• Anonym (Ts)

Jobba som konsult. Fördelar/nackdelar?

Har fått jobberbjudande som konsult. Bra lön, bra villkor. Jag vill sluta på mitt nuvarande jobb pga dålig personalpolitik. Har sökt några olika och konsultfirman nappade väldigt fort. Har ett par till intervjuer bokade men har i princip klart erbjudande på första stället.

Är dock lite tveksam. Har aldrig jobbat som konsult. Vill egentligen ha stabilitet. Känns det stabilt att vara konsult? Blir man lite utanför på arbetsplatserna? Vill höra erfarenheter.

Ska jag täcka ja med en gång eller avvakta tills jag varit på fler intervjuer?

• Svar på tråden Jobba som konsult. Fördelar/nackdelar?
  • Anonym (konsult)

Vilken bransch handlar det om?

Du pratar om stabilitet, är det anställningsformen du avser?

• Anonym (konsult)

.... det beror ju också på vilken typ av uppdrag du hamnar på och hur långa de är. Det måste du fått en uppfattning om på anställningsintervjun?

• Anonym (Igloo)

Själv tycker jag det är stor skillnad även inom konsultbranschen, med anställningsvillkor osv. Har du fast månadslön oavsett om du har uppdrag eller är det beroende på arbetsdagar eller så?

När jag var konsult var jag tillsivdareanställd och arbetade med ett långt uppdrag i taget. Det kortaste var väl på  ca 6 mån tror jag och sen började nästa direkt.
    Och jag hade kollektivavtalad månadslön hela tiden.

Det är fortfarande konsultfirman som har arbetsgivaransvaret, dvs man ska ha arbetsplatsträffar eller möten regelbundet, man ska ha kontakt med sin chef, man ska bli bjuden på informationsträffar och liknande. Och då vill man ju gärna också att den arbetsplats där man har sitt uppdrag ska vara införstådda med att man kan behöva vara frånvarande på grund av såna saker ibland. För min del hade min chef förankrat detta väl och givetvis fakturerades inte kunden för denna tid. Jag gick internutbildningar och var på julfest med min "riktiga" arbetsgivare tex. Och det var inga problem.

Sen är steg två att man också ska vara del av det team man arbetar med där man är uthyrd, så att man blir en del av det gänget. Och där har det sett lite olika ut. Ibland blir man inkluderad direkt, andra gånger har man fått sitta lite mer på sin kammare och sköta sitt. Dels för att man är "inhyrd" vilket andra i gruppen kan tycka är läskigt eller så tror de att man är lite fisförnäm för man är ju konsult!!
    Men är man en vanlig, ödmjuk och socialt kompetent person så tror jag att man kan finna sin roll eller annars försöka ta sin roll oavsett var man hamnar. Det hör ju lite till när man är konsult. Även den som hyr in en konsult förväntar sig ju att man kan stämma av vad som behöver göras, smälter in i verksamheten och ser till att jobbet blir gjort liksom.

Att jag bytte från att vara konsult till att gå till en verksamhet på heltid hade inget med konsultrollen eller konsultjobbet i sig att göra tycker jag. Jag ville bara prova något annat, och jag är inte alls främmande för att jobba som konsult i framtiden. Det är roligt att komma in i olika typer av verksamheter och man lär sig mycket av det.

• Anonym (Ts)

Det är i mjukvarubranchen. Jag kommer ha en grundlön som är högre än min nuvarande och ytterligare påslag under uppdrag. Kollektivavtal, extra semester. Bra förmåner. Uppdrag på 3-18 månader vanligtvis.

Med stabilitet menar jag att jag vill ha en fast punkt, och någon form av kontinuitet. Givetvis blir det inte kontinuerligt om man byter uppdrag efter 3 månader men om det finns en kontakt mellan kollegerna inom konsultfirman så är det också en kontinuitet. Jag vill inte att det ska kännas som att byta jobb var tredje månad.

• Anonym (Igloo)

Lite så kommer det säkert kännas och då får du fundera på om du kommer gilla det. Jag gjorde ju samma jobb i princip, oavsett på vilken arbetsplats jag hade uppdrag på. Och använde samma verktyg/system överallt, det var liksom styrkan i det bolag jag var anställd av, att vi var experter på just detta.
    Så det var min trygghet, sen var det mest bara kul faktiskt att uppleva olika arbetsplatser. Men det är klart att det innebar en del för min egen vardag, det är ju skillnad på att få ett uppdrag där arbetsplatsen ligger på cykelavstånd jämfört med att behöva pendla. Men det hör till jobbets natur.

• Anonym (Ts)

Ja, jag är som sagt inte säker på vad jag vill. Å andra sidan är jag helt säker på att jag vill byta jobb. Trivs jag inte som konsult kanske jag byter igen, och några stycken uppdrag är ju ingen nackdel på CVt. Kanske är det ett bra ställe att vara på medan jag funderar på vad jag vill och letar efter drömjobbet.

• Anonym (konsult)

Som  nämnts i inlägget ovan, det hänger på din arbetsgivare/konsultchef att se till att du känner en "hemvist" hos din arbetsgivare. Att ni har kontinuerliga möten med uppföljning, att du inbjuden på fester etc. Dock, för att trivas i din roll som konsult på uppdrag 3 - 18 månader lär du gilla att få nya människor omkring dig för varje uppdrag samt räkna med att dessa inte självklart kommer se dig som en "kollega". Men det hänger ju också mycket på hur du beter dig :)

Rent jobbmässigt kan uppdragen vara av helt  olika slag med olika mål.

Det kan vara lite som att "byta jobb" varje gång. Vissa ser ombytligheten som kul, andra inte. Men om du vantrivs där du är nu, då är det väl läge att byta oavsett? Prova på att jobba som konsult, det är ju inget kontrakt som behöver gälla för evigt. Det är också en chans att se andra verksamheter. Att uppdragsgivaren anställer konsulten efter ett tag är inte helt ovanligt. Då har du fått jobb på ett annat ställe av bara farten.

• Anonym (Ts)

Tack för era svar. Det hjälper mig att bena lite i vad jag egentligen vill. Ska ge det några dagar, konsultfirman ska höra av sig igen i slutet av veckan. Lutar nu mot att jag har inget att förlora. Vill ha nytt jobb, trivs jag inte på nästa så får jag väl byta igen då.

• Anonym (konsult)

Bra tänkt  :)  Lycka till!

• Anonym (Igloo)

Låter bra! Har man en bra anledning och kan motivera varför man bytt så brukar det inte vara negativt för cv't att man rört på sig.
    (Så att inte rekryterare tror att det är "nåt fel på en" för att man haft fler arbetsgivare under de senaste 2-3 åren )

• Vinterankan

Jag jobbar som konsult och det enda som jag egentligen tycker är negativt är att det är ensamt. Mina kollegor på mitt jobb träffar jag väldigt sällan eftersom att jag är hos kunder (inte uthyrd till kunder utan jobbar på timme mot många parallellt). Och även om jag kommer förvånansvärt nära mina kunder trots de korta träffarna så blir man ju aldrig en i gänget där heller.

Enda anledningen till att sluta skulle nog vara just det att jag skulle vilja ha fasta arbetskamrater som man träffar oftare och bygger upp en bra relation med.

Svar på tråden Jobba som konsult. Fördelar/nackdelar?