• bra03

Föräldramöte

Idag blev jag åter "påmind" av dagis att det minsann är föräldramöte på dagis jaha, upplyste om att jag inte kommer och fick då höra att det var obligatoriskt(!) på kvällstid - skulle inte tro det..

Skulle inte gå om jag så fick betalt. Jag avskyr det typen av sammankomster och tänker inte utsätta mig för det heller, min sambo tycker inte heller att det är kul jag har två barn (4, 12) och har aldrig varit på ett föräldramöte och tänkte inte gå nu heller. Inte kan de väl vara obligatoriskt??

Det enda som berör mig är att vi får ha barnomsorg de timmar vi behöver - allt annat skiter jag i. Vem vill ägna en kväll åt att lyssna på vad de gör i skogen eller att någon annan förälder gnäller om grönsaker..

Mail funkar utmärkt om de önskar nå ut med info det är bra så!

• Svar på tråden Föräldramöte
  • Dixie

nej, det är inte obligatoriskt - men varför detta motstånd till att ta del av information som är en stor del av ditt barns vardag!? 

• vipsan

Förstår inte riktigt om det finns någon frågeställning i din trådstart men jag ser det som ganska enkelt, gå inte dit om du inte vill. Du/ni kan nog knappast inte bli av med barnomsorgsplatsen för att ni inte deltar på föräldramötet.

• viseversa

Såklart inte obligatiriskt. Jag går inte heller på föräldrarmöten. Men inte för att jag inte vill utan för att jag är ensam med mina 4 barn alla kvällar utom onsdagar så jag kan inte gå. För jag kan inte lämna barnen själv hemma.

• Duckan

Obliatoriskt nej, men jag tycker inte att det är så mycket begärt att masa sig dit och visa lite intresse för barnets skolgång, klassen och frökens arbete.

• Topcom

Vilken tråkig inställning du har. Det är klart att man får reda på en del vad som händer på dagis om dagarna vid hämtning, men jag känner att föräldramöten ger en bättre överblick över vad mitt barn har för sig på förskolan större delen av dagen. För tråkigt nog är ju barnen ofta mer på förskolan än hemma. Men du kanske inte bryr dig så mycket om vad ditt barn gör, vem som uppfostrar det osv. Tråkigt

• sextiotalist

Vet inte om det är bättre nu, men de föräldramöten jag har varit på under de tidigare skolåldern och dagis har gett nada, förutom det första, då presenterade sig personal och lärare.
    Däremot de som var på högstadiet var givande och de (totalt tre) som varit på gymnasiet var riktigt givande.

Utvecklingssamtalen har däremot varit givande.

• Alexi

Klart att det inte är obligatoriskt men jag ser det som ytterst märkligt att vägra föräldramöten. Snacka om att uppvisa ett totalt ointresse för en stor del av sitt barns vardag.

• Gladskit

Jag har inte hunnit gå varje gång, det är inte alltid man kan. Men jag tycker ändå att det har varit vettiga "ämnen" som avhandlats de gånger jag varit med på föräldramötet och som flera skrivit, det är bra att ha en insyn i hur förskolan arbetar, vad de gör och fokuserar på osv.
    Om det inte är så att man får till sig den infon löpande ändå, men i mitt fall så var det sällan jag hämtade så jag hann liksom aldrig få den där dagliga uppdateringen (och min man var inte så bra på att dela med sig ) utan då fick det räcka med månadsbrev och sånt som man skickade ut regelbundet.

• Liten ekorre

Förskolan min son går på har helt slutat med föräldramöten. "Ingen kommer" och "inget intresse finns från föräldrarna". Jag och min man är dock väldigt intresserade och önskar att de hade föräldramöten och även annat samarbete med föräldrarna. Jag förstår inte hur man inte kan vilja det? Det värdefullaste jag har spenderar 15 timmar i veckan där, klart att jag vill ha så mycket information som möjligt därifrån!

• Dixie
    sextiotalist skrev 2015-11-02 13:03:10 följande:

Vet inte om det är bättre nu, men de föräldramöten jag har varit på under de tidigare skolåldern och dagis har gett nada, förutom det första, då presenterade sig personal och lärare.

det beror säkert på förskolan - men hos oss går de tex alltid igenom hur en dag/vecka ser ut på förskolan -när barnen var små var det bra att veta vad de gjorde på ett ungefär varje dag, så kunde man ställa ledande frågor om hur dagen varit  
  • Bibbidi
    Duckan skrev 2015-11-02 12:38:39 följande:

Obliatoriskt nej, men jag tycker inte att det är så mycket begärt att masa sig dit och visa lite intresse för barnets skolgång, klassen och frökens arbete.

Alexi skrev 2015-11-02 13:57:06 följande:

Klart att det inte är obligatoriskt men jag ser det som ytterst märkligt att vägra föräldramöten. Snacka om att uppvisa ett totalt ointresse för en stor del av sitt barns vardag.

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Nenne666

Jag har inte heller gått på föräldramöten. Mest för att jag har varit ensamstående med barnen och min särbo jobbade just in på kvällarna. Kände/känner ingen större panik, har en bra relation med all personal och lägger all vikt på utvecklingssamtalen istället.

• fluu

Det är inte obligatoriskt, men det kan ju vara bra att gå om allt inte funkar helt bra. En av oss går alltid, för att visa engagemang och för att kunna prata mer med dottern om vad de gör på fsk, men särskilt givande eller informativt har det väl inte varit...

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • sextiotalist
    Dixie skrev 2015-11-02 17:53:30 följande:

det beror säkert på förskolan - men hos oss går de tex alltid igenom hur en dag/vecka ser ut på förskolan -när barnen var små var det bra att veta vad de gjorde på ett ungefär varje dag, så kunde man ställa ledande frågor om hur dagen varit  

Den informationen fick jag ändå. Så föräldramötena gav varken till eller från.

Det var en gång per termin och den dagliga information gav mer
  • Butterscotch

Föräldramötena på dagis gick jag på i början, men det gav verkligen ingenting och inga intressanta ämnen togs upp. Så det har jag slutat med nu. Jag tycker att jag får tillräckligt med information vid hämtning och i det veckomail de skickar ut. Men föräldramöten på skolan försöker jag gå på när möjlighet finns. 

• Tow2Mater
    Liten ekorre skrev 2015-11-02 14:56:21 följande:

Jag förstår inte hur man inte kan vilja det? Det värdefullaste jag har spenderar 15 timmar i veckan där, klart att jag vill ha så mycket information som möjligt därifrån!

Många som har barn som spenderar 40+ timmar där kanske anser deras egen tid med barnen är viktigare. Information kan ges på annat sätt.
  • beccagranen

Vi har också slutat gå.. med första barnet var vi engagerade och gick på alla. Men numera är det alltid en gemensam sammankomst med ett femtal klasser i matsalen. Det är alltid samma snacka varje år, rektorn hälsar nya välkomna, pratar om planeringen för året, presenterar ny personal osv. Så inget personligt ang mitt barns klass. Vi har dock en väldigt fin kontakt i klassen, med digitala medel håller vi oss uppdatera med daglig information/bilder, vi har även mailkontakt mellan föräldrar, ett par gånger per år har vi träffar efter skoltid i likal park och grillar osv. Så trotts att vi inte går på föräldramöten så har vi god kontakt till lärare och föräldrar, vi är engagerade och bryr oss.

Svar på tråden Föräldramöte