• Anonym (Förvirrad)

Väntar barn, med min kusin.

Har en så sjuk sak som jag känner att jag måste dela med mig av. Som rubriker lyder så väntar jag, 17 år barn med min två år äldre kusin.

Här är min historia (väldigt förkortad).

Min pappa och hans syster har alltid haft en bra relation och vi är en nära och familjekär släkt. Mina 5 kusiner är som syskon för mig, men av dem har alltid vart speciell för mig. Han är två år äldre och världens snällaste. Under hela vår uppväxt har vi fått höra hur lika vi är både personlighet och utseende och att vi skulle kunna vara syskon. Vi har umgåtts mest eftersom vi är jämnåriga och även i äldre ålder så har vi festat tillsammans. Han har vart som en storebror för mig och alltid brytt sig och tagit hand om mig. Men så när jag en dag som 14 åring skulle sova hos honom så ändrades allt. Vi delade på hans lilla säng (inte alls konstigt för det är inte första gången). Men den här gången var det annorlunda, han tog på mig och skedade och sa att jag blivit väldigt sexig senaste året. Efter den natten så har vi haft en rätt så för nära relation. Vi kan busa och skämta om att vi ska ligga och på fester blir han väldigt närgående.

Och så hände det. För några veckor sen.. Vi hade vart på fest och båda var väldigt berusade, jag var ensam hemma och han följde mig hem (överbeskyddande som han är) enda till dörren. Vi stod och titta på varandra ett tag i hallen och sen bara kysstes vi. De ena ledde till de andra och nu är jag gravid. Mina närmsta vänner vet om det och jag har sagt att det är en kille jag träffat några gånger bara. Vad ska jag ta mig till? Ska jag behålla det? Ingen behöver ju veta någonting och tycker inte alls det känns rätt med abort! Vad tycker ni??

• Svar på tråden Väntar barn, med min kusin.
  • Zarch

Ska jag svara kort och ärligt på den frågan så skulle jag säga - gör abort. Dels är du för ung, och med det ställa till med en "släktskandal" som heter duga. Nej det blir bedrövligt egoistiskt.

Barn kan du skaffa senare i livet, fokusera på studier och att skaffa lite livserfarenhet. Och sluta ligg med kusinen, det där blir på tok för såsigt i slutändan.

• thoase1

Kanske en framtida banjospelare kommer till världen om nio månader! Nä, skämt åsido, ta bort barnet!

• Anonym (nä)

Nä, hade verkligen inte behållt. O man ligger inte med sina kusiner..

• Anonym (Monalisa)

Jag känner en som har barn med sin kusin, de var förlovade och villaägare.
    Var tillsammans i många år.
    De blev ett par i 30-årsåldern.

Det är tillåtet att gifta sig med sin kusin.

Däremot ts så verkar det inte vara läge för dig och din kusin att bli föräldrar så jag råder dig att göra abort.

• Mrs Mee

Helt ok att både gifta sig och skaffa barn med sin kusin, jag känner flera.

Tycker du skall prata med din kusin och ta ett gemensamt beslut, finns det någon möjlighet att det blir ni två?

Skit i vad samhället och kompisar tycker, fullt normalt att gifta sig med kusin i stora delar av världen oavsett vad andra tycker här.

• taquine

Naturligtvis är abort det bästa, det förstår du säkert själv TS. Och sen tycker jag folk som försvarar kusingifte kan göra ett studiebesök ute i tex Göteborgs skärgård och vissa öar där.. 
    Det säger ju sig självt att det inte blir någon bra blandning när man är så nära släkt , även om det nu av någon outgrundlig anledning är tillåtet 

Goodness me
  • Emmispemmis

Som andra sagt är det ju inte förbjudet att gifta sig med sin kusin. Däremot känns det lite tabu i vår kultur, speciellt om man är släktkär.

Vad säger han? Ni får prata ihop er, vad vill ni? Ni är två om detta.

• Anonym (J)

Abort bör man verkligen inte göra om man inte själv vill det och är 100% säker, och du säger att det känns inte rätt. Så där har du ditt svar - gör inte abort. Lyssna inte på vad folk säger åt dig för det är endast du som kommer tvingas leva med det sen. När allt är över står du där själv och alla andra lever vidare som ingenting har hänt men det är långt ifrån säkert att du kan göra samma. Jag har själv gått igenom en abort trots att det kändes helt fel och jag absolut inte ville. Jag var orolig för vad omgivningen skulle tycka, att jag inte skulle klara det själv och tog till mig vad andra ville och rådde mig till. Jag var äldre än dig och pappan var inte min kusin men ändå. Är fortfarande ledsen över det varje dag. Att lyssna på andras åsikter kring detta var det absolut största misstaget jag gjort i hela mitt liv.

Känn efter själv och bortse från alla andra: Vill DU vara mamma till det här barnet? Vill DU göra abort? Kom fram till vad du, och bara DU, vill angående de frågorna och handla utifrån det.

• Anonym (fint)

Jättefint att ni hittat varandra på det sättet. Är han är en fin och omstänksam människa så tänkt inte på att ni är kusiner. Skit i vad andra tycker. Men ni borde kanske prata ut och bestämma hur ni ser på eran relation. Var det en engångsgrej eller vill ni gå vidare med ett förhållande?

Men skaffa inte barn när du är 17år, du har inte tillgångarna att ta hand om ett barn, och då menar jag inte bara finasiellt. Speciellt inte när du inte ens vet vart du har förhållandet. Det kommer bara komplicera saker och ting ännu mer.

• Anonym (T)

"Ingen behöver veta"

Jo, de kommer göras en faderskapsutredning och barnet har rätt till sin pappa och när de kommer fram kommer han registreras som pappa och då kan alla se de hos myndigheter.

Barn kostar en del, visst de går att klara men varenda liten krona du har/får kommer gå till barnet, du kommer inte kunna festa på typ 2år och sedan bara när du kan fixa barnvakt

Allt du gör kommer kretsa runt barnet, även om du har barnvakt ibland så kommer huvudansvaret vara ditt hela tiden

En graviditet kommer förändra din kropp

Du kanske går upp 30kg, visst du kanske går ner allt sen, med bristningar och lös hud som resultat, eller så kommer du ha kvar envisa kilon som vägrar försvinna, du kan bli tunnhårig, du kan få spindelvener på benen, du kan få tomma skinnpåsar till bröst efter amningen, om du ens klarar av att amma (de kan göra väldigt ont, tidskrävande och tusen hormoner) och även om du inte ammar, kan dina bröst bli totalt annorlunda

Du kanske spyr under hela graviditeten, får gravid diabetes, havandeskapsförgiftning, extrem yrsel, foglossning som stannar kvar lång tid efter, karpeltunnelsyndrom m.m

Du kan spricka från slidan till ändtarmen under förlossningen och sen få fel/ingen hjälp efter och ha problem med att kissa och bajsa och kanske inte kan ha sex igen..

Förlossningen kan vara så smärtsam att du tror du ska dö! Och du kanske får ett ärr på magen av de, sen kan man blöda enorma mängder 3-8 veckor efter och ha eftervärkar

Barnet kanske föds sjukt, kanske får tillbringa månader på neo, kanske har kolik, extremt krävande, behöver extra saker

De är något svårare att träffa nån ny med barn, tänk om du träffar "the one" men han vill inte vara med nån som har barn med sin kusin..

Visst inget dåligt kanske händer, kanske blir de en dans på rosor! Men är du verkligen redo att ta risken? För tänk om allt händer? Vill du inte hellre ta den risken när du fått leva barnfri några år till, har utbildning, stabil inkomst, fast partner? Njuta av din barnfria kropp ett tag till?

Och om du behåller och han blir registrerad pappa, så har han umgängesrätt och du får inte flytta för långt bort utan hans tillåtelse, har ni delad vårdnad måste ni vara överens om allt

Tänk efter väldigt noga

En abort behöver inte vara hemsk, särskilt inte en tidig

Behåller du kommer ditt liv förändras för alltid, på gott och ont

Svar på tråden Väntar barn, med min kusin.