bonusdottern vill se min penis
Min 7 åriga bonusdotter tjatar om att få se min penis. Vad ska jag göra? Jag kommer absolut aldrig att visa men hur tacklar jag hennes nyfikenhet?
Min 7 åriga bonusdotter tjatar om att få se min penis. Vad ska jag göra? Jag kommer absolut aldrig att visa men hur tacklar jag hennes nyfikenhet?
Känsligt läge, men prata med henne i mammans närvaro om snoppar och snippor. Nyfikenheten finns ju där hos de flesta barn och det är ju faktiskt inget fel, fult eller farligt. Det finns ju massor av bilder att visa. Vet att kamratposten (tidningen) haft artiklar om ämnet flera gånger, och en artikel därifrån kan nog vara rätt utgångspunkt för den diskussionen.
Säg att man får bestämma själv om man vill visa, och att du inte vill det. Man ska aldrig behöva motivera varför och det är lika bra att hon lär sig det nu, för sin egen skull.
Säg att din penis privat och att du inte vill visa henne den. Säg också att det är skillnad på att i ett sammanhang där det faller sig naturligt att vara nakna tillsammans, bad på sommaren eller bastu eller vad det kan vara, och en helt annan att kräva att någon som inte vill det ska visa sig naken eller visa sitt kön. Det senare är något man inte har rätt till och som man inte heller ska gå med på, det ska inte hon heller göra om någon skulle ställa samma krav på henne (eller tjata på henne om det).
Var tydlig med att kroppen och nakenhet inte är något skamligt, men att det däremot är något man själv bestämmer över och inte behöver visa för någon annan om man inte vill det.
Eh du säger NEJ såklart.
Du ska säga nej till din dotter och diskutera med maman om att köpa en bok som handlar om kroppen. Det finns en del böcker om hur kroppen ser ut och hur den funkar för barn.
Jag har sagt till henne att hon inte får se den för den är privat. Jag har även frågat om hon inte har sett sin pappas. Det hade hon och jag svarade då att då vet du hur en snopp ser ut. Hon svarar att hon vill se hur just min ser ut. Jag ska diskutera det med henne igen men sen vill man ju inte att när hon är hos sin pappa att hon säger att hon har pratat om snoppar med mig. Vem vet hur det tolkas??
Jag har sagt till henne att hon inte får se den för den är privat. Jag har även frågat om hon inte har sett sin pappas. Det hade hon och jag svarade då att då vet du hur en snopp ser ut. Hon svarar att hon vill se hur just min ser ut. Jag ska diskutera det med henne igen men sen vill man ju inte att när hon är hos sin pappa att hon säger att hon har pratat om snoppar med mig. Vem vet hur det tolkas??
Du skall absolut inte visa din penis, hur mycket hon än vill! Säg till henne att männen skall inte blotta för flickor
Eh du säger NEJ såklart.