• Anonym (Orolig)

Blöder mycket

Gjorde en medicinsk abort för två veckor sedan. Blödde mycket i några dagar med mycket klumpar. I slutet av första veckan började blödningar att avta och blev mer brunaktiga. Plötsligt började det bli mycket igen och har nu blött ganska mycket i flera dagar. Klarrött och mycket levrat blod. Blöder mycket mer än den mensdag jag blöder som mest Idag kom en klump nästan lika stor som en pingisboll. Är detta verkligen normalt? Vad kan det annars bero på? Har aldrig gjort en abort förut. Vill bara att detta ska va över....vill inte genomgå skrapning också.

• Svar på tråden Blöder mycket
  • Anonym (Orolig)

Kommer inte dessa rester ut automatiskt av sig självt då?

Ingen som varit med om detta?

Det står ju på de flesta ställen att det är vanligt att blöda i flera veckor. Men hur mycket som är mycket är ju svårt att avgöra. Det minskar stundtals och då tror jag att det är på väg bort men sen kommer det plötsligt mycket på en gång så att jag blöder igenom.

Hade tänkt vänta till efterkibtrollen då jag ska kontakta min bm men kanske att jag måste ta tag i detta tidigare trots allt. Ska jag kontakta min bm eller abort mottagningen då?

• Långbenopluto
    Anonym (Orolig) skrev 2015-10-30 18:21:02 följande:

Kommer inte dessa rester ut automatiskt av sig självt då?

Ingen som varit med om detta?

Det står ju på de flesta ställen att det är vanligt att blöda i flera veckor. Men hur mycket som är mycket är ju svårt att avgöra. Det minskar stundtals och då tror jag att det är på väg bort men sen kommer det plötsligt mycket på en gång så att jag blöder igenom.

Hade tänkt vänta till efterkibtrollen då jag ska kontakta min bm men kanske att jag måste ta tag i detta tidigare trots allt. Ska jag kontakta min bm eller abort mottagningen då?

Nej, ibland kommer inte resterna av sig självt, det kan bli infektioner då.

Du bör ringa abortmottagningen.
  • Anonym (Orolig)

Blev riktigt orolig igår då jag satt på toa och det bara öste ur blod. Så ringde till abortmottagningen för att rådfråga. Berättade precis som det var men hon sa att det inte var någon fara och att det kunde vara så. Jag skulle bara vara uppmärksam på att jag inte får feber eller smärtor. Trots att jag sa att det bara ökar istället för att avta. Idag fick jag en sån där störtblödning igen. Efteråt var jag tvungen att lägga mig och vila för jag kände mig helt svimfärdig och jag har fått sån huvudvärk. Magkänslan säger att det är något som inte riktigt stämmer men jag vet ju inte heller hur det kan vara.

Önskar att någon som gått igenom detta kunde skriva och berätta om deras upplevelse efteråt?

• Långbenopluto

Lyssna på din magkänsla, låt inte din historia blir något man läser om i tidningen för att vården inte tar dig på allvar.

Åk in redan ikväll om du blöder så mycket!

• Anonym (Orolig)

Efter några dagar ringde jag barnmorskemottagningen och hon i telefonen tyckte att det lät oroväckande. Fick därför en tid dagen efter för att ta ett blodprov och hon i telefonen sa att barnmorskan på mottagningen kan ringa abortmottagningen om värdena var låga eller om det behövs gå vidare med detta.

Värdena var låga men inte så farligt. Förmodligen tack vare att jag ätit starka järntabletter sen abortdagen i förebyggande syfte. Barnmorskan ansåg inte att det var någon fara och menade på att om jag blött onormalt mycket så skulle värdena vara lägre. Är glad för det men när jag kände att jag bara får vända hem igen med dessa blödningar så brast det. Bröt ihop. Hon sa att jag själv får kontakta abortmottagningen för rådfrågning och att det är dem som avgör.

Torkade tårarna och gick hem för att ringa abortmottagningen igen. Hon i telefonen sa att det inte var oroväckande bara att jag haft otur. Hon tyckte jag skulle stå ut en vecka till för om jag åker in nu så gör dem inget i alla fall. Blev lugnad och tänkte att om så många säger att det inte är någon fara så måste jag väl helt enkelt lita på sjukvården.

Efter det blödde jag otroliga mängder, stora klumpar som kommer. Känns som att jag föder ut golfbollar. Blöder igenom totalt fast jag har nattbinda och dubbla byxor. Kan inte jobba pga att jag måste springa på toa hela tiden och att det kommer med sådan kraft att det som sagt rinner rakt igenom på stört. Men enligt 3 av 4 jag pratat med så kan det vara så och så länge jag inte har feber, kramper eller otroligt låga värden så är det ok.

Behöver höra om det är någon som varit med om något liknande?? Har googlat runt som en galning men hittar bara trådar om långvariga blödningar som inte är så här kraftiga. Kan dem verkligen inte göra någonting? Borde jag inte skrapas??

Känner mig så frustrerad och har ingen att prata med om detta. Vet inte heller vad jag ska säga på jobbet om det fortsätter då jag inte vill berätta om detta. Blöder bara mer och mer för varje dag....

Svar på tråden Blöder mycket