• Klea

    Digital Systemkamera vs kompaktkamera

    Hej,
    Ni fotoexperter får gärna ge mig för och nackdelar med att köpa systemkamera.

    Använt digital kompaktkamera av olika fabrikat hela tiden, den sista med optisk zoom vilket ju sägs vara bäst.

    Förstår väl om systemkameran tar mer plats men finns det andra nackdelar som gör att jag borde fortsätta med kompaktkamera...

    eller tvärtom fler fördelar för att gå över till systemkamera?

    Teach me :)

  • Svar på tråden Digital Systemkamera vs kompaktkamera
  • Farfallos

    Om man bara ska se till bildkvalité och tänka sig att publicera bilder digitalt så finns det riktigt bra kompaktkameror för några tusenlappar som duger gott. Det finns även de som sparar bilder i RAW-format vilket erbjuder stora möjligheter till efterbehandling. Men om du verkligen har ett intresse av att fota lite mer avancerat, och ha kontroll på skärpedjup, blixtsynk, manuell exponering och en del annat så blir det nog till att skaffa en systemkamera. Själv har jag en, men eftersom den är så stor och tung så blir den oftast liggande. Har istället en Sony QX10 som är ansluten till mobilen och som väldigt enkelt går att plocka ner i fickan. Hade med den till Köpenhamn i förra veckan och tog denna: 
    dl.pushbulletusercontent.com/eOsd5tz5AKyox0LBXQkzjQwhIFgmJXco/PICT_20151028_160134.JPG
    På länken finns den i full upplösning och rättvänd


  • Demmpa

    Vad är det du ska fotta?
    Vad ska du göra med bilderna?

    Jag använder aldrig digital zoom i kameran, om jag vill zooma in mer så gör jag det i efterhand i datorn det är bättre.

    Med en systemkamera så går det att byta objektiv så att man har bra möjligheter till bra bilder. Med en systemkamera så går det att ställa in en massa olika värden (tex slutartid) så att man får med rörelser i bilden.

  • Fobiker

    Förutom storleken tror jag inte det finns några speciella nackdelar med en systemkamera. Möjligen komplexiteten. Men så stor skillnad tror jag inte det är, och är man intresserad så lär man sig nog. Priset kan vara en annan möjlig nackdel, men inte nödvändigtvis. Avancerade kompaktkameror, som du kan göra i stort sett alla inställningar som på en systemkamera, ligger nog inte långt från samma prisläge som en billig systemkamera med ett hyggligt allroundobjektiv.

    Eftersom systemkameror oftast har större fotosensor så kan du ta bra bilder i sämre ljusförhållanden än med en kompaktkamera. Att du kan köpa bättre, ljusstarkare objektiv till en systemkamera gör skillnaden ännu större. Det blir dock i och för sig också dyrare.

    Som jag ser det har du störst flexibilitet med en systemkamera, om man nu struntar i storleken och bara räknar möjligheten att ta bra bilder under olika förhållanden. Men å andra sidan, skall du bara ta vardagsbilder i hyggliga ljusförhållanden så kan du nog lika gärna satsa på en bättre kompaktkamera.

  • Farfallos
    Fobiker skrev 2015-12-15 13:07:05 följande:
    Förutom storleken tror jag inte det finns några speciella nackdelar med en systemkamera. Möjligen komplexiteten. Men så stor skillnad tror jag inte det är, och är man intresserad så lär man sig nog. Priset kan vara en annan möjlig nackdel, men inte nödvändigtvis. Avancerade kompaktkameror, som du kan göra i stort sett alla inställningar som på en systemkamera, ligger nog inte långt från samma prisläge som en billig systemkamera med ett hyggligt allroundobjektiv.

    Eftersom systemkameror oftast har större fotosensor så kan du ta bra bilder i sämre ljusförhållanden än med en kompaktkamera. Att du kan köpa bättre, ljusstarkare objektiv till en systemkamera gör skillnaden ännu större. Det blir dock i och för sig också dyrare.

    Som jag ser det har du störst flexibilitet med en systemkamera, om man nu struntar i storleken och bara räknar möjligheten att ta bra bilder under olika förhållanden. Men å andra sidan, skall du bara ta vardagsbilder i hyggliga ljusförhållanden så kan du nog lika gärna satsa på en bättre kompaktkamera.
    Andra märken än Leica har idag riktigt avancerade kompakter som ligger på över 10000 kr, dvs mer än dubbelt så dyra som de billigaste systemkamerorna från de stora märkena.
Svar på tråden Digital Systemkamera vs kompaktkamera