Inlägg från: Anonym (tröttnat) |Visa alla inlägg
  • Anonym (tröttnat)

Skicka hem dess flyktingar

Nerfherder skrev 2015-10-29 13:29:22 följande:
    Exakt! Källhnvisning är a och o när man diskuterar på internet
    Jo att du är källhänvisningarnas moder med dina onliners vet alla.

Men du håller alltså med om att det är skitsnacka och lögner att de vägrar kliva av bussarna
  • Anonym (tröttnat)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-10-29 13:47:42 följande:
    Du säger på fullt allvar att du tror att varenda artikel som skrivs är till för att upplysa om en Objektiv Sanning (något som f.ö. inte ens existerar)? Du tror inte att rubriker som "Flyktingar belägrade buss - vägrar bo i XXX-byn" kan vara ett sätt att locka läsare, snarare än att förklara komplexa sammanhang? 

Självklart gör tidningarna allt för att få läsare, men faktum kvarstår de vägrar kliva av och det är ju pga att det är ocentralt, det kan väl ingen säga inte stämmer.
    Om du flytt från ett land där du inte kunde vara säker på om myndigheterna ville dig väl eller tänkte fängsla dig och din familj eller råna er eller kanske helt enkelt köra iväg er ut ur det land ni satsat alla era besparingar på att fly till, skulle du då glatt följa med några random människor som du aldrig förut träffat? Informationen om var ni ska någonstans är oklar och du vet inget alls om vad som kommer att hända där? Du hamnar på en buss och fraktas likt boskap i 12 timmar, sedan kommer människor och visar dig på att du ska av bussen - men du vet inte var, varför, om du får mat igen, om du får träffa den tolk du pratat med tidigare osv osv osv. Någon på bussen börjar prata om fångläger, eller utvisning, och du är inte säker på om detta är något du kan avfärda eller faktiskt ska vara rädd för. Det säkraste kanske är att sitta kvar på bussen med de andra, resonerar du MEN folket i detta nya land har aldrig någonsin stött på en regim som din och kan inte förstå hur du kan vara så ohövlig. 

Fraktas som boskap????
    De har ju GÅTT genom hela europa och får nu åka buss till ett boende med tak över huvudet och värme mat osv osv,
    de sitter bättre i de fina bussarna än vad jag gör när jag åker kollektivt till jobbet kanjag lova.

hur kan man va så ohövlig att man kommer till ett land och ber om hjälp och sedan vägrar ta emot det som ges
  • Anonym (tröttnat)
    Nerfherder skrev 2015-10-29 13:58:15 följande:
    Källa på det? Kolla gärna med etablissemanget.

Källa på vad?
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-10-29 13:56:27 följande:
    Ok, då vet du mer än jag. Du var där, har pratat med samtliga inblandade och har besked om att de fått information och kände sig trygga, men krävde lägenhet centralt i stad och matkuponger på stadshotellet. Då ger jag mig.

Så du menar att all media ljuger om varför de sitter kvar på bussarna och vägrar gå av
  • Anonym (tröttnat)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-10-29 14:07:03 följande:
    Det finns många sätt att skriva en artikel på utan att direkt "ljuga". Man kan utelämna saker, tex, man kan använda ord som antyder det ena eller andra ("mannen påstår att han inte körde fortare än 80" låter helt annorlunda än "mannen meddelar att han inte höll mer än 80" tex). Där har du två exempel på "lögn" som inte direkt är att ljuga. 
    så med andra ord menar du att alla tidningar och alla nyhetskanaler valt att vinkla detta så det låter som om de inte vill kliva av pga avlägsenhet.

varför vill de då inte kliva av och källa på det...
  • Anonym (tröttnat)
    Anonym (tröttnat) skrev 2015-10-29 13:52:47 följande:

Självklart gör tidningarna allt för att få läsare, men faktum kvarstår de vägrar kliva av och det är ju pga att det är ocentralt, det kan väl ingen säga inte stämmer.
    Om du flytt från ett land där du inte kunde vara säker på om myndigheterna ville dig väl eller tänkte fängsla dig och din familj eller råna er eller kanske helt enkelt köra iväg er ut ur det land ni satsat alla era besparingar på att fly till, skulle du då glatt följa med några random människor som du aldrig förut träffat? Informationen om var ni ska någonstans är oklar och du vet inget alls om vad som kommer att hända där? Du hamnar på en buss och fraktas likt boskap i 12 timmar, sedan kommer människor och visar dig på att du ska av bussen - men du vet inte var, varför, om du får mat igen, om du får träffa den tolk du pratat med tidigare osv osv osv. Någon på bussen börjar prata om fångläger, eller utvisning, och du är inte säker på om detta är något du kan avfärda eller faktiskt ska vara rädd för. Det säkraste kanske är att sitta kvar på bussen med de andra, resonerar du MEN folket i detta nya land har aldrig någonsin stött på en regim som din och kan inte förstå hur du kan vara så ohövlig. 

Fraktas som boskap????
    De har ju GÅTT genom hela europa och får nu åka buss till ett boende med tak över huvudet och värme mat osv osv,
    de sitter bättre i de fina bussarna än vad jag gör när jag åker kollektivt till jobbet kanjag lova.

hur kan man va så ohövlig att man kommer till ett land och ber om hjälp och sedan vägrar ta emot det som ges
    Nerfherder skrev 2015-10-29 13:58:15 följande:
    Källa på det? Kolla gärna med etablissemanget.
    Vad i mitt ovanstående inlägg vill du ha källa på?

• Anonym (tröttnat)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-10-29 14:14:21 följande:
    Inte alla. Jag har faktiskt läst artiklar som förklarar VARFÖR de inte klev av bussen - det brukar ju ordna upp sig så fort de känner sig trygga med att inget hemskt kommer att hända. 

Och källa på det, tja, jag har inte heller varit och pratat med folk på plats men just därför sväljer jag inte allt som skrivs utan ifrågasätter det som låter märkligt och dumt. 
    men de sitter ju fortfarande kvar trotts massor med kommunikation.
    så vad är det då som gör at de sitter där
  • Anonym (tröttnat)
    Nerfherder skrev 2015-10-29 14:22:52 följande:
    Att de fraktas runt som boskap, samt är otacksamma.
    Att de fraktas runt som boskap var inte mitt påstående utan svar på tidigare inlägg från Voluptuous Shalimar, så det får du fråga denna användare om

Otacksamma anser JAG att de är när de får ett boende och hjälp och vägrar ta emot det genom att vägra kliva av bussen (som flera flera av länkade inlägg säger). Så källan i detta fall är jag själv och i och med att jag skriver detta så är ju det källhänvisning till det påståendet.
  • Anonym (tröttnat)
    Nerfherder skrev 2015-10-29 14:32:39 följande:
    Aha, vad bra, då kan jag med mig själv som källa påstå att din källa har fel!
    Och din källa har rätt i att tycka det och det gör ju att din källa har rätt i påståendet att det inte ses som otacksamt.

Men då min källa är väldigt övertygad om att denne ser det som otacksamt och hänvisar till att denne verkligen tycker så.

Så det enda man kan komma fram till är att vi är överens om att vi anser att varandras källhänvisningar har fel, och där i ligger debatten..
  • Anonym (tröttnat)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-10-29 14:34:08 följande:
    Med den logiken kan NN alltså skriva "Anonym (tröttnat) är bevisligen korkad" och sedan styrka detta med att NN själv tycker det och alltså kan hänvisa till sig själv som källa.
    vad? Jag skrev att jag tycker det är otacksamt att inte ta emot den hjälpen som finns. På samma sätt som du inte tycker det.

Inte fan hänvisar du till en källa för vad du personligen tycker.

Jag har laggt fram massor med fakta och källor till varför jag sagt att jag tycker de är otacksamma och nu skall du börja hacka på att mitt tyckande saknar källhänvisning. wtf
  • Anonym (tröttnat)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-10-29 14:34:08 följande:
    Med den logiken kan NN alltså skriva "Anonym (tröttnat) är bevisligen korkad" och sedan styrka detta med att NN själv tycker det och alltså kan hänvisa till sig själv som källa.
    Då får jag be om källhänvisning till att du tycker att det inte är otacksamt.

samt att du aldrig svarade på varför de fortfaradne sitter kvar på bussen efter dagar av kommunikation och samtal
  • Anonym (tröttnat)
    Nerfherder skrev 2015-10-29 14:41:32 följande:
    Kom med en riktig källa då!
    på vad?

Jag har lämnat källor på att de sitter kvar på bussen och inte vill bosätta sig på asylboendet.

Och det tycker jag är otacksamt..

Vad är det som du vill ha källa på i detta?
  • Anonym (tröttnat)
    Nerfherder skrev 2015-10-29 14:50:42 följande:
    Det har jag svarat på!
    Nerfherder skrev 2015-10-29 14:22:52 följande:

Att de fraktas runt som boskap, samt är otacksamma.

Och det har jag svarat på

Jag har inte påstått att de fraktas som boskap på bussarna det är Voluptuous Shalimar uttryck.
    ......Du hamnar på en buss och fraktas likt boskap i 12 timmar, sedan kommer människor och visar dig på att du ska av bussen.....

Och att jag tycker det är otacksamma som inte kliver av bussen har som sagt redan bearbetats.
  • Anonym (tröttnat)
    Jag menar att om det är detta du bygger allt på så är du mer än lovligt naiv. Eller så är det jag som har en övertro på att människor av idag är medvetna om att media kan vinkla precis hur de vill - något som OFTA tas upp av främlingsfientliga grupper. Hur ofta har man inte hört hittepåbegrepp som "PK-media" samt att aaaaaaalllllll media i Sverige är vänstervriden dvs vägrar skriva positivt om partier som är blåare än sossarna - däribland SD förstås, som är så blå att de tonar i brunt...

Du säger på fullt allvar att du tror att varenda artikel som skrivs är till för att upplysa om en Objektiv Sanning (något som f.ö. inte ens existerar)? Du tror inte att rubriker som "Flyktingar belägrade buss - vägrar bo i XXX-byn" kan vara ett sätt att locka läsare, snarare än att förklara komplexa sammanhang? 

Det finns alltid flera versioner av en story.
    Nerfherder ber om källa på att de blir fraktade som boskap

• Anonym (tröttnat)
    Nerfherder skrev 2015-10-29 15:03:42 följande:
    som sagt, att du tycker en sak är ingen källa
    Jaha så det är att jag tycker det är otacksamt som du vill ha källa på. Är du seriös nu?

Så med förklaringar med källor till varför jag tycker det är otacksamt så är det alltså källa på mitt personliga tyckande som du vill ha källa på?
  • Anonym (tröttnat)
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-10-29 18:17:36 följande:
    Ni tjatar om källor hit och dit men de enda källor ni själva kan komma med är "så tycker jag" eller "det står i Expressen/på avpixlat/jag läste det på fejjan/flashback så då MÅSTE DET JU VARA SANT ELLER HUR!!!!!111!!!"

När jag ber om en källa är det för att jag vill gå till grunden med varifrån något kommer. I denna tråd verkar "KÄLLA PÅ DET?!?!?!?!?!?" användas rätt frekvent och mer som ett sätt att undvika att svara på en fråga. 

Och inte fattar man vad man ska svara heller eftersom KÄLLA PÅ DET?!?!?!? i vissa fall besvaras med "för så tycker JAG!!!" och i andra fall med "vaddå källa, har du KÄLLA PÅ ATT FRÅGA DET?!?!?!?"

Förutom detta källhistoriska tjat rabblas en hoper floskler och trams som det inte ens är idé att svara på eftersom ingen verkar förstå svaren utan bara upprepar samma floskler. What's the point?
    Du säger ju att källor som SVT, Expressen, Aftonbladet, P3, DN osv inte räknas som källor för att det är lögner.

Du har enbart sagt att all media ljuger och att flyktingarna inte alls är kvar på bussarna att allt vart ett missförstånd. Att det löstes med kommunikation, men ändå så kommer det ständigt nya källor som du avvisar för att all media ljuger.

Sedan toppar du av med att säga att man inte kan säga att man PERSONLIGEN TYCKER NÅGOT utan att hänvisa till en källa om man gör det. Om man visar upp massor med artiklar och klipp och sedan säger att detta är ifioti så vill du ha en källa på varför man tycker det är idioti inte källa till bakgrunden utan till ens eget tyckande.
    Det är ju bara att förlöjliga hela konversationen.

har du så jävla lite fakta att komma med att du går in på nivån att man måste lägga fram källor till persoliga åsikter??
  • Anonym (tröttnat)

Vet någon om de sitter kvar på bussarna

• Anonym (tröttnat)
    Anonym (visst) skrev 2015-11-04 12:25:13 följande:

Är det rimligt att straffa en otacksam person med att skicka tillbaka denna in i ett krig? 

Är det rimmligt när man flytt från ett krig att va så otacksam mot ett land som tar emot en och bistår med tak över huvudet och mat mm
  • Anonym (tröttnat)
    SpanskaFlugan skrev 2015-11-04 15:36:53 följande:

Vad är minimum enligt dig då? När har de rätt att klaga? Och var går gränsen för vad som är humant beteende. Jag menar, vi skulle ju kunna låta dem bo i ouppvärmda gamla industrilokaler och servera bara havregrynsgröt. Har de rätt att klaga då? Eller ska vi slå på värmen någon timme om dygnet kanske?
    .

* Jag anser att flyr man från krig genom hela europ så skall man vara glad att någon tar emot en. Sedan är det ju bara1/3 av dessa "flyktingar" som faktiskt flyr kriger i syrien. Och när man lever på anda inte ens egna pengar så skall man va glad för det an får även om det är en industrilokal

*Jag anser att de som inte "flyr" kommer inte skall ha rätt till något som de själva inte bekostar på samma sätt som jag flyttar till frankrike eller england

*Egentligen borde de flyktingar som är riktiga flyktingar få riktiga boenden och riktigt bra liv här, sålänge det inte innebär nedskärningar i välfärden. Vi skall enbart ta emot så många vi kan hantera på et BRA sätt de andra skall vi inte ens släppa in
  • Anonym (tröttnat)
    SpanskaFlugan skrev 2015-11-04 16:14:16 följande:

Man man fly från mycket som inte är krig. Kvinnor i Afghanistan stenas för påstådd otrohet, är det skäl nog att få kallas flykting? Andra flyr eftersom de förföljs av religösa eller ideologiska skäl, andra för att de har "fel" sexualitet. Vad är skäl nog enligt dig? Och hur många är många nog? Och varför ska du få leva i trygghet och överflöd utan att dela med dig till andra? Det enda som skiljer dig från en somalisk man är att du hade turen att födas i Sverige och inte Somalia.

Sant, jag hade tur i det genetiska lotteriet

Men jag vet att om jag hade flytt eller flyttat till ett annat land, så hade jag kollat vad Jag kunde göra för landet som motagit mig istället för att se vad landet skall göra för mig
Svar på tråden Skicka hem dess flyktingar