Ångest inför dagis start
Hej!
Det är tänkt att min son 14mån ska börja på dagis om 2veckor och jag börja arbeta igen om 1mån. Har alltid haft ont i magen över detta och helst velat att han började i februari när han är 18mån. Nu är det svårare att få plats under vårterminen och enligt handläggarna nästan fullt redan i augusti.
Nu har vi fått plats på en avd där storebror gått. Lokalerna och personalen är super och jag vet att han kommer få de bra. Han kommer dessutom gå väldigt lite som mest 4 kortare dagar men de flesta veckor 2-3 korta dagar. Ibland så lite som 3h/dag.
Nu till min fråga. Hur skulle ni tänka. Sätta in på dagis och låta han gå så lite som möjligt för att inte förlora en så pass bra plats. Eller skulle ni försöka att pappan skulle vara hemma ngr månader ev till nästa august. Tror att vi har dagar kvar så att det räcker men då är de nog slut eller väldigt få kvar för båda barnen. Annars har vi ju många dagar kvar att ta ut på lov fram till 12års ålder. Rent pengamässigt klarar vi oss precis om en är föräldraledig. Vore väldigt skönt att kunna ha två inkomster och kunna spara lite till hus och semestrar.
Är så mycket känslor och olika parametrar med att jag har svårt att reda ut detta. Pappan sägermest att vi gör som jag vill.
Tack för svar