• Anonym (??)

Semesterersättning under sjukskrivningen?

Hej! Tänkte kolla om någon vet hur det funkar, kan man ta ut semesterersättning medans man är sjukskriven för att dryga ut månadskassan så att ekonomin iöht går ihop? Undrar om det är ok för försäkringskassan, från arbetsgivaren har jag redan fått ett ok, men vill ju inte sitta och bli återbetalningsskyldig till fsk. (Vet självklart att man kan ringa försäkringskassan och fråga, men tänkte kolla här om någon vet :) )

Tack på förhand

• Svar på tråden Semesterersättning under sjukskrivningen?
  • Jenita659

Menar du att du ska ta ut semestertillägg för innestående semesterdagar? Din arbetsgivare gör fel om de betalar ut detta när du är sjukskriven.

• Drottningen70

Det går utmärkt att göra så. Det är ett visst antal dagars semesterersättning som kan betalas ut samtidigt som man är sjukskriven, för att dryga ut kassan om man är sjukskriven under en period.

• Anonym (??)

Ja alltså jag har massa innestående semester som jag inte plockat ut som jag ändå kommer få ut vid årsskiftet, så jag tänkte om jag kunde ta ut en del av dom pengarna för att dryga ut kassan lite. Ekonomiansvarig på vårt kontor sa att det va lugnt och att det var mina pengar och att jag kunde plocka ut dom när jag ville, så undrade mest från fsk sida

• Anonym (E)

Det är inga problem. Min sambo har varit sjukskriven i 2,5 år och plockat ut semesterdagar och fsk har inte brytt sig.

• Anonym (Ok)

Det är helt okej att ta ut semester under sjukskrivning. Jobbar på ett lönekontor så jag vet att det är okej.

• Anonym (Japp)
    Anonym (??) skrev 2015-11-01 09:16:08 följande:

Ja alltså jag har massa innestående semester som jag inte plockat ut som jag ändå kommer få ut vid årsskiftet, så jag tänkte om jag kunde ta ut en del av dom pengarna för att dryga ut kassan lite. Ekonomiansvarig på vårt kontor sa att det va lugnt och att det var mina pengar och att jag kunde plocka ut dom när jag ville, så undrade mest från fsk sida

Som så många andra skriver: Ja det är okej. Jag är också sjukskriven för tillfället och kommer att plocka ut semesterdagar som jag inte hunnit ta ut under året.
  • Anonym (??)

Tusen tack för svar allesammans! Vilken stor sten som lättade

• Anonym (Alfa)

Det är absolut ok, eftersom semestern är en intjänad förmån.
    Så man har rätt att lägga ut semester och få sjukpenning från FK samtidigt.
    Man bör dock stämma av med sin handläggare på FK så att det inte uppstår några frågetecken. Men rent generellt är det helt ok!

• Anonym (Föräldraledig?)

Hur funkar det med föräldraledighet då?

Jag ska vara hemma januari- augusti och tänker att det vore bra att kunna ta semester sista tiden. Har ju trots allt jobbat hela 2015, så har ju jobbat in nästa års semester. Får man ta ut den?

Kommer behöva ta ut ganska många fp-dagar per vecka så vore ju bra. Ska evresa bort barnfri också o det kan jag ju inte göra föräldraledig?

• Anonym (Alfa)
    Anonym (Föräldraledig?) skrev 2015-11-02 09:28:28 följande:

Hur funkar det med föräldraledighet då?

Jag ska vara hemma januari- augusti och tänker att det vore bra att kunna ta semester sista tiden. Har ju trots allt jobbat hela 2015, så har ju jobbat in nästa års semester. Får man ta ut den?

Kommer behöva ta ut ganska många fp-dagar per vecka så vore ju bra. Ska evresa bort barnfri också o det kan jag ju inte göra föräldraledig?

Så länge du meddelar din arbetsgivare i tid hur du tänker dig din ledighet ska det inte vara några problem.
    Det finns regler som styr hur långt innan man måste meddela att man bryter sin f-ledighet (vilket man ju gör när man går in och tar semester).
    Men om alla är meddelade och på det klara med vad som gäller så är det helt ok att ta ut semestern, den är som sagt intjänad så den är din att förfoga över.

Å

Anonym (Alfa) skrev 2015-11-02 11:10:13 följande:

Så länge du meddelar din arbetsgivare i tid hur du tänker dig din ledighet ska det inte vara några problem.

Det finns regler som styr hur långt innan man måste meddela att man bryter sin f-ledighet (vilket man ju gör när man går in och tar semester).

Men om alla är meddelade och på det klara med vad som gäller så är det helt ok att ta ut semestern, den är som sagt intjänad så den är din att förfoga över.

Aha, ja men det är redan ordnat. Vi har planerat det tillsammans, jag får barn i januari och ska börja jobba i september. Så då behöver jag egentligen bara meddela att si och så många dagar i augusti kommer jag ha semester istället?
  • Anonym (Alfa)
    Anonym (Föräldraledig?) skrev 2015-11-02 11:46:27 följande:

Å

Aha, ja men det är redan ordnat. Vi har planerat det tillsammans, jag får barn i januari och ska börja jobba i september. Så då behöver jag egentligen bara meddela att si och så många dagar i augusti kommer jag ha semester istället?
    Då skulle jag helt sonika skriva till exempel;
    föräldraledig 1/1 - 24/7
    semester 25/7 - 21/8
    börjar jobba måndag 22/8

Då kan det rimligen inte bli några problem eller uppstå frågetecken
    Anonym (Alfa) skrev 2015-11-02 13:41:17 följande:

Då skulle jag helt sonika skriva till exempel;

föräldraledig 1/1 - 24/7

semester 25/7 - 21/8

börjar jobba måndag 22/8

Då kan det rimligen inte bli några problem eller uppstå frågetecken

Nej precis :)

Tack!
Svar på tråden Semesterersättning under sjukskrivningen?