• Jempa77

Rehab möte !vilka ska bli kallade ?

Jag undrar om jag som arbetstagare har rätt att ha med   Försäkringskassa , läkare , facket , då arbetsgivaren kallar till ett Rehabmöte ?

Oklart är om min arbetsgivare gjort det i mitt fall , jag har frågat  men inte fått svar .

Frågan är också  kan arbetsgivaren / chefen har sin rätt att göra så kalla till mötet utan att Mina sk  hjälpare är med ?  har inte jag rätt att få veta vilka som ska vara med ?

Jag vill ha dom med kan under strykas här också .

Någon som har koll på detta ?

Tacksam 

• Svar på tråden Rehab möte !vilka ska bli kallade ?
  • flower79

Skulle tro att det är din arbetsgivare, du och ev försäkringskassan som träffas. Ibland kopplas även arbetsförmedlingen in. Det beror ju helt och hållet på vad du ska rehabiliteras från.

• Grande Rock

Vad är det för typ av rehab?
    Handlar det om återgång till arbete efter skada/sjukdom? utröna din arbetsförmåga eller är det en standarduppföljning kopplat till hög sjukfrånvaro?

Fråga din arbetsgivare vilka som kallats, om du vill ha fler deltagare tar du upp det.
    Får du inte respons på din framställan tar du kontakt med din lokala fackförening.

Born to lose, live to win!
  • Jempa77

Sjukskrivningen handlar om en Utmattningssyndrom /Stressrelaterat till både arbetsmiljö och privatsituation .
    Jag har varit sj skr i 2,5 månad .

Arbetsgivaren har själv kallat till ett sk Rehabmöte dock ej med FK el Läkare och Fack . Visade det sig , jag var inte informerad om det utan tog reda på fakta genom att fråga Arbetsgivaren ,då sa hon ring läkaren själv !
     vilket jag känner är en kränkning i mitt mående .kan tillägga att jag har blivit väldigt dåligt behandlad av min chef . 

Jag tog kontakt med försäkringskassan ,min handläggare och hon beslutade då att ta i den biten åt mig och ska ringa arbetsgivaren om ny tid för rehabmöte där alla parter ska kallas in ,enligt min önskan.

Jag känner att det är helt ok med ett möte  , dock mår jag skit ! .

Tack för att ni svarar .

• Alexi

Men arbetsgivaren kanske vill ha ett möte med dig först för att se vad de kan göra. Sen kanske nästa möte blir med fler parter. Men känner du att det behövs tex läkare och FK direkt så är det ju bara att du säger det och involverar dem.

• Gladskit

Jag tror som ovan, du har varit sjukskriven så pass kort tid att din arbetsgivare säkert bara vill ha ett första möte. FK brukar man inte blanda in så pass tidigt i processen. Det är min erfarenhet i alla fall. Men ditt fackliga stöd (om du är med i facket) brukar man få ta med sig oavsett.

• Jempa77

Fick igår veta att FK kommer att kalla till rehabmöte istället  och dom var lite frågande varför de inte fått kallelsen .

Jag själv vill ha med min läkare och Fk och även ev facket .

Detta är en jobbig situation ,där jag känner mig jagad och missförstådd och min läkare säger att detta är inte till min fördel i mitt tillfrisknande .

Tyvärr finns det en del oklarheter i min arbetsgivares hantering i detta .
    en ovilja att förstå sjukskrivningen  fast sjukintyg beskriver allting och några  faktiska uppmaningar till mig att jag ska veta att Hon är min chef  !, och en väldigt dålig kommunikation .
    därför ska läkare och försäkringskassan vara med .

hoppas på det bästa nu  .

• Velmaja

Jag hade bara med min chef och en från facket. Tror att din chef kanske först vill se vad ni kan göra innan läkare och försäkringskassan ska vara med. Du har inte varit sjukskriven så länge.

• Grande Rock
    Velmaja skrev 2015-11-06 16:58:39 följande:

Jag hade bara med min chef och en från facket. Tror att din chef kanske först vill se vad ni kan göra innan läkare och försäkringskassan ska vara med. Du har inte varit sjukskriven så länge.

Jepp, det är det normala för första mötet, iaf hos oss. 
    Born to lose, live to win!
Svar på tråden Rehab möte !vilka ska bli kallade ?