• Ellie

Ha med sitt och andras syskon på kompiskalas

Jag håller med övriga om att storasyster skall få bestämma över sitt kalas.

I övrigt får jag inte riktigt ihop trådstarten. Du skriver att de är tighta, gör allt tillsammans, lillebror skall alltid få vara med osv, men samtidigt skriver du att han förstör deras lekar, slåss och kastar leksaker.
    5-åringen får alltså aldrig leka med sina kompisar i hemmet utan att ha med en bråkande lillebror som förstör?
    Jag tycker det låter som ett märkligt resonemang och tänker att det äldre syskonet självklart skall få vara ifred med sina vänner emellanåt. Man skall inte behöva ha med en 2-åring jämt när man är 5 tycker jag.

• Ellie
    Boosse skrev 2015-11-02 01:35:52 följande:
    Tack för era svar. Vi har som sagt aldrig haft ett kompiskalas förut och har aldrig varit på ett sådant kalas där även småsyskonen är kompisar. Jag kommer att lämna bort honom under tiden.

Ja, barnen är väldigt tighta. De bryr sig mycket om varandra, vi gör allt tillsammans och vill alltid ha den andre med. MEN lillebror är i en fas just nu där han slåss och kastar leksaker, mest när han inte blir förstådd eller inte får vara med av någon kompis till storasystern. Som idag lekte barnen jättefint och så kommer grannflickan och ska styra och ställa. Då säger han till, på det sätt en 2 åring gör. Eftersom barnen delar rum så tycker inte jag att han ska bli utslängd därifrån bara för att han är lillebror.
    Det är ju ert val, och ni som avgör hur ni gör med era barn, men jag tycker fortfarande det känns fel att småsyskon absolut skall få vara med när äldre syskon har kompisar. De måste få leka sina lekar utan att vara "barnvakt" och behöva göra sig förstådda för en 2-åring så att han inte blir arg. Uppenbarligen vill inte heller kompisarna ha med det lilla barnet jämt, och i slutändan kommer de kanske sluta hälsa på. Även som tighta syskon behöver man privatliv, och en stund kan man stänga ute ett barn från sitt rum. Hitta på något annat kul med 2-åringen så länge. Eller är det så att ni inte vill behöva engagera er i att underhålla honom?
Svar på tråden Ha med sitt och andras syskon på kompiskalas