• Aliceotheo

Kaos vid nattning

Hej. Jag har en 20 månaders som sover i en växasäng nu för att han klättrade ur sin spjälsäng.. Han har varit svår och natta i ca 2 månader nu.. När han hade spjälsäng så var det lättare (innan han lärde sig klättra ur) men nu är det kaos.. Han försöker hela tiden gå upp och nattningarna tar ibland 1-2 timmar. Han är riktigt trotsig och envis också. Någon som har nå tips på hur man kan få nattningarna att funka lättare? Vi har en 4.5 åring också men med henne var det aldrig nå problem.. Henne la man i sägen gav puss och kram och sa godnatt så somnade hon inom 15 min.. Vi känner oss helt hjälplösa.

• Svar på tråden Kaos vid nattning
  • Eleonor01

Lägg dig bredvid å läs en bok. Ligg kvar till barnet somnar. Så har vi alltid gjort å det har aldrig varit några problem

• Aliceotheo
    Eleonor01 skrev 2015-10-30 09:46:42 följande:

Lägg dig bredvid å läs en bok. Ligg kvar till barnet somnar. Så har vi alltid gjort å det har aldrig varit några problem

Vi ligger alltid kvar men det hjälper inte.. Han försöker rymma ändå :/
  • Eleonor01

Få kanske han inte är tillräckligt trött. Dax att begränsa dag sömnen om han fortfarande sover på dagen. Annars skulle jag säga mer aktivitet på dagen

• Aliceotheo
    Eleonor01 skrev 2015-10-30 10:00:09 följande:

Få kanske han inte är tillräckligt trött. Dax att begränsa dag sömnen om han fortfarande sover på dagen. Annars skulle jag säga mer aktivitet på dagen

Tycker han borde vara trött.. Vi lägger honom mellan 19-20 och han sover middag mellan 30-1.5h men om han inte sover middag blir han övertrött och ännu bråkigare.
  • Eleonor01
    Aliceotheo skrev 2015-10-30 10:33:14 följande:
    Tycker han borde vara trött.. Vi lägger honom mellan 19-20 och han sover middag mellan 30-1.5h men om han inte sover middag blir han övertrött och ännu bråkigare.
    Korta ner till Max 30 min å lägg honom kl 20. Två veckor tar det att sätta en rutin i verket så ha tålamod. Vår son kan vara hur pigg som helst men somnar samma tid på rutin oavsett. Rutiner är det som gör att allt funkar iaf i min värld ;)
  • Aliceotheo
    Eleonor01 skrev 2015-10-30 14:41:01 följande:
    Korta ner till Max 30 min å lägg honom kl 20. Två veckor tar det att sätta en rutin i verket så ha tålamod. Vår son kan vara hur pigg som helst men somnar samma tid på rutin oavsett. Rutiner är det som gör att allt funkar iaf i min värld ;)
    Ja vi är helt galna i rutiner han har varit väldigt beroende av dom sen han föddes. Men ska testa det :) han sov 25 min idag i vagnen ute så en bra början iaf. Tack för tipsen:)
  • Eleonor01
    Aliceotheo skrev 2015-10-30 15:22:43 följande:
    Ja vi är helt galna i rutiner han har varit väldigt beroende av dom sen han föddes. Men ska testa det :) han sov 25 min idag i vagnen ute så en bra början iaf. Tack för tipsen:)
    Hoppas det blir lättare för er så småningom. Snart är han stor å allt e glömt dock ;) lycka till
Svar på tråden Kaos vid nattning