• sportpappa

Folkbokföring

Sasahaa skrev 2015-10-28 19:54:01 följande:

Han hyresvärden sa att han kan råka ut för problem med polisen osv. Men om jag gör typ c/o räknas det att jag är folkbokförd i Stocholm ?

Du är bara folkbokförd där om du faktiskt folkbokför dig där och det gör du genom en flyttanmälan till Skatteverket.
  • sportpappa
    Sasahaa skrev 2015-10-28 20:12:32 följande:

Om jag folkbokför mig hos en kompis då , blir det några konsekvenser ?

Du ska enligt lag vara folkbokförd där du har din huvudsakliga dygnsvila. Du kan skriva dig hos en kompis och det kommer nog inte hända något särskilt förutom att all din post hamnar där.
  • sportpappa
    Sasahaa skrev 2015-10-28 20:39:30 följande:

Kan jag folkbokföra mig utan att min hyresvärd få reda på det ? Och tex jag får min post på postbox men står bara skriven hos hyresvärden

Hyresvärden får inte upplysning om att du är bosatt där. Däremot får man redan på din folkbokföringsadress om man slår på dig i olika adressregister. All post från myndigheter m.fl. skickas till din folkbokföringsadress, men det går att anmäla "Särskild postadress" så att den posten hamnar någon annanstans och till övriga företag och privatpersoner så uppger du helt enkelt den adress du vill ha posten till.

Men allt blir lätt krångligt. Du SKA vara folkbokförd där du bor. Om det är en godkänd andrahandsuthyrning så är det inga problem. Hyresvärden har antingen inte någon koll eller så är det något lurt.

Om ditt namn inte står på brevlådan så är det svårt för posten att hitta rätt. Det kan bli alla möjliga problem om räkningar och annan information inte kommer fram till dig.
  • sportpappa
    Sasahaa skrev 2015-10-28 21:57:47 följande:

Får höra med hyresvärden då, men blir det nån alternativ med församlijngshus?

Vad är församlingshus?
Svar på tråden Folkbokföring