Viktuppgång och foglossning
Hejhej!
Börjar bli lite orolig och aningen nojig över detta med viktuppgången under graviditeten. Först fick jag småäta fram till v12 för att hålla illamåendet I schack, men när det lättade så återgick jag till mina vanliga sunda matvanor och fick ny kraft för motion och stabiliserade då uppgången. Redan i v16 kände jag av foglossningen och drog då ner på promenader för att spara bäckenet så jag orkade med mitt jobb (jobbar i butik så jag står och går och lyfter tungt långa dagar). Men i v20 blev det olidligt så jag blev deltidssjukskriven. Tyvärr räckte det inte så i början på v23 blev jag helt sjukskriven, går med kryckor och dom promenader jag tar är få och lätträknade. Spenderar största delen av dagen liggandes i soffan och den träning jag får är med gummiband så jag håller överkroppen i rörelse för att inte säcka ihop helt innan bäbis kommer. Är nu i v25 och har gått upp 7 kg sen inskrivningen (är 160 lång, vägde 59 vid ins och väger nu 66), kan tänka mig att min startvikt troligen låg runt 57 men är osäker.
Ni andra med olika graviditetsrelaterade åkommor, hur såg er viktuppgång ut? Finns det några tröstande historier om att man snabbt kommer "i form" efter graviditeten när ens rörlighet återgår till det normala?
Försöker verkligen att inte tänka för mycket på detta. Samtidigt som vågen tyvärr spelar för stor roll i mitt liv sen tidigare. (Har ett fruktansvärt osunt förhållande till den och försökt göra slut oräkneliga antal gånger). Alla tips, råd och historier från egna erfarenheter mottages mer än tacksamt!