Inlägg från: Ewald01 |Visa alla inlägg
  • Ewald01

Ska man införa punktskatter på onyttig mat?

125 g blåbär är dyrare än 500 g smör eller 1 kg glass.

Ska man införa punktskatter på onyttiga livsmedel som t.ex. smör, godis, behandlad kött och charkeriprodukter och skattebefria grönsaker, bär och frukt?

I Danmark finns det t.ex. en skatt på fett

Vad säger ni?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man införa punktskatter på onyttig mat?
  • Ewald01
    blomman 2 skrev 2015-11-01 21:27:21 följande:

Men fett är ju inte skadligt. Inte de naturliga sorterna. Däremot allt annat som godis, läsk,chips,kakor mm..de kan de lika gärna sätta xtra skatt på.

Jag har ju nt skrivit att man ska ha en skatt på fett (som dankara) utan på onyttig mat som t.ex. korv, godis, glass och bacon och istället skattbefria bär, grönsaker och frukt.
  • Ewald01
    Nosslin skrev 2015-11-01 21:29:07 följande:

Varför skulle man det?

För att 125 g blåbär är mycket dyrare än 1 kg glass eller 500 g smör. På så sätt skulle bär, frukt och grönsaker bli billigare och t.ex. salami, glass, lösgodis och annat skräp bli dyrare.

Man skulle ha råd att köpa blåbär istället för för mycket salami!
  • Ewald01
    blomman 2 skrev 2015-11-01 21:27:21 följande:

Men fett är ju inte skadligt. Inte de naturliga sorterna. Däremot allt annat som godis, läsk,chips,kakor mm..de kan de lika gärna sätta xtra skatt på.

Exakt! Läsk, godis, glass, korv och charkprodukter (som WHO nyligen klassat dom cancerframkallande)
  • Ewald01
    Tecum skrev 2015-11-01 21:41:51 följande:

Nej, för krångligt. Dessutom, vad är onyttigt? Fett är inte onyttigt, det är tvärtom nödvändigt för vår överlevnad. Isf ska det som skapar fett, dvs kolhydrater, förbjudas. Men kolhydrater är också nödvändiga... Alltså blir det bara ett tyckande om vad som ska beskattas eller ej, baserat på forskarnas och beslutsfattarnas preferenser.

Bröd skulle jag nu inte klassa som onyttig mat. Inte heller ost eller filmjölk (trots att den innehåller för mycket socker - men tillverkarna kan ju jobba på det).

Däremot skulle listan på onyttig mat kunna se ut så här:

- lösgodis
    - strösocker
    - godis som Mars, Twix, osv.
    - salami
    - läsk (Coca Cola, Fanta, Sprite, Sockervatten)
    - munkar, donats
    - Pommes frites
  • Ewald01
    blomman 2 skrev 2015-11-01 22:01:36 följande:
    Haha ok, läste lite slarvigt!
    Ingen fara
  • Ewald01
    Aniiee skrev 2015-11-01 21:41:24 följande:

Alltså, 1,25 hg blåbär mot 5 hg smör kan jag ge dig, men 1 kg glass kostar ju VÄLDIGT olika. beroende på märke och innehåll. 1 kg B&J's kostar definitivt mer än 1 kg blåbär......

Men, nej, man ska inte punktbeskatta några livsmedel......

http://hemkop.eo.se/hkp/HEMA_C.pdf

Glass - GB Glace - 750 g - 20:-
    Bacon - 125 g - 5 :- (veckans prisbomb)

Hallon: 125 g - 19:95

• Ewald01
    Grande Rock skrev 2015-11-01 22:27:29 följande:

Jag tycker vi ska förbjuda onyttig mat, iaf på offentliga platser.
    Tänk om man åker dit på passivt snaskätande.

Du menar nu rökförbudet på offentliga platser 
  • Ewald01
    Grande Rock skrev 2015-11-01 22:44:44 följande:
    Hade jag menat det hade jag skrivit det, men tack för omtanken.

Vad är det som gör att du känner ett sådant behov att bestämma vad andra gör med sitt liv och sin kropp?
    Exakt - vad andra gör med SIN kropp är deras sak.
    Men rökning på offentliga platser påverkar som sagt ANDRA.

Jag postade även ett interessant inlägg i "anti rök tråden" om du vill kolla?

Punktskatter på viss mat kan däremot motiveras med att ju alla kan få vård om de blir sjuka och vården måste finansieras på något sätt. Det behövs pengar till forskningen för bättre lekmedel och behandlingsmetoder!

• Ewald01

... och dessutom ska man ju inte ha ngn skatt på grönsaker, bär och frukt

Svar på tråden Ska man införa punktskatter på onyttig mat?