Inlägg från: Primrose |Visa alla inlägg
  • Primrose

Läser du för ditt barn varje dag?

Ja vi läser, i princip, högt varje dag för vår son. Oftast sker det vid nattningen. Jag brukar också sjunga då. Ibland läser sonen högt för den av oss som nattar. Han är nyss fyllda sju och började att läsa vid4 års ålder.

• Primrose

Tow2Mater:
    Hej! Det jag ville säga var att vi läser högt för vår son trots att han läser själv sedan länge. Det vill säga, att han kan läsa själv har inte betytt att vi har slutat läsa tillsammans. Vi "läste" också bilderböcker länge, eftersom han tyckte mycket om det- ända upp i 5-årsåldern.
    Jag tror inte alls att det är viktigt att kunna börja läsa tidigt. Framför allt tror jag inte på att alla barn är lika och att man ska följa vissa regler. Men jag tror på att främja fantasin och kreativt tänkande och att man följer sitt barn och inte bara leder efter vissa normer. Han vill titta i bilderböcker - då säger vi inte att han är för "stor", han vill klä ut sig till prinsessa då säger vi inte att han är "pojke", han vill att vi läser högt då säger vi inte att han "kan själv" osv. Som tur är tycker både min man och jag att det är roligt att läsa högt så att vi kan turas om.ð???

• Primrose

Ps Jag och min man har båda magisterexamen i litteraturvetenskap och jag är bibliotekarie. Så vi gillar böcker och att läsa, det gör vi verkligen.

Svar på tråden Läser du för ditt barn varje dag?