• Anonym (Undrar)

methotrexate och alkohol?

Jag tar methotrexate en gång i veckan och jag vet att den påverkar levern och man borde undvika alkohol när man tar den medicinen, men hur farligt är det egentligen att dricka en gång i veckan om man tar methotrexate?

Och syns det något på blodproverna att man har druckit alkohol?

Någon som har tagit methotrexate och druckit alkohol som vet hur den reagerar på det?

• Svar på tråden methotrexate och alkohol?
  • Långbenopluto

Vad står det i fass.se om alkohol om man äter just denna medicin? Eller i bipacksedeln.

Jag tror inte det är särskilt smart/bra att dricka då efter det är cellgifter...

• Anonym (Undrar)
    Snövits skrev 2015-11-01 16:10:44 följande:

Vad står det i fass.se om alkohol om man äter just denna medicin? Eller i bipacksedeln.

Jag tror inte det är särskilt smart/bra att dricka då efter det är cellgifter...

Hur farlig är det egentligen jag menar dom överdriver väll alltid sånt där i bipacksedlar och på fass.
  • Långbenopluto
    Anonym (Undrar) skrev 2015-11-01 16:57:48 följande:
    Hur farlig är det egentligen jag menar dom överdriver väll alltid sånt där i bipacksedlar och på fass.
    Nej, dom överdriver inte. Det är vad forskningen har visat.
  • LaFontaine

Jag började aldrig med mtx, men skulle ha börjat och fick då information att jag fick dricka ett till två glas i veckan, men inte samma dag som jag tog medicinen.

Nu tar jag ett annat cellgift som inte har direkta alkoholrestriktioner. Däremot undviker jag alkohol ett par dagar innan blodprov utifall att värdena skulle påstås vara förhöjda. Det är ju trist att behöva mixtra med medicinen för att man tog två glas vin kvällen innan.

• Anonym (Undrar)

Okej men vad tror ni är det värsta som kan hända ifall man dricker alkohol i samband med medicinen? Och då menar jag inte 1-2 glas utan jag menar att man dricker tills man är ganska så full. Kan man dö eller något sånt?

• Anonym (dålig ide)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-11-01 21:12:37 följande:

Okej men vad tror ni är det värsta som kan hända ifall man dricker alkohol i samband med medicinen? Och då menar jag inte 1-2 glas utan jag menar att man dricker tills man är ganska så full. Kan man dö eller något sånt?

Ja, andningen slås ut.

Det är en väldigt dålig ide att dricka med denna starka medicin.

Men du gör som du själv vill.
  • Alexiandra
    Anonym (dålig ide) skrev 2015-11-01 21:31:52 följande:

Ja, andningen slås ut.

Det är en väldigt dålig ide att dricka med denna starka medicin.

Men du gör som du själv vill.

Nej andningen slås inte ut. Mtx påverkar inte alls andningen ens i kombination med alkohol. MEN det man riskerar är leverskador. Teoretiskt kan man få en så allvarlig leverskador så att man dör - det är ett utdraget och plågsamt sätt att dö på.

Mer reell risk är en icke dödlig leverskada. Vilket är nog så besvärligt. Dels för det kommer innebära mycket mer restriktioner än att inte dricka massa alkohol, utan man kommer inte kunna ta en stor mängd mediciner, måste avstå eller vara måttlig med alkohol resten av livet etc. Helt enkelt undvika allt som belastar levern.

Having Said that så en fylla som INTE ligger samma dag eller dagen efter/dagen innan mtx är en liten risk. Att dricka sig full en gång i veckan när man står på mtx är idiotiskt.

Sen beror risken även på hur känslig lever man har - vilket inte märks förrän det är för sent, hur belastad levern är osv.

Mina leverprovet åker berg och dalbana. Vissa är perfekta andra har varit så höga att läkaren fått panik. Efter några år har vi konstaterat att det troligen är ett utslag på vad annat som belastat levern när det blir höga värden. Och jag dricker inte, utan vi talar saker som att jag kanske behövt ta en - två alvedon samma vecka osv. Men proverna visar tydligt att min lever klarar mtx fint men mtx + något annat belastande klarar den inte lika bra även om den hittills hämtat sig. Jag skulle inte drömma om att dricka mig full. I så fall skulle jag göra uppehåll med mtx ett tag innan och efter.

Leverskador är INTE att leka med!
  • Anonym (Undrar)

Men jag dricker för att dämpa min ångest och jag kan inte direkt säga till min läkare att jag vill sluta med metotrexatet för att kunna dricka för då får min mamma reda på det och hon vet inte att jag dricker, vad ska jag göra då.

• Anonym (dålig ide)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-11-01 21:54:03 följande:

Men jag dricker för att dämpa min ångest och jag kan inte direkt säga till min läkare att jag vill sluta med metotrexatet för att kunna dricka för då får min mamma reda på det och hon vet inte att jag dricker, vad ska jag göra då.

Du kanske behöver en medicin för just ångest?

Alkohol är ingen bra ide för att dämpa ångest.
  • Alexiandra
    Anonym (Undrar) skrev 2015-11-01 21:54:03 följande:

Du har av det du beskriver ett alkoholproblem. Och borde prata med din läkare om din ångest och drickandet. Och få annan hjälp, både medicinsk och samtalskontakt, för att hantera ångesten.

Kram
  • Anonym (Undrar)

Jag har inget alkoholberoende det är bara det att jag mår bra när jag dricker och det är ända gången jag mår bra, när jag är onykter. Jag vill inte ha hjälp för jag älskar känslan man får av att dricka

• Maria 434
    Anonym (Undrar) skrev 2015-11-01 23:43:04 följande:

Jag har inget alkoholberoende det är bara det att jag mår bra när jag dricker och det är ända gången jag mår bra, när jag är onykter. Jag vill inte ha hjälp för jag älskar känslan man får av att dricka

Du har ett alokolberoende om det är som du skriver här.
  • Alexiandra
    Anonym (Undrar) skrev 2015-11-01 23:43:04 följande:

Du har ett alkoholproblem. Punkt. Det kanske inte är ett beroende än, men det konmer att bli.

Men vill du sikta på att fortsätta dricka får du sluta med mtx. Eller riskera leverskador.
Svar på tråden methotrexate och alkohol?