• Anonym ($)

socialt arbete lön?

Du som är högskoleutbildad socionom, socialpedagog, beteendevetare el liknande och jobbar med socialt arbete. Vad tjänar du? Socialsekreterares lön stiger många kommuner i och med brist på folk och antalet flyktingbarn, men hur är det på boenden och liknade? Det bör vara svårt att hitta tillräckligt med utbildat folk att anställa där också.

Så, hur ser löneläget ut i Sverige inom socialt arbete nu?

• Svar på tråden socialt arbete lön?
  • Anonym (soc)

Jag är socionom och har en månadslön på 28400 kr.

• Anonym (student)

Det beror nog helt på inom vilket område du jobbar, och i vilken del av landet såklart. Jag tror att du kan förvänta dig mer på ett myndighetsarbete eller statligt arbete mot att jobba mer "på golvet". Ett arbete där du som socionom är den som är kvalificerad tänker jag kan ge dig högre lön än om du jobbar som typ behandlingsassistent eller något, där flera kompetenser kan vara aktuella för tjänsten. Men det är bara spekulationer.

• Tacksamföreraråd

Jag är socionom och arbetar på utredande barnenhet, dvs myndighetssidan. Har arbetat i 18 månader och har 28 000 kr i lön. Dock kommer min lön höjas inom kort, med tanke på att endast behöriga socionomer får arbeta utredande med barn ungdomar enligt lag (sedan 1/7 2014). Detta medför att lönerna för oss socionomer har börjat stiga.

• Anonym ($)

Jag vet att lönerna går upp på myndighetssidan (bra!) men jag undrar hur lönerna ligger på utförarsidan också.

• Långbenopluto
    Anonym ($) skrev 2015-10-29 12:10:46 följande:

Jag vet att lönerna går upp på myndighetssidan (bra!) men jag undrar hur lönerna ligger på utförarsidan också.

På vårt facks hemsida finns det lönestatistik.

www.ssr.se
  • Anonym (Ellen)

Arbetar som enhetschef inom funktionsnedsättning. 38 000kr i lön. Jag är socionom. Handläggare inom myndighetsutövning har löner på ca 28-38 000kr i den kommunen jag arbetar.

• Anonym ($)