Vuxenmobbning
En atmosfär/klimat där man hånskrattar och pikar sina kurskamrater (vi kommer att arbeta i ett yrke där man utgår från att jobba i team) är inget jag önskat mig och det känns som dåligt utgångsläge.
Vad personen sa är irrelevant i detta fall. Det var orsaken och efterföljderna som är i fokus.
Det kräver mer pondus än jag själv besitter men eftersom du tycker din situation är så jobbig har du nog motivationen att genomföra det ända. Den snyggaste lösningen jag sett var vad partiledarna ofta gör i debatterna när de blir påhoppade, man säger rakt ut vad som händer.
"Du säger otrevliga saker om mig nu och det uppskattar jag inte, mobbning lämnade vi bakom oss i lågstadiet".
Det finns ingen come-back mobbaren kan ha på detta, förutom om hon inte har något emot att framstå som just en mobbare. Och det vill man oftast inte. Se till bara att kommentaren som fälldes inte var för oskyldig, då kan det framstå som att du överreagerar.
Mobbarens tanke är att det är du som ska skämmas, så länge som du inte säger något är det ju också vad du gör i gruppens ögon. Genom att högt påpeka vad som händer tar du makten över situationen. Så länge som du kan göra det och inte börja gråta eller rusa ut ur salen efteråt.