• Aniiee

Folkbokföring

Om du inte "får" folkbokföra dig på den adressen så är det något lurt. Man SKA folkbokföra sig där man har sin dygnsvila - även om man hyr i andra hand.

Med hyresvärden, menar du den som hyr i första hand? Det är förmodligen isf så att den hyr ut svart/utan tillstånd.

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aniiee
    sportpappa skrev 2015-10-28 20:14:42 följande:
    Du ska enligt lag vara folkbokförd där du har din huvudsakliga dygnsvila. Du kan skriva dig hos en kompis och det kommer nog inte hända något särskilt förutom att all din post hamnar där.
    Och att hon i värsta fall får böter om det upptäcks......
  • Aniiee
    Sasahaa skrev 2015-10-28 20:39:30 följande:

Kan jag folkbokföra mig utan att min hyresvärd få reda på det ? Och tex jag får min post på postbox men står bara skriven hos hyresvärden

Alltså, ärligt, jag vill veta: 1: Är det en hyresgäst du hyr av (låter ju logiskt om det är 2a hand)? Vad är det för hyresVÄRD (Bolag/privat? Du behöver inte skriva vilken, men skriv om det är ett stort känt bolag eller en mindre/privat)? Vad är det för lägenhet (storlek? Skick? Ungefärligt läge)?  Vad ska du betala för hyra?

För ärligt, det låter lite som att det handlar om någon som vill sko sig på en naiv ungdom som inte har koll. Det är ok att inte ha någon koll, det har man inte före man lärt sig, men det låter lite som att du håller på att bli blåst här - ingen seriös andrahandsuthyrare tvingar sina hyresgäster att bryta mot LAGEN.
  • Aniiee
    Sasahaa skrev 2015-10-28 21:09:48 följande:

Det är så att jag ska bo med två snubbar en man och hans son vi delar på lägenheten , en man hyrde ut lägenheten till dom vet inte om han har rätt till andra handsythyrning men jag tänkte bara säga till Skatteverket att jag bor där för att sen ansöka till skolan

Om jag var du skulle jag se mig om efter ett annat boende på stört. PÅ STÖRT.
Svar på tråden Folkbokföring