• Sandra8978

Vuxenmobbning

Anonym (Hur hantera detta?) skrev 2015-10-29 16:59:27 följande:
    Ja, det kan jag göra men jag inte typen som gillar att behandla andra så. Får bara hoppas att de flabbande glömt bort incidenten om ett par dagar.

En atmosfär/klimat där man hånskrattar och pikar sina kurskamrater (vi kommer att arbeta i ett yrke där man utgår från att jobba i team) är inget jag önskat mig och det känns som dåligt utgångsläge.

Vad personen sa är irrelevant i detta fall. Det var orsaken och efterföljderna som är i fokus.
    Mitt förslag:

Det kräver mer pondus än jag själv besitter men eftersom du tycker din situation är så jobbig har du nog motivationen att genomföra det ända. Den snyggaste lösningen jag sett var vad partiledarna ofta gör i debatterna när de blir påhoppade, man säger rakt ut vad som händer.

"Du säger otrevliga saker om mig nu och det uppskattar jag inte, mobbning lämnade vi bakom oss i lågstadiet".

Det finns ingen come-back mobbaren kan ha på detta, förutom om hon inte har något emot att framstå som just en mobbare. Och det vill man oftast inte. Se till bara att kommentaren som fälldes inte var för oskyldig, då kan det framstå som att du överreagerar.

Mobbarens tanke är att det är du som ska skämmas, så länge som du inte säger något är det ju också vad du gör i gruppens ögon. Genom att högt påpeka vad som händer tar du makten över situationen. Så länge som du kan göra det och inte börja gråta eller rusa ut ur salen efteråt.
  • Sandra8978
    Anonym (ge igen!) skrev 2015-10-29 17:01:20 följande:

Vad har personen för sårbarheter? Slå till där. Säg något kul om översminkade människor, om de som är tjocka, smala, ointelligenta osv. Ge igen! Att vara "den bättre människan" tjänar man inget på.

Näst bästa lösningen och nog den jag själv hade valt.

Alternativt om det var folk jag sket i och inte hade mkt kontakt med, då hade jag kanske inte orkat bry mig.
  • Sandra8978
    Anonym (Hur hantera detta?) skrev 2015-10-29 19:22:13 följande:

Ska ta upp detta med henne när vi ses nästa gång eller om det händer igen.

Jag undrar om hon är typen av person som kommer bry sig om dina känslor, att prata med henne personligen kommer i så fall inte ge så mycket. 

Jag hade istället tagit kampen i stunden, framför publik, nästa gång hon ska göra dig till åtlöjje.
  • Sandra8978
    Nightrod skrev 2015-10-30 12:51:51 följande:

När du svarar som jag sa i ovanstående inlägg, säg inget personligt dumt om henne för då förlöjligar du dig själv

tex
    Du är tjock
    Hellre tjock än smal och spinkig

Jag håller med, tanken är att visa hur omogen den andre är genom att skälv inte ge igenom med samma mynt. Att TS är den som står för förolämpningarna.
  • Sandra8978
    Sandra8978 skrev 2015-10-30 13:22:36 följande:
    Jag håller med, tanken är att visa hur omogen den andre är genom att skälv inte ge igenom med samma mynt. Att TS är den som står för förolämpningarna.
    Om TS följer vårt råd kan TS säkert bli få ett rejält adrenalinpåslag medans situationen pågår.

Försök komma ihåg att ingen annan vet hur hårt och snabbt ditt hjärta slår TS, det är det bara du som känner. Om du skulle skaka lite på rösten kommer alla att förstå att det är för att någon är otrevlig mot dig, det kommer bara ge dig sympati från alla som inte är fittiga jävla mobbare, och fittiga jävla mobbare behöver du inte bry dig om.
  • Sandra8978
    Nightrod skrev 2015-10-30 13:31:38 följande:
    nu körde du lite
    me myself and I
    när du kommenterade ditt eget inlägg och sedan sa "våra råd" Flört
    Tänkte ditt råd var ganska likt mitt ^ ^ 
  • Sandra8978
    Deceree1 skrev 2015-10-30 14:17:16 följande:

När jag läste till min utbildning ( som vuxen) så märkte jag att det var en tjej i klassen som inte tyckte om mig. Jag såg det på sättet och blickarna och hur hon pratade hellre med dom andra. Detta var som sagt en vuxenutbildning så åldrarna varierade ganska stort. En hel del runt 20 o så jag och hon runt 35 o några lite äldre. Hon pratade aldrig någonsin med dom yngre. Jag pratade med alla. Jag har jobbat med ungdomar så det faller sig naturligt för mig. En dag råkade vi bli själva hon o jag utanför ett klassrum. Vi var tidiga båda två. Då passade jag på att Prata lite med henne, fråga vad det var som kändes fel. Då sa hon att hon tyckte att jag var för glad o sprallig o hamnade liksom i centrum. När vi hade pratat ett tag kom det fram att hon ville vara mer som jag.... Vi blev vänner ( så gått det gick) men idag har vi ingen kontakt. Jag var nervös när jag bestämde mig för att ta upp det med henne men det gick ju bra. O det är jag glad för.

Schysst. För TS är sitautionen helt annorlunda för detta är någon som hackar på honom/henne offentligt.

Att en sån person skulle sluta för att man pratar om det privat är ca 0%.
  • Sandra8978
    Anonym (Hur hantera detta?) skrev 2015-10-30 17:36:06 följande:

Jag har iaf konfronterat personen men denne förnekar det hela och känner inte alls igen sig i min upplevelse. Jag vill och orkar inte ödsla mer energi på detta utan det får vara som det är nu, jag har gjort vad jag kunnat. Och med facit i hand (det är lätt att vara efterklok) så hade ett ifrågasättande där och då varit det bästa, på ett moget sätt dvs. Men nu är det som det är. Jag har iaf gjort det jag kunde och det känns bra.

Om personen gör om samma sak så kommer du vara bättre rustad att markera.

Gör personen inte samma sak igen slipper du ju skiten.

Oavsett är ditt problem löst.
Svar på tråden Vuxenmobbning