• Daniel12

Varför är osten så jävla dyr?

Bland det dyraste som finns att köpa i matvarubutiker är ost. Man får betala mellan 80 och 150 kr för en acceptabelt stor ost, ändå har många ost som favoritpålägg, inklusive undertecknad.

Vad är det som gör att just ost är så dyrt? Och varför är det så sällan extrapris på ost?

Kommer vi i framtiden inte ha råd att käka ostmacka?

• Svar på tråden Varför är osten så jävla dyr?
  • Micke

Om man betänker att det går åt 10 liter mjölk för att göra 1 kg ost, så är det inte så dyrt. 

• Deceree1

Jag såg en underbar serie som heter "Hjem" där en tjej började med ost-tillverkning. Jag blev jättesugen på att börja mes det. Kanske inte så dum ide. Undrar om det är lönsamt. Tror att det är mycket jobb och regler.

• Aniiee
    Deceree1 skrev 2015-10-29 11:10:47 följande:

Jag såg en underbar serie som heter "Hjem" där en tjej började med ost-tillverkning. Jag blev jättesugen på att börja mes det. Kanske inte så dum ide. Undrar om det är lönsamt. Tror att det är mycket jobb och regler.

Regler - ja, en del. Om du ska göra hårdost - ja, massa jobb (och ännu mer regler). Däremot färskost kan man göra hemma i köket. Tillämpar man reglerna för tillverkning och försäljning kan man även säja färskosten sen, med rätt god vinst.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Deceree1
    Aniiee skrev 2015-10-29 14:21:27 följande:

Regler - ja, en del. Om du ska göra hårdost - ja, massa jobb (och ännu mer regler). Däremot färskost kan man göra hemma i köket. Tillämpar man reglerna för tillverkning och försäljning kan man även säja färskosten sen, med rätt god vinst.

Hej Aniiee. Jag skrev till dig i en annan tråd. Men du såg nog inte det. Jag frågade om du ville dela med dig av dina erfarenheter om Asperger.
  • Aniiee
    Deceree1 skrev 2015-10-29 14:24:26 följande:
    Hej Aniiee. Jag skrev till dig i en annan tråd. Men du såg nog inte det. Jag frågade om du ville dela med dig av dina erfarenheter om Asperger.
    Ah, det såg jag inte, men anar att jag vet vilken tråd. Hoppat dit =)
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Deceree1
    Aniiee skrev 2015-10-29 14:36:20 följande:

Ah, det såg jag inte, men anar att jag vet vilken tråd. Hoppat dit =)

Jag är på Biltema nu men skriver lite senare. Ska hämta ett elpiano me:). Får se om jag hittar den tråden igen. Mvh Deceree
  • Starka

Ett tips är att köpa billig hushållsost och så "glömmer"du den i kylen 1 år så har du jättegod lagrad ost sen funkar med både vaxade och vakuumpackade ostar. Hjälper ju inte just nu men ändå haha

Det enda jag gör med dom är att ja vänder dom nån gång då o då. Älskar ost men ska man ha en ost som smakar något så är dom rätt dyra. Köper på mig lite då o då så jag alltid har en god ost. Bäst blir det om man låter den ligga 12 mån efter bäst före datum. Så passa på när dom säljer ut kort datum

• klyban
    Starka skrev 2017-03-23 12:07:40 följande:
    Ett tips är att köpa billig hushållsost och så "glömmer"du den i kylen 1 år så har du jättegod lagrad ost sen smile1.gif funkar med både vaxade och vakuumpackade ostar. Hjälper ju inte just nu men ändå haha
    Det enda jag gör med dom är att ja vänder dom nån gång då o då. Älskar ost men ska man ha en ost som smakar något så är dom rätt dyra. Köper på mig lite då o då så jag alltid har en god ost. Bäst blir det om man låter den ligga 12 mån efter bäst före datum. Så passa på när dom säljer ut kort datum

Vi får lägga till att den bara blir bättre och bättre också.

Vet jag var i en tråd där vi hade ett gäng som var helt galet arge för affären hade märkt om datumet på osten i affären.
    Och desto mer jag sa det är ju skitbra, desto argare blev dom, för ost går inte äta efter bästföredatumet tydligen.
    Visst märka om datum är inte rätt, men just i ostfallet så lagrar dom osten åt en och man får betala för en billig ost.
    Kan det bli bättre?

Jag vet annars folk som har köpt 3st hushållsostar, sen öppnar dom en varje ju, och köper en ny hushållsost.
    Det blir sjukt gott.

• Rymdmoln
    Starka skrev 2017-03-23 12:07:40 följande:

Ett tips är att köpa billig hushållsost och så "glömmer"du den i kylen 1 år så har du jättegod lagrad ost sen funkar med både vaxade och vakuumpackade ostar. Hjälper ju inte just nu men ändå haha

klyban skrev 2017-03-24 13:03:26 följande:

Vi får lägga till att den bara blir bättre och bättre också.

Vet jag var i en tråd där vi hade ett gäng som var helt galet arge för affären hade märkt om datumet på osten i affären.

Och desto mer jag sa det är ju skitbra, desto argare blev dom, för ost går inte äta efter bästföredatumet tydligen.

Visst märka om datum är inte rätt, men just i ostfallet så lagrar dom osten åt en och man får betala för en billig ost.

Kan det bli bättre?

Jag vet annars folk som har köpt 3st hushållsostar, sen öppnar dom en varje ju, och köper en ny hushållsost.

Det blir sjukt gott.

Skulle gärna vilja testa detta men mina ostar blir alltid mögliga typ. Beror det på att de är öppnade? Sålänge man håller osten vacumförpackad eller i vax så håller den sig alltså i kylen?

Hur smakar den sen efter några månader? Säg om man lagrar en hushållsost. Smakar den som typ prästost sen eller? Alltså inte i konsistensen då men i skarphet menar jag :)
Svar på tråden Varför är osten så jävla dyr?