• Oroliga själen

Amning

Vet inte riktigt vart jag ska börja... Min lilla är fyra veckor gammal. Det känns som att hen aldrig är nöjd. När hen ammar är det sällan hen ligger lugnt och fint och äter utan det fäktas och tar/släpper och håller på så. Främst på kvällar och nätter, ibland känns det som att hen inte äter alls... Hen går upp fint i vikt, iaf förra veckan när vi var på BVC sist så det verkar ju ändå som att mat finns. Jag önskar att jag tyckte att det var fint att amma men det gör jag verkligen inte, vill bara gråta varenda gång och jag räknar ner till jag i te "måste" amma längre för hens skull.... Ibland går det en timma mellan amningarna och någon gång har det gått nästan fem. Det känns som att detta tar bort hur jag vill kunna njuta av min bebis. Nu gör jag det inte alls utan tycker bara det är jobbigt att det inte funkar och bebis aldrig verkar helt nöjd. Sover gör hen i vagnen när man är ute och går eller i bilstolen, men jag känner mej helt jävla slut rent ut sagt. Känner mej så dålig som inte fixar detta och jag önskar bara hen blev större så jag slapp detta...

• Svar på tråden Amning
  • Sisisisi

Varför ger du inte ersättning istället för då? Om du inte vill släppa amningen helt så kan du ju ge varannat mål flaska eller tillmata efter amning.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Trippelmamma76

Känns det så jobbigt och deprimerande (och det handlar specifikt om just amningen) så ge lite ersättning ibland efter du ammat. Om/när du vill återgå till att helamma så är det ingen omöjlighet att intensivamma en period för att korrigera produktionen. Kan ibland bli att de föredrar flaska men den risken får man ta i så fall. (Mina har inte gjort det). Om du ammar i huvudsak så kan du ju fortfarande tillgodoräkna de positiva effekterna av amning. Och med lite ersättning så kanske allt blir mer positivt för er, även amningen, om den blir mindre kravfylld? Jag skulle köpt hem ett paket NAN1. Lycka till!

• Iowhannah

Som ovanstående säger, lägg in ersättning också. Jag både ammar och ger ersättning (och pumpar för produktionens skull) och resonerar som så att hellre glad mamma och mätt bebis än stressad mamma och ständigt hungrig bebis. Jag kan också tycka att amningen är ett jobbigt moment, men så länge min bebis tar både bröst och flaska utan större problem så känns det tryggt ändå. Här är det också en del fäktande vid amning, men det är mest när han är så panikhungrig att han knappt vill äta, och då kan man ge en liten aptitretare med flaskan och sen går tutten jättebra.

• Kattflickan

Är bebisen rastlös hela tiden? Min bebis fäktar lite och tar/ släpper ibland i början av amningen men när han kommit igång så brukar han lugna sig och amma tills han somnar.

Jag skulle tänka noga på saken innan jag blandade in ersättning i matningen. Det är så himla bökigt med ersättning och frågan är om bebisen kanske skulle strula med matningen då med.

• Mooomin

Jag kände exakt sådär så jag började ge lite ersättning och så pumpar jag för att hålla igång mjölkproduktionen och ger honom bröstmjölk med flaska,för då "slipper" jag ha honom liggandes där i flera timmar.. Låter kanske hemskt, men jag höll på och gå under psykist och nu känner jag mig glad och lugn när jag matar honom istället för ledsen och irriterad! Plus att sambon kan hjälpa till! :) och så ammar jag honom vid bröstet när jag känner gör, oftast morgon och kväll. Då blir det våran supermysiga stund! :)

• MoLsMamma

Om du känner som det låter i din text är det läge o sluta. Jag gjorde så med min son.. Hatade att amma men hade så dåligt samvete när jag funderade på att sluta. Slutade iallafall och blev en glad mamma! Det bästa jag gjort i det läget :) Min lilla dotter har jag ammat nu i två månader problemfritt, så kom ihåg att det kan kännas annorlunda nästa gång!

• straw2008

Men jösses prova ersättning, tror hels mammalivet skulle te sig annorlunda för dig då.

I kinamockaskogen.....
Svar på tråden Amning