• Västkusttjejen

Bedrövligt med folk som inte kan fya sina hundar...

Jag tycker det är bedrövligt när jag läser hur folk inte kan fya sina hundar. Man måste ibland fya hunden då den medvetet gör fel. Hur fan ska den annars veta att den gjort fel?! Herregud, å såna mäiiskor har hund?! Oroväckande. Jag börjar förstå varför det inte är så många som kan gå med sina hundar fria, jämt och ständigt fasta i ett koppel :( Bara för att dom inte har stake nog att kunna säga nej och ryta i lite. Tänk vilken skillnad det är på en glatt fritt springande hund på en äng =) Och en fastkopplad hund vid din sida, som aldrig fått en tillsägelse och för alltid får gå där snällt bunden... :( Nä ni som säger att hundar inte får fyas åt, skäms på er. hund skall tränas med massa beröm OCH ett nej emellanåt vid trots och medvetna fel!

• Svar på tråden Bedrövligt med folk som inte kan fya sina hundar...
  • frulan

Och jag förstår inte varför man måste ryta i lite

Var har du läst att man inte fyar sina hundar och i vilka situationer menar du?

Har det med rumsrenhet så står jag benhårt fast vid att man inte ska fya/banna/straffa/ryta... punkt.

Bara för att min hund inte går lös vid min sida så betyder det inte att jag inte tränar med min hund...
    För det första: koppelförbud
    För det andra: hundrädda människor
    För det tredje: andra hundar
    osv osv, skulle ju kunna fortsätta

Därmed betyder det inte att han inte får vara lös, men alla platser inbjuder inte till att ha hunden lös.

Tycker många människor verkar tycka att hunden automatiskt ska förstå vad "nej" betyder, att den ska vara barnvänlig, att det VI tycker är fel betyder att hunden oxå förstår det... m.m.

"Nej" är ett kommando som alla andra som måste tränas in, INTE nötas och tjatas in... Då det är bättre att inte säga det om det inte är befäst.

Äh, förstår kanske inte riktigt vad du vill med detta inlägg?!

• Nattsaga

Jag förstår inte riktigt inlägget heller, menar du att de som har sina hundar i koppel för de mesta inte lärt hunden rätt och fel eller kan säga nej eller fy åt hunden när den gör fel?

Förstår inte vad koppelgrjen har det med hela att göra alls.

• Västkusttjejen

Inlägg måste inte betyda att man måste komentera eller svara, det var bara så jag kände ang när jag läser om folk som inte säger nej till sin hund. Givetvis får man ryta fy åt sin hund när den Medvetet kissar inne som ett markerande, inte att den kissar på sig. Det är ju katastrof om man bara ska stå och titta på och tänka: åh stackars liulla dig som måste kissa revir på mattes soffa. Nej fy på er som tänker så säger jag! Självklart går jag inte med min hund lös på stan, men i skogen, på ängarna och runt mitt område, där jag vet att grannarna älskar honom. Och ja, självklart förstår han nör jag säger nej. Skam på dig som dumförklarar hunden att inte kunna förstå ett nej. Hunden förstår mycket mer än vad många tror. Med enkla komandon vet den precis vad du menar. Annars kanske den skulle behöva lära sig ett och annat kommando, har du tänkt på det?...

• frulan

En sak till... i stället för att ryta åt sin hund kan man väl tänka på att vara lite mer tydlig och konsekvent i sin träning?

Jag förstår däremot inte folk som inte tar reda på vad det är för djur man har. Vad det djuret har för beteende, språk och signaler.

Turid Rugaas har skrivit en fantastisk bok som jag tycker borde ingå i valpköparens kit:
    "I samspråk med hunden - lugnande signaler"

SUPERBRA!

• Pyff

Jag håller med TS!! Hade en kompis här för ett tag sedan och hon hade tyärr sin jobbiga hund med sig. På den haltimman de var här så tuggade hundjäkeln sönder 2 klossar och 1 boll som var Alexanders och hon sa inte till honom alls!!! Vad är det som får hundägare att tro att det är okej att deras äckliga, dregglande biter och slabbar på ALLT hemma hos andra???? Hon vet dessutom att jag inte alls tycker om hundar..................

• Västkusttjejen

Jo detta med koppelgrejen menar jag att i och med att jag har lärt min hund att ett nej betyder att han inte ska fortsätta med det han påbörjat, om det tex är att jaga en katt/gå fram till en människa/äta nåt olämpligt osv Han kommer på inkallning, även om det kommer löptikar, jättespännande saker på vägen osv. Jag kan gå med min hund lös just för att han har lärt sig lysna på när jag säger nej och varsegod.

• frulan

Västkusttjejen
    Eh, varför hoppar du på mig, jag svarade inte direkt till DIG i mitt "svar", bara kommenterade, vilket man får göra, eller?!

Vadå skam på mig???
    Skam på dig i så fall som uppenbart inte förstår hundar (om jag nu får döma så efter dina inlägg)...

• Västkusttjejen

Man får aldrig skada eller på något sätt göra illa sina älskade djur, MEN man MÅSTE uppfostra dom med ibland även ett nej eller ett fy. Annars är det ingen uppfostran. Ja det var bedrövligt att de inte sa åt sin hund Pyff!!! Menhade jag varit dig så hade jag sagt åt den i alla fall. Det är ju ditt hem, och där bestämmer du :)

• Västkusttjejen

Nej jag hoppar inte direkt på någon, jag talar i största allmänhet om vad jag tycker om de som inte kan uppfostra en hund.

• Pyff

Förtydligande: KLART JAG SA ÅT BESTEN! men han lyssnade ju inte......................

• Nattsaga

Men herregu, bara för din hund är så himla snäll och lydig kanske inte alla är det när det kommer till att gå utan koppel endel raser är jäkligt svåra att ha lösa bland annat min hund som är en siberian husky

Du kan läsa mer på www.siberianhusky.se   om du inte skulle tro mig, men även där står det att denna ras sällan kan va lös, sen finns de givetvis undantag.

Jag är ingen sämre hundägare för de, och han vet vad som är fel och inte fel, men när de kommer till att gå utan koppel är de jäkligt svårt att lära honom de, han har en jäkla jaktinstinkt kan jag tala om. Skulle jag släppa han i skogen hade han garanterat jagat upp nått djur och jag hade intesett honom på ett antal tim. eller kanske aldrig mer om ajg har riktigt otur.

• Nattsaga

och ja, vi har provat att försöka lära han gå lös ett ANTAL ggr.

• frulan

Västkusttjejen

Okej, jag ber om ursäkt för mitt "skam-snack", jag har PMS och hann inte riktigt med mig själv. Kunde ju blivit värsta sandlådan här

• Västkusttjejen

Urs :( Ja sånt är verkligen inte kul. Det slutar ju med att man inte vill umgås med den vännen längre... Vi hade ett par som har en liten bishon frise, som jääämt var på och juckade på vår hanhund. Och de bara såg på och förklarade att de gör så. Vadå, i fem timmar??? Tillslut sa jag åt hunden och visst fortsatte han, men det var ju baraatt ta tag i han och fya ordentligt. Efter ett antal gånger minskades det ner och idag har han slutat helt. Så det är ett starkt bevis på att man måste fya en hunds beteende emellanåt.

• Västkusttjejen

Nej självklart förstår jag er med hundar som inte kan gå lösa. Det finns många raser som är väldigt svåra att få helt lydiga pga jaktinstinkt och dyl. Speciellt siberian som du sa :) Vissa raser går nästan bara inte att få helt lydigt. Men jag ville mest bara komentera just detta att så många tycker det är skamligt när man fya sin hund, och det skrämmer mig! Precis som med barn så Måste man fya ibland. =)

Svar på tråden Bedrövligt med folk som inte kan fya sina hundar...