• Anonym (Mio)

Indien vill ta bort surrogatmödrarna för utlänningar, jag går sönder.

Läste på SVT nyheter att Indien vill ta bort surrogatmödrar för utlänningar. Här sitter jag barnlös och precis fått igenom mitt lån så jag och min man skall kunna få barn den vägen. De har redan tagit bort surrogat för gaypar och nu detta. Vad håller de på med? Någon mer som sörjer.

• Svar på tråden Indien vill ta bort surrogatmödrarna för utlänningar, jag går sönder.
  • Stenmjuk

Skitbra beslut av Indien. Hoppas fler följer i samma fotspår. 

Människohandel är aldrig okej och det är ingen rättighet att skaffa barn på bekostnad av någon annan, hur jobbigt det än kan kännas att vara barnlös. 

• Anonym (*)

Bra, tycker jag.

Gillar inte att fattiga kvinnor ska utnyttjas.

• Anonym (Mio)

Herregud, det är inte människohandel. Det är en win win situation som båda tjänar på.

• Anonym (X)

Fattiga kvinnor som tvingar sig genom graviditeter och födslar med alla dess risker för att desperat få pengar. Ja... Väldigt win.

• Mantrasina

Vadå "vad håller de på med?"? Jo, de säkerställer att inte medborgarna i Indien ska tvingas sälja sig själva till rika utlänningar!

Jag känner med dem som inte kan få barn på egen hand, men jag är väldigt glad över ett sånt beslut. Det tvingar kvinnor att sälja sina kroppar, för något som kan skada dem för livet. 

Det är en sak om en kvinna som har full valmöjlighet (inte är beroende av inkomsten) väljer att bära ett barn åt någon annan, men en helt annan sak om det innebär ekonomisk kompensation och att det hela ses som en ren inkomstkälla och kanske som enda vägen att kunna överleva. Förkastligt.

Helt rätt av Indien alltså! Adoption är en helt annan sak och mycket bättre väg att gå, för alla inblandade.

• Anonym (Nina)

Jag beklagar verkligen att ni inte kan få barn, men tycker det är ett väldigt bra beslut. Dessa kvinnor utnyttjas!

• Anonym (Bra)

Skitbra! fattiga människor skall INTE utnyttjas.

• Stenmjuk

I den bästa av världar vore det inte så illa som det faktiskt är.

Men faktum är att det handlar om människohandel. Det kan fortleva enbart eftersom vissa människor har pengar och andra människor inte har det. Många av de som ställer upp som som surrogatmödrar tvingas till det, antingen genom explicit tvång för att någon annan ska tjäna pengar på dem eller genom implicit ekonomiskt tvång där de inte ser någon annan lättnad av deras fattigdom än att vara surrogatmödrar. 
    Om surrogatmödraskapet inte sker inom familjen/någon man känner så är det otroligt sällan frivilligt, direkt eller indirekt. 

• Anonym (Humf)

Ni som tycker detta är bra, är ni för eller emot att tillåta surrogatmödrar i Sverige? Om de inte fick betalt mer än t.ex ersättning för läkarbesök osv. alltså.

• Anonym (Japp)
    Stenmjuk skrev 2015-10-29 20:52:10 följande:

Skitbra beslut av Indien. Hoppas fler följer i samma fotspår. 

Människohandel är aldrig okej och det är ingen rättighet att skaffa barn på bekostnad av någon annan, hur jobbigt det än kan kännas att vara barnlös. 

Håller med.
Svar på tråden Indien vill ta bort surrogatmödrarna för utlänningar, jag går sönder.