• AlexXx

Klippte ner mina vinbärsbuskar. Kommer de inga nästa år?

Jag va klantig och trodde jag visste bättre än vad jag gjorde. Jag klippte ner mina vinbärsbuskar helt och hållet!! Fick sen reda på att man ska klippa lite åt gången. Åååh fick sån ångest efteråt för jag är så rädd att de inte kommer bli någe vinbär nästa sommar. Är de verkligen så illa??

• Svar på tråden Klippte ner mina vinbärsbuskar. Kommer de inga nästa år?
  • Lena

Svarta vinbär ger inte förrän år två. Har du röda kanske du går några. Inga vedartade buskar vill bli helt nedklippta, många av dem överlever det inte ens.

• AlexXx
    Lena skrev 2015-10-28 22:03:32 följande:

Svarta vinbär ger inte förrän år två. Har du röda kanske du går några. Inga vedartade buskar vill bli helt nedklippta, många av dem överlever det inte ens.

Men usch! De är både svarta och röda. Så då har jag kanske försört dom nu då? Jag klippte dom så de är typ 10-15 cm kvar.
  • Crea Diem

Ingen fara, dom kommer igen, men det blir ingen skörd nästa år. Rensa bort gräs/ ogräs kring dem och lägg på 5 cm kogödsel till våren så skjuter de fart och växer upp till nya fina buskar! 

• Lena
    AlexXx skrev 2015-10-28 22:13:55 följande:
    Men usch! De är både svarta och röda. Så då har jag kanske försört dom nu då? Jag klippte dom så de är typ 10-15 cm kvar.
    Som tur är är vinbärsbuskar väldigt levnadsglada men du får räkna med 3-4 år innan de ger full skörd igen.
  • AlexXx

Tack. Men bör jag klippa ner dom till marken eller kan jag låta dom va som dom är nu typ 10-15cm?

Svar på tråden Klippte ner mina vinbärsbuskar. Kommer de inga nästa år?