• Daniel12

Varför är osten så jävla dyr?

Bland det dyraste som finns att köpa i matvarubutiker är ost. Man får betala mellan 80 och 150 kr för en acceptabelt stor ost, ändå har många ost som favoritpålägg, inklusive undertecknad.

Vad är det som gör att just ost är så dyrt? Och varför är det så sällan extrapris på ost?

Kommer vi i framtiden inte ha råd att käka ostmacka?

• Svar på tråden Varför är osten så jävla dyr?
  • AnnaZL

Osten är väldigt billig om du tänker på hur mycket jobb och resurser som går åt för att göra den. Googla på ostproduktion så kan du läsa om alla steg och hur mycket mjölk som går åt.

• Daniel12
    AnnaZL skrev 2015-10-28 12:30:44 följande:

Osten är väldigt billig om du tänker på hur mycket jobb och resurser som går åt för att göra den. Googla på ostproduktion så kan du läsa om alla steg och hur mycket mjölk som går åt.

Okej, ska göra det.

• K Kalle
    Daniel12 skrev 2015-10-28 12:21:25 följande:

Bland det dyraste som finns att köpa i matvarubutiker är ost. Man får betala mellan 80 och 150 kr för en acceptabelt stor ost, ändå har många ost som favoritpålägg, inklusive undertecknad.

Vad är det som gör att just ost är så dyrt? Och varför är det så sällan extrapris på ost?

Kommer vi i framtiden inte ha råd att käka ostmacka?

Det var därför en klok/snål norrman uppfann osthyveln så att man inte tar för mycket av den dyra varan
  • Virriga Vera

Jag vet inte var du brukar handla men i affärerna här runt i kring finns det alltid ost på extrapris och det kan ligga från 49:- kg, men vanligast är 59-69:- på den billiga osten. Det är ofta importerad Tysk smaklös ost, men billig är den.

• Aikido

Tricket är att köpa en så äcklig ost att man drar sig för att använda den. Då kommer den att räcka så länge att kylskåpet till slut kommer gråtande när du ligger och sover och rycker av dig täcket och ber dig slänga osten.

• Aniiee

Ost är BILLIGT! Skitbilligt, faktiskt. Skitbilligt som pålägg, skitbilligt med tanke på hur mycket råvara som går åt, skitbilligt med tanke på hur drygt det är.

Kom igen när osten kostar lika mycket som salami.....

Snåljåp Tungan ute

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Frontline

Köpte förra veckan vanlig hushållsost för 39:- kilot så jag köpte på mig 4 kilo..

Kollat ofta på matpriskollen om jag ska iväg för att se var det finns bra priser...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Blgebo

Ost är väl inte dyrt om man jämför med andra pålägg? Ofta är det extrapris på ost av mer "familjevänlig typ", arla har ju ett gäng svensktillverkade ostar som ofta är på extrapris för mellan 40-50kr/kg och har riktigt lång hållbarhet så bara att hamstra.  

Svar på tråden Varför är osten så jävla dyr?