• Lineliten

Operation ge smärtsam graviditet?

Hej!

Jag har precis plussat och tänkte höra om någon här vet hur/om en öppen bukoperation jag gjorde i somras för att ta bort en cysta från min äggstock, kan påverka min graviditet? Jag minns inte riktigt vad läkaren sa inför operationen, men har för mig om att han sa något om att har man otur kan det bli en smärtsam graviditet pga vart de opererat. Stämmer detta? Någon som vet eller har erfarenhet, tycker att det räcker att man ska va nojig över mf såhär i början..

Tacksam för svar ??

• Svar på tråden Operation ge smärtsam graviditet?
  • Anonym (Vet ej men)

Jag vet inte säkert men en bekant som lider av endometrios väntade barn samtidigt med mig och hon hade det svårt när livmoder och bebis växte. Hon var opererad för cystor men vet ej om det var öppen bukkirurgi? Vet iaf att de ärrbildningar hon hade gjorde att hon hade mycket värk, så mucket att de först misstänkte att graviditeten var utomkvedshavandeskap( hon hade haft det innan) sökte flera gånger under graviditeten för smärtorna.

Däremot blev endon bättre när hon sedan väl fött barn.

Vet inte om det är som ditt fall. Kolla med läkaren!

• Cyanea

Jag säger som ovanstående, jag vet egentligen inte och rekommenderar dig att prata med vården för bättre svar. 

Dock har jag gjort IVF och då hunnit samtala mycket med fertilitetsläkare. Precis innan första behandlingen fick jag en rejäl blindtarmsinflammation som opererades med titthål. Jag hade hört att alla bukoperationer kunde försvåra graviditeter, men när jag frågade om det svarade läkaren att det var väldigt ovanligt. De allra flesta bukoperationer påverkar inte graviditeter. Det är i så fall om man plockat bort polyper eller liknande från själva livmodern, men annars skulle det vara lugnt. 

Jag frågade inte specifikt om cystor på äggstockarna, men hoppas på att samma svar gäller för det :) 

Grattis till plusset och stort lycka till! 

• Lineliten

Tack :) får höra när jag ringer och bokar tid hos barnmorskan, de borde ju veta också :)

• Cyanea

Det tycker jag verkligen att de borde :) Håller tummarna för att det kommer gå bra! 

• Jag är bara jag

Min syster var op:ad hur många gånger som helst i buken när hon blev gravid och det påverkade inte.

Svar på tråden Operation ge smärtsam graviditet?