• livbojen

VAB gå hemifrån på kvällen

Hej! Någon som har koll? Om jag är hemma och vabbar en dag får jag göra något på kvällen om pappan är hemma med barnen? Jag skulle ha jobbat till 19 och om jag går hemifrån efter det är det ok? Jag vabbar ju fram till 19 och sen är pappan hemma. Har ingen koll :/ jättetacksam för svar!

• Svar på tråden VAB gå hemifrån på kvällen
  • modsey

det där tycker jag är jätteknepigt att grotta in sig i.
    Om jag vabbar en dag o min mamma skulle komma hem och ta barnet och låta mig sova på em när jag egentligen skulle jobbat så får man egentligen inte det.
    Eller om mina stora barn säger " mamma stick o handla, vi passar xx" .
    Hårdrar man det så får man inte det, men lite märkligt blir det.
    För om min man jobbar dygn ochjag vabbar på dagen, när får jag lämna huset då`? Måste jag vänta tills min ordinarie arbetstid är slut för dagen innan jag kan be storebror passa xx och åka hemifrån? Och om storebror bara kan mellan kl 14-16.00 och inte sen på kvällen. 
    man får nog leva i en gråskala i bland helt enkelt!

• Mälaröbo

Eftersom man får vabba tills barnen är 12 år så tar jag för givet att jag mellan spyorna/nässprayen/hostatackerna får ta mig till en affär för att handla tex. Att ta hand om ett sjukt barn innebär ju även att se till att de får mat och mediciner. Efter arbetsdagens slut gör man vad man vill.

• Bullen2015

Det är klart du får. Men du får ju inte gå och jobba och tjäna dubbelt. Sen om tex din mamma kommer hem och passar lillen någon timme för att du ska handla mat. Går det med. Man måste äta... Eller springa till Apoteket osv. Klart att du kan dra när pappan kommer... Det är ju inte du som är sjuk.

• modsey
    Bullen2015 skrev 2015-10-29 19:09:12 följande:

Det är klart du får. Men du får ju inte gå och jobba och tjäna dubbelt. Sen om tex din mamma kommer hem och passar lillen någon timme för att du ska handla mat. Går det med. Man måste äta... Eller springa till Apoteket osv. Klart att du kan dra när pappan kommer... Det är ju inte du som är sjuk.

Hej!

Generellt gäller att man själv ska vårda det sjuka barnet när man avstår från förvärvsarbete.

Ansökar man om hel tillfällig föräldrapenning så kan man inte ha barnvakt under den tiden.

Om du har ytterligare frågor angående ditt ärende är du välkommen att kontakta Kundcenter på 0771-524 524.

Hälsningar
    Jonas, handläggare ( Försäkringskassan)
  • Bullen2015
    modsey skrev 2015-10-29 19:13:09 följande:

Hej!Generellt gäller att man själv ska vårda det sjuka barnet när man avstår från förvärvsarbete.Ansökar man om hel tillfällig föräldrapenning så kan man inte ha barnvakt under den tiden.Om du har ytterligare frågor angående ditt ärende är du välkommen att kontakta Kundcenter på 0771-524 524.HälsningarJonas, handläggare ( Försäkringskassan)

Det är klart att man ska vårda sitt barn, det är ju ingen som säger något annat!? Men man är inte fast hemma för det. Klart att man måste kunna gå till apotek osv. Sen får du säga vad du vill. Jag vårdar mitt barn och är även tvungen att se till barnets behov. Så vad skulle herr fk göra om du kommer på mig på Apoteket? :)
  • modsey
    Bullen2015 skrev 2015-10-29 19:23:57 följande:
    Det är klart att man ska vårda sitt barn, det är ju ingen som säger något annat!? Men man är inte fast hemma för det. Klart att man måste kunna gå till apotek osv. Sen får du säga vad du vill. Jag vårdar mitt barn och är även tvungen att se till barnets behov. Så vad skulle herr fk göra om du kommer på mig på Apoteket? :)
    jag håller helt med dig, men det var försäkringskassans svar!
  • livbojen

Men hur fungerar det om man går hemifrån efter den ordinarie arbetstiden? Måste man vara hemma med barnen då också?

quote=75936677][quote-nick]modsey skrev 210-29 19:13:09 följande:[/quote-nick]Hej!Generellt gäller att man själv ska vårda det sjuka barnet när man avstår från förvärvsarbete.Ansökar man om hel tillfällig föräldrapenning så kan man inte ha barnvakt under den tiden.Om du har ytterligare frågor angående ditt ärende är du välkommen att kontakta Kundcenter på 0771-524 524.HälsningarJonas, handläggare ( Försäkringskassan)[/quote]

• Bullen2015
    modsey skrev 2015-10-29 19:26:12 följande:

jag håller helt med dig, men det var försäkringskassans svar!

Man får säkert olika svar från olika handläggare, om man provar att ringa några gånger ;) Har aldrig hittat, läst eller hört att det skulle stå: när du vabbar får du inte lämna barnet så länge du har arbetstid. :)
  • modsey
    Bullen2015 skrev 2015-10-29 19:41:48 följande:
    Man får säkert olika svar från olika handläggare, om man provar att ringa några gånger ;) Har aldrig hittat, läst eller hört att det skulle stå: när du vabbar får du inte lämna barnet så länge du har arbetstid. :)
    det jag klippte in är ett svar från familjelivs sida där en handläggare från försäkringskassans varar direkt så på en fråga i ämnet.
    Men jag tror som du, hur och vem ska kolla??
Svar på tråden VAB gå hemifrån på kvällen