• Anonym (Trådstartaren)

Missed abortion - Kollega fått för sig jag är gravid

Efter sommarledigheten började jag hösten med en veckas sjukskrivning pga missed abortion i v.12 infektion och operation (skrapning).

Berättade aldrig för jobbet om graviditeten eller MA.

Under en planeringsdag med jobbet några veckor därefter fick en kollega för sig att jag var gravid, var väldigt påstridig trots att jag vid upprepade tillfällen sa att nej, det är jag inte. Hon gav sig aldrig och gratulerade slutligen till graviditeten inför alla.

Jag ville bara försvinna, men höll ihop och bröt ihop fullständigt då jag kom hem. Det var som att allt kom ikapp mig först så. Har efter det mått jättedåligt.

Nu ytterligare några veckor senare (varav också en hel del VAB mm) så fortsätter hon vara påstridig och återigen gå på om att jag skulle vara gravid. Granskar mig odiskret från topp till tå.

Jag har hamnat i ett läge då det känns jättejobbigt att befinna mig på jobbet samtidigt som henne och mår skit efter varje arbetspass hon går an på detta vis.

Jag förstår att jag bör säga ifrån på skarpen till henne (hon förstår uppenbarligen inte bättre än att gå på på detta vis med känsliga privata frågor), men blir aldrig av då jag är rädd för att bryta ihop och inte vill att alla ska få veta om att jag genomgått ett MA.

Jag har börjat undvika henne på jobbet, sökt semester strödagar, tagit på mig all VAB istället för att dela mm. Det håller inte i längden...

Hur skulle ni hantera situationen?! Några tips?

• Svar på tråden Missed abortion - Kollega fått för sig jag är gravid
  • elyse

Berätta för henne hur det faktiskt ligger/låg till?

• Anonym (2)

Jag hade skällt ut henne rejält! Har haft 2 MA själv och skulle blitt tokig om nån mänska varit så påstridig efteråt att jag ändå var gravid. Jag menar gratulera nån som bestämt förnekar,så gör man ju bara inte. Hon måste sakna många skruvar,det där är ju inte normalt! Annars får du gå till chefen,det blir ju ohållbart på jobbet at ha det så där. Fy vilken mänska!

• Bibbidi

Skäll ut människan!! Ryt till henne högt så flera hör "Nej jag är inte gravid, kan du sluta!"

Hon kan ju inte vara normal som håller på sådär! Oförskämt är bara förnamnet!

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Heranell

Men för fan, säg till chefen att säga till mänskan! Du ska väl inte behöva ta ledigt från jobbet för att hon är helt knäpp...

• Anonym (Ryt ifrån!)

Du måste ryta i! Kan du ta hjälp av någon annan på jobbet som kan stötta dig? "Nu får du ge dig! Jag har sagt att jag inte är gravid, och du vet inget om min situation eller vad jag har gått igenom så nu är det nog!" Eller något åt det hållet hade jag sagt med ilsket tonfall, helst inför andra på jobbet så att du får lite medhåll och att hon kanske äntligen har vett på att skämmas. Och frågar de vad som hänt dig så säg att det är inget du vill redovisa på jobbet. Funkar inte detta så ta det med din chef. Det är ju trakasserier på ett av livets känsligaste områden...

• Erizajo
    Anonym (Ryt ifrån!) skrev 2015-10-30 13:30:35 följande:

Du måste ryta i! Kan du ta hjälp av någon annan på jobbet som kan stötta dig? "Nu får du ge dig! Jag har sagt att jag inte är gravid, och du vet inget om min situation eller vad jag har gått igenom så nu är det nog!" Eller något åt det hållet hade jag sagt med ilsket tonfall, helst inför andra på jobbet så att du får lite medhåll och att hon kanske äntligen har vett på att skämmas. Och frågar de vad som hänt dig så säg att det är inget du vill redovisa på jobbet. Funkar inte detta så ta det med din chef. Det är ju trakasserier på ett av livets känsligaste områden...

Håller med helt och hållet! Jävla idiot! Du ska inte behöva förklara dig!
  • Hummeldummel

Du ska prata med din chef, och sedan prata tillsammans med chefen eller be denne tala ordentligt med personen. I klarspråk. Linda inte in ngt. Fy f-n vilket beteende!

• Anonym (Trådstartaren)

Tack för snabba svar!

Fick vid det första tillfället hjälp av en annan kollega med "högre position" som sa åt henne att sluta.

Jag håller faktiskt på och överväger att ta detta med chefen, för börjar bli ohållbart för min del.

Själv skulle det aldrig komma på frågan att ens ställa en sådan fråga. Är någon gravid så blir det ju uppenbart för eller senare.

Jag har gått upp några kilo i vikt efter missfallet pga mkt choklad och har under mina andra graviditeter haft väldigt liten mage under väldigt lång tid. Så är väl förmodligen det hon grundar dessa påståenden på.

• Anonym (2)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2015-10-30 13:45:06 följande:
    Tack för snabba svar!
    Fick vid det första tillfället hjälp av en annan kollega med "högre position" som sa åt henne att sluta.
    Jag håller faktiskt på och överväger att ta detta med chefen, för börjar bli ohållbart för min del.
    Själv skulle det aldrig komma på frågan att ens ställa en sådan fråga. Är någon gravid så blir det ju uppenbart för eller senare.
    Jag har gått upp några kilo i vikt efter missfallet pga mkt choklad och har under mina andra graviditeter haft väldigt liten mage under väldigt lång tid. Så är väl förmodligen det hon grundar dessa påståenden på.
    Då får nog gå vidare för att kunna trivas på jobbet igen. Hon måste lära sig hur man beter sig också eftersom hon uppenbarligen saknar nån gräns. Bara när nån är så uppenbart gravid att ingen kan missa det säger man nåt ö.h.t. Viktuppgång är då rakt ingen anledning!
  • Alexi

Men herregud, någon måste ju bara lära henne lite vett!

Svar på tråden Missed abortion - Kollega fått för sig jag är gravid