• Erica01

Sluta tröstäta/äta godis tillsammans - häng med!

Hej

Vill du också sluta att (tröst)äta godis och onyttigheter varje kväll och på så sätt komma i favoritjeansen igen, spara lite pengar, få bättre tänder eller bara bli fri från de ständiga samvetsförhandlingarna i din hjärna?

Jag tänkte använda denna tråd till att skriva av mig när suget kommer, som hjälp att stå emot och förhoppningsvis är vi fler som kan peppa varandra.

Jag tycker jag har grundläggande kunskap om kost och äter och tränar i övrigt "normalt", jag vill därför inte äventyra det med dieter och annat som sätter för stor fokus i livet på mat eller träning. Mitt problem är att när jag är ensam, ledsen, trött eller stressad blir jag ohanterligt sugen på något. Kan äta smågodis, chips, glass eller egentligen vad som helst som jag vet är onyttigt i ohyggliga mängder. Det är alltså beteendet som är mitt problem och som jag vill ändra.

Så, detta är en renodlad pepptråd för alla oss som vill sluta tröstäta eller sluta äta godis, utan avancerade dieter eller program. Häng gärna med.

Vilja, pepp och gemenskap!

• Svar på tråden Sluta tröstäta/äta godis tillsammans - häng med!
  • Jeninan

Ja nä usch att det ska vara så himla himla svårt!!!!!!!!!!!

Plan för min vecka: träna 2-3 gånger,äta bra och regelbundet. Om det blir fel så följ bara planen och börja och ät regelbundet igen. Det gör ingenting. Skriv här nästan varje dag och sammanfatta dagen. Inte äta bröd med smör eftersom det bara triggar mig.

Lustigt det är, vissa av er "går igång" på godis, jag är inte alls så intresserad av det. Däremot vitt bröd med smör och ost. Det är en drog för mig, kan inte motstå och kan inte sluta om jag väl börjar.

• Jeninan

Har en sak att bekänna. Vet att det är fel väg för mig egentligen (så varför gör jag det????)

Men...

Idag anmäler jag mig på vikt väktarna och skriver in startvikt 68 kg och målvikt 62. Vill ju sååååå gärna...

• Klickerträna

Jag fick ett chokladsug och bakade kokosbollar igår. Sent igår. Vadfaaaan.

Åt inte så många, men nu står de i kylen och ropar på mig.

Motivationen är så låg. Dricker inte vatten heller som jag började göra så bra. Imorgon tar min semester slut och jag vet inte hur jag ska klara långa dagar hemifrån utan att impulsköpa och äta en massa skit när blodsockret blir lågt.

• Erica01

Alltså den här helgen... Jag tycker att vi kollektivt glömmer bort den och ser fram emot en piggare vecka med bättre val.

Med vänlig hälsning,
    En halv baguette med smör och honung, barnens äckliga godis och en skål chokladglass-Erica

• Klickerträna
    Erica01 skrev 2016-08-28 20:07:19 följande:

Alltså den här helgen... Jag tycker att vi kollektivt glömmer bort den och ser fram emot en piggare vecka med bättre val.

Med vänlig hälsning,
    En halv baguette med smör och honung, barnens äckliga godis och en skål chokladglass-Erica

Haha ja - ny vecka, nya tag!
  • Jeninan

Håller med fullständigt. Inte nog med ost toast med extra smör så åt jag Thaimat och äppelkaka. Mår illa!!! Vad är felet blääää

• Erica01

Vägde mig imorse och blev så ledsen, nästan 1kg upp under helgen. Vet att det går upp och ner och beror på vätska, tarmar osv och att helgen varit rätt fokuserad på snabba kolhydrater om man säger så... Men ändå.

Ibland skäms jag lite för att jag skriver så malligt om hur bra allt går och hur lätt det är, när jag sen nån dag senare ramlar ner i uppgivenhet igen. Men det är ju också så det är. Det är ingen rät linje uppåt, utan toppar och dalar och jag tror trots allt att dalarna blir mindre djupa och topparna fler. Egentligen bryr jag mig inte så mycket om min vikt. Jag skulle vilja bli av med min mage och slippa ifrån det osunda ätbeteendet.

Vet att jag varit uppe för sent och sovit för lite de sista veckorna och att trötthet triggar både stress, ångest och ätsug hos mig. Ska försöka börja i rätt ände och fokusera på att sova mer (snarare än att äta mindre) så tror jag att ätandet ändå hänger med och blir bättre. Pratade med min man imorse och bad honom hjälpa mig att komma i säng, inga tv-serier sent på kvällen kommande två veckor. Får se om det blir bättre då.

Hur känner ni andra, vet ni vad det är "innerst inne" som triggar ert ätande?

• Jeninan

Det som triggar mig är min strävan av att bli smal. Min högsta önskan (tragiskt!) eftersom jag vill bli smal och tycker så mycket om att äta så slår det slint i hjärnan. Dessutom har jag och min terapeut kommit fram till att jag försöker fylla mitt svarta hål (min tomhet) med mat.

Jag ska inte banta eftersom det slutar i hetsätning och besvikelse. Men ändå har jag ju börjat med Viktväktarna. Men det är väl ändå ingen riktig diet om jag nu ska försöka försvara mig. Vill så gärna gå ner lite och komma i lite gamla kläder. Det har gått bra i två dagar nu. Man får ju äta ganska mycket och frossa i frukt och grönt.

Kram till er alla som kämpar ??

• Erica01

Känner igen det där med att försöka fylla sin tomhet med mat. Jag funderar på andra saker som man kan fylla den med. Kärlek och omtanke om sig själv, i stället för destruktivt ätande. Tänk att det ska vara så svårt! Krama sig själv liksom. Ibland tänker jag vad jag skulle göra om en vän eller barn kände som jag, att jag skulle krama, trösta, hålla om, kanske läsa en bok för hen, inte trycka i hen åtta smörgåsar eller godis... Och så försöker jag vara lika ömsint mot mig själv. Kramas lite, ta ett bad, gå och lägga mig, lyssna på musik jag gillar eller faktiskt gråta ut och acceptera känslorna. Men inte är det lätt. Ätande känns alltid som en bättre ide, synd att det är så kortsiktigt.

• Jeninan

Ja jag håller med. Ibland är det enda, verkligen det enda jag vill göra: ta fram Bregott med färskt bröd, sätta mig framför tv:n och bara äta....

Svar på tråden Sluta tröstäta/äta godis tillsammans - häng med!