• Anonym (asdf)

Kan han kasta ut mig ur mitt hus??

Om man införskaffat ett gemensamt hem och gemensamt bohag som inkluderas de enligt sambolagen i "samboegendomen". Det innebär att ingen har rätt att göra något med det utan den andras godkännande. När man separerar kan man antingen göra bodelning på egen hand (om man kommer överens) då samboegendomen delas eller vända sig till en bodelningsförättare som utför bodelningen åt en på ett lagenligt sätt (enligt sambolagen). Ingen av parterna har rätt att göra någonting drastiskt med samboegendomen (såsom vräka den andra eller sälja dyra möbler) innan bodelningen genomförts.

Det man brukar göra vid en bodelning är att räkna räkna bort samboegendomens skulder från samboegendomen och därefter dela resterande belopp/saker lika (om inte parterna tidigare avtalat bort sambolagen). Om det gemensamma hemmet omfattas av sambodelningen (vilket den verkar göra i ert fall) så beslutar bodelningsförättaren vem som får behålla bostaden. Bostaden brukar tillfalla den som har störst behov av den (barn, sjukdom etc). Men den som får behålla bostaden blir ändå skyldig att köpa ut den andra parten (betala för dennes del). Det är först efter en bodelning som man kan kräva att den andra flyttar ut.

Läs på om sambolagen så kommer du vara mer insatt och känna dig tryggare.

Hur kommer det sig att din sambo säger såna saker till dig? Känns inte som ni har någon särskilt bra relation.

• Anonym (asdf)

Ett råd till alla (oftast kvinnor) är att ta juristhjälp innan man avtalar bort sambolagen eller skriver på ett äktenskapförord så att man inte hamnar i en knipa som den här där man riskerar att förlora sitt hem över en natt.

• Anonym (asdf)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-27 11:02:34 följande:

Jag vet men de är så jävla orättvist. För jag älskar de här huset lika mycket som han gör! Så ska jag flytta till en lägenhet (fängelse) och han får bo kvar i mitt älskade hus!:( blää

Men du kan ju inte bo i ett hus som du inte har råd med. Det kan ingen. Och din situation blir ju varken bättre eller sämre av vart din man skulle bo. Du är bara missunnsam. Det är inget smickrande personlighersdrag.

Vad exakt har du skrivit på för avtal? På vilket sätt har ni avtalat bort sambolagen?
Svar på tråden Kan han kasta ut mig ur mitt hus??