Inlägg från: Oroliga själen |Visa alla inlägg
  • Oroliga själen

Amningsproblem

Vet att detta säkert kommer skapa massor med uppläxande kommentarer men vet inte vad jag ska ta mej till. Min lilla kille blev fem veckor igår, sen en vecka tillbaka har han slutat ta ett bra tag om bröstet och han måste dra i sig massor med luft i samband med amning... Han greppar inte tillräckligt stort och det rinner mjölk utanför och jag tycker att jag hör hur det visslar i luft. Har försökt traggla i en vecka nu för att få honom att gapa upp stort nog igen, prövat olika ställningar och med amningsnapp men det blir bara värre och värre. Han får massor med gaser i magen och får ont av det, innan var han lugn och go men nu är han aldrig nöjd och jag lider så med honom... Vet inte vad jag ska ta mej till, amningen förstör hela vår relation känns det som då jag blir lessen och frustrerad över hur det är... Vad ska man göra?!?!

• Svar på tråden Amningsproblem
  • Oroliga själen

Just nu känns det som att jag gör vad som för att han och jag ska bli glada igen... Sover i snitt en timma per dygn och det känns så ohållbart i längden... Men man får ju inte sluta amma såhär tidigt. Han går stadigt upp i vikt och jag har mycket mat så det känns som att man inte får det då när man inte har problem pga lite mat eller att de inte går upp... Känner mej som en hemsk människa som inte känner att jag älskar honom så som jag vill för att detta problemet kommer emellan oss...

gold34 skrev 2015-11-03 11:17:26 följande:

Hur känner du för att testa att ge honom ersättning på nappflaska?

• Oroliga själen

Som det känns nu vill jag bara ge flaska istället, har gråtit i två veckor i princip och har ångest varje gång han ska äta. Men man känner sig dålig om man vill göra det och vet inte vart man ska vända sig för att få stöd i hur man ska bete sig

summer13 skrev 2015-11-03 12:32:14 följande:

Kontakta amningshjälpen! Känner igen mig mycket i ditt inlägg. Önskar jag hade kontaktat amningshjälpen eller bb tidigare för att få hjälp.

Och så du vet - det är HELT OKEJ att ge flaska!! Utan att få dåligt samvete. Nöjd mamma-nöjt barn och tvärtom..

Så mitt tips är först amningshjälpen och se om de har nåt bra tips sen köra på flaska istället om det blir alldeles för tungt för dig. Den viktigaste råmjölken har han ju redan fått!

• Oroliga själen

Jo detta med faser vet jag men det känns som att problemet varit detsamma i två veckor nu, hur länge ska det hålla på?

mammalovis skrev 2015-11-03 13:35:32 följande:

Har du förtroende för din bvc-sköterska så be henne om hjälp. Ibland kan det vara något litet som behövs för att det ska bli rätt. Annars finns ju amningshjälpen också.

Sedan måste du ju fundera över om du vill amma, pumpa eller hellre ge ersättning eller en kombination.

Just det Maria skrev om fem veckor kan nog stämma då det finns en utvecklingsfas just i samband med att de börjar le. Sök på utvecklingsfaserna, så kan du hitta förklaringar där om varför det är mer gnälligt och kinkigt just nu. Allt behöver inte ha samband med amningen. Lycka till! 

• Oroliga själen

Uppdatering om någon undar.

Har pratat med BVC som föreslog lite ersättning. Så nu ska jag tills i mån testa att amma lite från varje bröst först och sen ge en slurk ersättning... Hon hade en tanke om att iom att det sprutar så ur brösten och han får taskigt grepp kanske han aldrig hinner komma åt den feta mjölken och blir då bara bukfylla och ingen bra mättnad... Känns rätt trixigt att dona med iom att amningen känns så jobbig men jag får ge det tills i mån. Ska nog iaf ställa frågan om hur jag ska gå till väga om jag bestämmer mej för att jag vill lägga ner amningen om han verkar bli nöjdare av ersättning... Vill kunna njuta av min bebis och inte som det är nu bara känna ångest över hela situationen...

Svar på tråden Amningsproblem