Inlägg från: Anonym (Karin) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Karin)

Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.

Anonym (Skilsmässobarn) skrev 2015-10-30 21:56:51 följande:

Mina föräldrar separerade när jag var något åt äldre än ts dotter, och jag tycker inte alls att tre år är en orimligt lång tid att sörja/bearbeta en skilsmässa för ett barn. För mig tog det mycket längre än så, trots att jag hade extremt bra kontakt med båda föräldrar och aldrig behövde uppleva bråk och avundsjuka dem emellan.

Jag tycker verkligen att pappan borde respektera dotterns vilja att inte träffa "den nya" samt hennes barn. Han behöver inte undanhålla relationen heller, men vill hon inte umgås med dem så ska hon verkligen inte behöva det heller. Minns själv hur jobbigt det var att behöva träffa mammas nya killar. Mycket handlade om att jag kände mig utanför och bortprioriterad, jag ville ju umgås ensam med min mamma efter att inte ha setts på en eller två veckor. Att istället spendera kvällar och helger med en för mig främmande person var inte alls roligt, speciellt när det blev en påtvingad situation där jag inte fick välja om/när jag skulle träffa och umgås med den nya killen.

Har tyvärr ingen lösning på problemet mer än att försöka få pappan att se det ur dotterns perspektiv och respektera hennes känslor, hoppas att det löser sig!

Barn börjar sörja när de ser att föräldrarna reder sig. Det står i varenda bok om barn som sörjer. Jag tolkar det som om dottern kanske tycker pappan flyr in i nya relationer och vill ha tryggheten och dela relationen och vardagen med någon så som han gjorde med ts. Många män söker ny partner för att ersätta förra frun och någon som kan ta vardagen för dom för de inser hur tufft det är att rodda Familjen AB. Min svärson har haft minst tio styvmammor på 15 år. Han säger inte pappas tjejer utan styvmammor och det säger rätt mycket om hur barn kan tvingas in i förhållanden och i roller de inte borde bli utsatta för men varje gång pappan hittade en ny tjej presenterades hon som din nya styvmamma. Den yngsta var två år äldre än honom men där var det styvmamma ändå fast förhållandet bara var i fem månader.
    Det är inte okej nånstans att utsätta sina barn för nya relationer var och varannat år. Slår man ut det blir det fick han en ny styvmamma var 18:e månad. Men som sagt. Män är livrädda över att ta hand om Familjen AB själv och därför behöver de en kvinna som hjälper honom. Sedan startar styvmammorna trådar på familjeliv över den late mannen när hon inser att han behövde en hushållerska och barnflicka och inte en ny kärlekspartner.
  • Anonym (Karin)
    Ess skrev 2015-11-01 12:00:40 följande:
    Undrar hur dom löser det. De måste ju ha bokat stuga för x antal personer, och dessutom så ser väl hennes barn fram emot att åka..............

Jag förstår inte varför det ska blåsas upp till något så enormt stort att träffa förälderns partner. 
    Du kan ju inte ens sätta din mans barn före dig själv så varför ska han helt plötsligt sätta andra barn före sitt eget. Anar vi en dubbelmoral från fröken Ess
  • Anonym (Karin)
    Anonym (orolig mamma) skrev 2015-11-01 15:12:15 följande:
    Är det så viktigt med det praktiska egentligen? Det går ju alltid att lösa. Pappan och dottern har en stuga bokad från början.

Och vad är det du säger? Att han ska sätta andra barn före sitt eget? Vilken relation är viktigast? Den till egna barn eller att fint förklara för den nyas barn, att man gör en resa längre fram? Eller ska man kunna köra över dottern, men inte kunna göra hennes barn besvikna?

Någon blir besviken. Antingen ens egna barn som det betyder mycket för att pappan lyssnat på henne eller den nyas som det kan vara lättare med.

Den som blåst upp situationen är pappan. Nu handlar det inte så mycket om resan för dottern utan om pappan respekterar hennes vilja också.

Kör han över henne, tror jag att han får ångra det bittert längre fram. Då är tilliten hos dottern förbrukad. Den blir svår att reparera. Den kommer hon alltid att minnas.

Jag undrar bara hur han hade reagerat, om det var tvärtom att jag ville tvinga dottern.

Och jag ser situationen i bilen på väg till skidorten. Alla vet att dottern tvingats vara där. Bäddar inte för lyckad relationsbyggande.

För ess betyder mannens barn ingenting utan det är bara hennes ungar som betyder nått. Så lyssna inte på människan.
  • Anonym (Karin)
    Brumma skrev 2015-11-01 18:23:42 följande:
    Varför i hela friden skulle hon sätta sin mans VUXNA barn framför sig själv?

Sätter du alltid alla före dig själv eller är det så att du ibland sätter dig själv först?
    Hon tycker pappan till ts barn ska sätta den mya kvinnans barn i första rummet då de kan bli besvikna för att inte få följa med och köra över den egna dottern som han alltid åkt iväg ensam med. Är inte det att kräva att han ska sätta sin nya kvinnas barn framför sitt egna barn?
Svar på tråden Pappan tvinga vår 11-åring att träffa hans nya tjej.