ren allmosa som landet över huvud taget inte behövt dela med sig av.
    Så arbetslösa och barn i Sverige skall inte få gnälla utan bara vara tacksamma, eftersom de inte varit med och finansierat? Vad ens mor- och farföräldrar gjort är
    väl fullständigt irrelevant. Sverige har skyldighet, ur ett moraliskt perspektiv, att släppa in flyktingar.
    Om du går igenom en öken tillsammans med en främling och du har två kannor vatten även om du överlever på bara en kanna, samtidigt som främlingen inte har något vatten alls och snart kommer att dö av vätskebrist, då är det din skyldighet att ge personen din andra kanna, och det innebär inte att du köpt honom eller henne och att han eller hon måste vara dig tacksam för evigt och göra precis som du säger. 
  • Anonym (visst)
    Anonym (Fram för att äga sig och sitt) skrev 2015-11-06 19:44:04 följande:
    Nej, Sverige har ingen skyldighet att finansiera folk som förstör/förstört sina egna länder och istället för att bygga upp dem väljer att flytta till ett bidragsparadis. Om det inte varit bidragen som lockat hade de stannat i något av alla de andra länderna som finns i världen. 
    Men snälla, vad vet du om att leva i krig? Tror du att man kan skylla på enskilda individer och säga att de bär ansvaret? Vad är det med dig, egentligen?

Det handlar inte om att vilja ha bidrag, däremot kan det handla om att vilja välkomnas och bli insläppt, slippa leva i skräck och misär m.m. Om det hade handlat om bidrag, varför kan de inte se till att deras egna länder blir "bidragsparadis" då, om det nu är så enkelt för dem att påverka politiken i sina länder som du påstår?
  • Anonym (visst)
    Anonym (blåvitt) skrev 2015-11-06 21:23:30 följande:
    Jag skyller på Regeringen. Vi kan inte hjälpa allt och alla, att ta av biståndspengarna och låna till flyktingkrisen, regeringen tömmer våran kassa och sänker våran trovärdighet och våran välfärd blir historia. 

Det måste bli en ny regering snabbt, lyssna på folket.
    Jag hoppas att vår välfärd blir historia. 

Men om nu välfärd måste finnas så ska den användas till att hjälpa de som behöver hjälp mest. Inte svenska föräldrar som frivilligt valt att skaffa barn och liknande utan att folk som flyr krig och hat eller som svälter.

Nej, vi kan inte hjälpa allt och alla, men vi kan hjälpa många, många fler. Vi är inte ens i närheten av gränsen ännu. Det dumma med just den här "flyktingkatastrofen" är ju att vi sätter flyktingarna i en situation där de inte kan ta sig hit på enkla sätt utan förlorar sina tillhörigheter och tvingas utstå livsfara på vägen. Och sedan går det åt pengar till räddningstjänst, socialarbetare, boende och så vidare. Sådant de hade kunnat betala för själva om man hade gjort det lätt för dem att komma hit. 
  • Anonym (visst)
    Anonym (blåvitt) skrev 2015-11-06 22:50:01 följande:
    Vet inte vad jag ska svara, mer än att jag gissar att du stödjer miljöpartiet eller vänsterpartiet, eller du kanske stödjer Stefan Löfven?. Oj oj det var en av de konstigaste inlägg jag läst men regeringen har snart inga fler argument än liknande ditt inlägg.
    Du vet inte så mycket om politik, eller hur? Att inte gilla välfärd gör en knappast till vänsterpartist/miljöpartist/socialdemokrat. Jösses.
  • Anonym (visst)
    Anonym (blåvitt) skrev 2015-11-06 23:41:12 följande:
    Vad skriver du? jag svarade på att du citerade mitt inlägg #358 läs vad jag skrev och vad du skrev.
     Idag 22:50#361CiteraAnmäl
    Jag svarade:

Vet inte vad jag ska svara, mer än att jag gissar att du stödjer miljöpartiet eller vänsterpartiet, eller du kanske stödjer Stefan Löfven?. Oj oj det var en av de konstigaste inlägg jag läst men regeringen har snart inga fler argument än liknande ditt inlägg.
     Idag 21:23#356CiteraAnmäl
    Jag citerade dig:

Jag skyller på Regeringen. Vi kan inte hjälpa allt och alla, att ta av biståndspengarna och låna till flyktingkrisen, regeringen tömmer våran kassa och sänker våran trovärdighet och våran välfärd blir historia. 

Det måste bli en ny regering snabbt, lyssna på folket.
    Du skrev att om vi inte får till en ny regering så blir vår välfärd historia. Jag svarade att jag hoppas på att vår välfärd blir historia och lade till några punkter till angående välfärd och flyktingkrisen. Då skrev du att jag antagligen är vänsterpartist, vilket var ganska konstigt skrivet. 
  • Anonym (visst)
    Anonym (blåvitt) skrev 2015-11-07 00:06:18 följande:
    Helt rätt, jag skrev att får vi inte en ny regering så blir välfärd historia, det är också rätt att jag skrev att du kanske är miljöpartist eller vänsterpartist. 
    Glömde du kanske är Centerpartist?

Jag anser att regeringen sätter våran välfärd i fara.

Vi måste ha en ny regering anser jag. Hur den ska se ut vet jag ej, men miljöpartiet ska inte sitta i den regeringen och vänsterpartiet ska ha mindre inflytande och centerpartiet ska helst inte heller sitta i den regeringen. 
    Och anledningen till att jag skrev att du antagligen inte vet så mycket om politik var för att du drog en underlig koppling mellan att vara emot välfärd och att vara vänster.

Jag önskar mig också en ny regering men ser tyvärr inga vettiga alternativ bland våra redan existerande partier i Sverige idag. Det var bättre när alliansen styrde, men inte jättemycket bättre. 
  • Anonym (visst)
    Anonym (Trötter) skrev 2015-11-07 16:24:15 följande:
    Det verkar ju friskt att önska misär över ett helt folk. Är du månne en sån där rasist?
    Har jag önskat misär över ett helt folk? 
  • Anonym (visst)
    Nerfherder skrev 2015-11-07 20:56:03 följande:
    snurra vrida snurra vrida, har du börjat föra bok över det du skriver som jag tipsade om förut?
    Alltså kan du inte bara skriva normalt så blir det lite lättare att diskutera med dig? Jag vet precis vad jag har skrivit i tråden och jag har aldrig önskat misär över ett helt folk så läs om, läs rätt och sluta inbilla dig saker.
  • Anonym (visst)
    Anonym (Trötter) skrev 2015-11-08 07:07:47 följande:
    "Jag hoppas att vår välfärd blir historia".

Exakt varför du vill att Sverige skall tillbaka till medeltiden kan jag inte svara på.
    Jag tror att Sverige och den svenska befolkningen skulle må bättre utan ett omfattande välfärdssystem. Jag tror på människors förmåga att ta hand om sig själva. Jag anser att individens frihet är viktig och att den inte kan existera i kombination med ett välfärdssystem av det slaget vi har i Sverige. Detta är inte samma sak som att önska misär över någon och det är inte samma sak som att önska oss tillbaka till medeltiden. 
  • Anonym (visst)
    Anonym (Trötter) skrev 2015-11-08 21:09:33 följande:
    Rataxes skrev 2015-11-08 12:40:18 följande:
    Varför skulle svenskar vara mindre kapabla till att själva ta ansvar för sin välfärd än invånarna i de nämnda länderna?
    Jag vet inte om avskaffa välfärdsstaten är synonymt med att vår välfärd raderas.

Jag antar att allt beror på takten som avvecklingen sker i. Du kan ju prova att låta bli att använda rinnande vatten i några månader för att se hur det är att vara utan välfärd.
    Hur är det du skrev om rinnande vatten relevant i sammanhanget?
Svar på tråden Skicka hem dess flyktingar