Inlägg från: Anonym (hmmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hmmm)

underhållsbidrag

Allt beror helt på hans inkomst.  Har han en fullt normal inkomst så är det ett vanligt underhållsbidrag du får. Har du barnbidraget också? Och det är ju meningen att även du skall lägga ungefär samma summa till barnet. Har ditt ex en väldigt bra lön så kan du få mer i underhåll, under förutsättning att han inte har flera barn före eller efter han var ihop med dig. Då skall han ju försörja dessa barn också. Och det räknas på det också.

• Anonym (hmmm)

Du stämmer pappan i ett civilmål. Om du förlorar blir du skyldig att betala hans rättegångskostnader, likväl som dina egna.

• Anonym (hmmm)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 00:12:49 följande:
    Jag överväger att stämma pappan till mitt barn på högre underhållsbidrag. Den enda anledningen till att jag hittills inte gjort det har varit min kassa ekonomi.
    Tycker det är skamligt att du överväger stämma pga DIN kassa ekonomi. Om ditt ex har skött sin ekonomi så ska väl inte han straffas för det?
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 12:34:38 följande:
    Men barnet bör väl inte straffas på grund av min kassa ekonomi?
    DU har ansvar för din del av ekonomin. Om du är en slösare så skall inte barnet straffas för det. Men mannen skall inte behöva betala för din lyxkonsumtion som du kanske haft tidigare och som du har skulder på idag. Jag vet inte varför din ekonomi är så kass, men kanske ett bättre jobb skulle göra din ekonomi bättre, om du nu inte har dåligt shoppingbeteende.
  • Anonym (hmmm)
    Anonym (mamma) skrev 2015-11-04 13:02:35 följande:
    Ja. Jag är ensam vårdnadshavare. Pappan träffar aldrig sitt barn. Han bryr sig inte heller om att barnet har extra kostnader (allergiker, andra sjukdomar etc). Han la på luren när jag ville diskutera extra underhållsbidrag till glasögon och simskola. Dessutom tjänar han bra (över en mille om året). Vi har en för dålig relation för att kunna komma överens om underhållet på egen hand.
    På min tid så hjälpte försäkringskassan till att räkna ut ett vettigt underhåll. Fråga hos dom först och se vilka dina möjligheter är.
Svar på tråden underhållsbidrag